VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?  (läst 9141 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poolisorbo

Det ser så "billigt" och "enkelt" ut med pool. När man klickar på poolleverantörernas hemsidor. Men INGEN talar om hur mycket man "bör beräkna" när det gäller markförberedelse och sedan återfylla med betong. Jag fattar att det kan diffa på olika projekt, men någon form av fingervisning borde man få tycker jag. En pool som kostar 39' kostar i slutändan mer än det dubbla, om det ens räcker?

Sitter här med en pool som levereras i morgon och jag svettas över utgifterna som komma skall. Jag är nybörjare, ingen har informerat mig och Gudarna ska veta att jag har googlat mig fördärvad. Vi är händiga och gör det mesta själva förutom gräva gropen typ.

Några 300 000 kronor för min linerpool 3x6x1,5 har inte jag!


Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #1 skrivet: juni 02, 2017, 01:19:26:26 »
Vad är det för typ av linerpool som du köpt ? Återfyllnad med betong är väl inget generellt krav för de flesta pooltyper, men mycket hänger ju på vad du har för typ av mark. Men nej några 300' skall du rakt inte komma upp i för en sådan pool. Vi byggde vår inomhuspool, 8x4 m, inklusive poolrummet som är nästan tre gånger så stort för under den summan, visserligen med mycket eget arbete men dock komplett med ventilation, avfuktning m.m.

Utloggad MathiasS

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #2 skrivet: juni 02, 2017, 08:44:24:24 »
Blir lite kluven över hur jag svarar här. Den positiva jag återkopplar med att en tumregel brukar vara att du ska dubbla kostnaden för poolpaketet, ungefär. Men, the sky is the limit. Markpool, rostfria armaturer, automatkemi, pooltak osv.....inte billigt. Och du kan köpa en vattenpump för 1500kr eller en för 9000kr.

"Ingen har informerat mig" triggar alla varningsklockor hos mig. Född på 80-talet? Garanterat!

Har du själv beställt en pool för 40k så måste du förstås under eget ansvar reda ut vad övriga relaterade kostnader uppgår till - utan att veta det, hur kan du komma till beslutet att beställa annars? Ingen har förstås någon skyldighet att få dig att förstå vad totalkostnaden är.

Om du berättar lite mer om vad det är för pool du köpt, och kanske bidrar med lite bilder på hur det ser ut där poolen ska stå + hur du tänkt poolområdet, så är jag säker på att du här kan få hjälp med att uppskatta kostnaderna. Låter toppenbra att ni kan göra det mesta själva, det är grunden till en sund poolekonomi!
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad 62ragtop

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #3 skrivet: juni 02, 2017, 12:31:02:02 »
Precis som MathiasS, så blir även jag lite kluven kring hur jag svarar...

Har svarat lite i dina trådar angående djup på grop. Spinner vidare på dessa svar, lite. "Leverantörens skyldighet", skriver du, tjaa... Frågan kan ju även vara hur pass mycket har du pratat med din pool-leverantör? Vad är det du har köpt av din pool-leverantör? Du skriver 39', vilket för mig låter som enbart en pool (men jag kan ha helt fel - har inte koll på alla pool-leverantörer då det känns som att det 13 på dussinet...).

"Billigt"? Eeh, det är möjligt att man kan förledas av tjusiga hemsidor och annonser i diverse "villa-tidningar", visst en pool i sig kan man få "billigt" men har man (som du skriver - "googlat sig fördärvad") så torde man förstå att en pool tarvar kringutrustning för att fungera som en pool - pumpar, filter, täckning, uppvärmning, kem, städutrustning etc. Lägger man därtill själva anläggningen av pool - grävning, bortforsling av schaktmassor, el-arbeten, så förstår man ganska snart att det inte "bara" är kostnaden för själva poolen man måste ta i beaktning.

Sen handlar det väl som med så mycket annat här i livet om planering, och budgetering. Vill inte låta ofin på något sätt - men ni måste väl ändå ha gjort en uppskattad budget för ert "pool-bygge"??

Hur mycket det kostar att bli med pool är tyvärr en fråga som är - hur långt är ett snöre... Det beror liksom på...

Tycker att du skall ta ett djupt andetag och inte drabbas av "bygg-frossa". Läser jag detta inlägg och ditt inlägg om "djup på grop" så tycker jag att du skall ägna helgen åt att göra en plan (!). Bara för att poolen levereras idag innebär inte att grävaren måste dyka upp på måndag... I den bästa av världar, visst. Men att rusa in i ett bygge utan att ha gjort en plan eller ha rimlig koll på budget och kostnader kan bli dyrköpt, på många sätt...

Ta't lugnt! Det ordnar sig!  O0

Utloggad Cybertron

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #4 skrivet: juni 03, 2017, 19:43:03:03 »

jag har nu byggt min första pool, och då jag hyr mitt hus så har mitt poolbygge fått bli av den billigaste sorten.
pool med alla tillbehör: ca 18000:-
grävning: 6000:- (gjorde det mesta för hand men fick ta hjälp att forsla bort massorna)
trädäck: 10000:-
säkerhet runt pool i form av blomlådor+armeringsnät: 10000:- (dvs rejäla doningar ca 170cm högt)
ingen värme i år och inte heller något tak det får bli nästa år.

min budget var 50000:- vilket jag håller.  hade jag däremot ägt mitt hus så hade jag lagt mer pengar, men så är det iaf.

så det går att bygga billigt om man vill men det är självklart ditt (trådskaparens) ansvar att ta reda på kostnader och självfallet vilken prisnivå man vill ha.

ps. jag är född 1983 om det nu är relevant enligt vissa
jag skulle gärna haft en overflowpool på 10x25 meter uppvärmd till 32 grader året om, om jag haft råd :D

Utloggad MathiasS

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #5 skrivet: juni 03, 2017, 21:30:16:16 »
Haha det är i högsta grad relevant för gång på gång så ser man folk som har problem och istället för att hitta en lösning på problemet så lägger man all energi åt att lista ut vem för utom man själv som borde vara ansvarig för att det gått åt helvete. Detta är ett typiskt beteende för 80talisten. Ta inte illa upp, det är inte ert fel (just denna gång) ni kan med gott samvete hitta syndabockarna bland era föräldrar.

(och för att inte trådskaparen ska ta för illa vid sig så *har* jag noterat att du försökt hitta svar på frågorna men inte lyckats, så ös på med frågorna här så ska det säkert lösa sig).
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MelleMon

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #6 skrivet: juni 04, 2017, 00:13:31:31 »
Det ser så "billigt" och "enkelt" ut med pool. När man klickar på poolleverantörernas hemsidor. Men INGEN talar om hur mycket man "bör beräkna" när det gäller markförberedelse och sedan återfylla med betong.
Det är väl ändå din skyldighet att ta reda på kostnaderna? Och trots att du inte har kostnaderna klara för dig så beställer du poolen ändå? Ok... :o Jag står också redo att gräva pool för första gången och visst är det dyrt, men speciellt svårt att få en hyfsad uppfattning om kostnaderna tycker jag inte att det har varit.

Jag vill nog påstå att du generellt ska trippla kostnaden för poolen för att få fram den faktiska slutkostnaden - minst! Nu vet jag inte vad du har valt för pool men om jag förstått det rätt så är det en betongpool, den dyraste av pooler, så hur du ska få den i backen för bara dubbla poolpriset begriper jag inte. Så jag kan väl dra till med något här och nu, givet att du struntar i alla tillbehör, dumpar schaktmassorna på grannens tomt och blandar betongen själv så kommer din pool att kosta 150.000 kr.

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #7 skrivet: juni 04, 2017, 11:11:01:01 »
Jag har en rund Rubinpool, 6 meter i diameter med saltklorinator och automatisk pH-kontroll. Poolen har jag monterat helt själv. Däremot har jag haft professionella snickare till trädäck och staket och givetvis en elektriker till elinstalltionerna. Jag räknar med att jag har lagt ner ca 200.000 kr på projektet.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad TommyC

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #8 skrivet: juni 04, 2017, 12:00:27:27 »
Tänk vad mycket pengar vi sparar på alla utlandsresor som vi slipper göra.  ;D Det tar inte så många år innan investeringen börjar löna sig.  <sol>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Vad det kostar! Detta med pool. Leverantörernas skyldighet?
« Svar #9 skrivet: juni 04, 2017, 12:42:43:43 »
Åker du på utland semester endast för att få bada i en pool  >rulla<

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan