Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bästa sätt att organisera tekniken? (bild)  (läst 2336 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henrik79

Bästa sätt att organisera tekniken? (bild)
« skrivet: mars 31, 2020, 13:18:20:20 »
Hej!

Vi kommer första året att ha tekniken (sandfilter + pump, värmepump och klorinator) bakom en friggebod, för att dämpa bullret något mot resten av trädgården. Grannen har sitt garage här också, så det är en ypperlig plats. Jag har hållit på att pussla med grejorna för att lista ut vilken ordning jag ska ställa dem. Detta resulterade i bilden i bilagan .

Tycker ni att detta är den enda vettiga ordning man kan ställa prylarna i? Det ser ju lite dumt ut när sladden till pumpen är ytterst, men det blir ännu märkligare om jag ska vända inlopp och utlopp ytterst.Friggeboden står på plintar så här tänkte jag "gömma" PVC-slangen så att man kan göra fina runda böjar istället för en massa 90-graders-böjar. Det är intex-grejor rakt igenom, Poolvärmepumpen är en luxlama 3 fas 12kW.

Tacksam för feedback.

/H



Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Bästa sätt att organisera tekniken? (bild)
« Svar #1 skrivet: mars 31, 2020, 13:36:21:21 »
Hej,
Jag vet inte exakt hur dina saker ser ut, men som jag tolkar din bild så hade jag nog vridit pumpen med filter 270 grader och placerat den under klorinatorn.
Men jag vet som sagt inte hur sakerna ser ut. Sitter filter och pump ihop? Är klorinatorn en stor makapär eller kan den väggmonteras?
Det är bra att undvika så mycket böjar som möjligt.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad henrik79

SV: Bästa sätt att organisera tekniken? (bild)
« Svar #2 skrivet: april 01, 2020, 07:34:33:33 »
Hej,
Jag vet inte exakt hur dina saker ser ut, men som jag tolkar din bild så hade jag nog vridit pumpen med filter 270 grader och placerat den under klorinatorn.
Men jag vet som sagt inte hur sakerna ser ut. Sitter filter och pump ihop? Är klorinatorn en stor makapär eller kan den väggmonteras?
Det är bra att undvika så mycket böjar som möjligt.

Hej!

Ja pump och filter sitter i princip ihop i en gemensam bottenplatta. Klorinatorn är inte stor, som en mindre mikrovågsugn ungefär. Inget av grejorna kan/ska väggmonteras utan de är gjorda för att stå på marken. Vill heler inte bygga något avancerat här bakom då grejorna ska vara flyttbara om jag t.ex. vill sätta pumpen i en låda eller om jag flyttar in allt i friggeboden (finns inte plats nu pga allt bråte, men det ska förhoppningsvis ändras)

Klorinator: https://www.eurotoys.se/product/Krystal_Clear_saltvandssystem_ECO_Intex_filtersystem_26668.asp?site=479&vn=101-026668&gclid=Cj0KCQjw1Iv0BRDaARIsAGTWD1s4fyinw1VlQpc0TODKmwiDA0ZUi0Koi_9Cyd_77SQz0ievD6sclAkaAhG5EALw_wcB

Pump och filter: https://www.eurotoys.se/product/Sandfilterpump_7949_Ltr_t_Intex_och_badutrustning_26646.asp?site=479&vn=101-026646

All slang utom den korta stumpen mellan pump och filter är vanlig pvc 50 mm.

/H

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Bästa sätt att organisera tekniken? (bild)
« Svar #3 skrivet: april 01, 2020, 09:18:39:39 »
Ok,
Baserat på ditt förtydligande kvarstår mitt svar.
Dina produkter "vänder flödet", vattnet kommer ut på samma sida som det kommer in så att säga.

Höger/vänster-angivelse gäller att du står och tittar på väggen till friggeboden.

1. Ställ pump med filter i mitten. Kabelanslutnimgem kommer nära väggen på friggeboden.

2. Ställ värmaren till vänster. Utloppet från filtret går rakt in i värmaren utan böj.

3. Ställ klorinatorn till höger om pump och filter. Utloppet från värmaren går rakt in i klorinatorn utan böj över pump och filter. Använd tex lecablock för att få sakerna i rätt höjd. Utloppet från klorinatorn går raka vägen tillbaka till poolen.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad henrik79

SV: Bästa sätt att organisera tekniken? (bild)
« Svar #4 skrivet: april 03, 2020, 14:48:45:45 »
Ok,
Baserat på ditt förtydligande kvarstår mitt svar.
Dina produkter "vänder flödet", vattnet kommer ut på samma sida som det kommer in så att säga.

Höger/vänster-angivelse gäller att du står och tittar på väggen till friggeboden.

1. Ställ pump med filter i mitten. Kabelanslutnimgem kommer nära väggen på friggeboden.

2. Ställ värmaren till vänster. Utloppet från filtret går rakt in i värmaren utan böj.

3. Ställ klorinatorn till höger om pump och filter. Utloppet från värmaren går rakt in i klorinatorn utan böj över pump och filter. Använd tex lecablock för att få sakerna i rätt höjd. Utloppet från klorinatorn går raka vägen tillbaka till poolen.

Ja det låter ju som en bra idé. Vi provar!

Här är skiss #2:

Utloggad henrik79

SV: Bästa sätt att organisera tekniken? (bild)
« Svar #5 skrivet: april 17, 2020, 13:47:29:29 »
Så här blev det färdiga resultatet:

Allting fungerar utan några läckor. Man märker hur plastigt och klent intex-grejorna (chassit, anslutningarna etc) är jämfört med bypass, 50 mm PVC-slang. Klorinatorn nästan lyfter av tyngden från de båda slangarna, går inte att jämföra med de där vita plastslangarna som intex skickar med.

Nu är detta ett "provisoriskt" bygge till dess vi fått ordning på friggeboden som detta gömmer sig bakom. Då är tanken att vi flyttar in allting efter bypassen. Det kommer från bypassen helt enkelt gå två 90 graders böjar rakt in i väggen. Så är tanken i alla fall.

Om det är någon lärdom jag kommer ta med är att 50 mm flex-slang inte alls är flexibel, inte ens om den värms upp. Den är snarare jämförbar med rören i styvhet och vikt, svår som fan att skapa några större böjar med, speciellt inte på de små avstånd jag hade att jobba med. Här hade helt klart fasta rör och ett antal 90 gradersböjar varit bättre. Trodde jag skulle knäcka sönder bypassen när slangarna skulle böjas lite för att dras vidare till klorinatorn och ut från sandfiltret. Limmade PVC-kopplingar håller för med än var man tror, som tur väl är. Och flex-rören går att böja hyfsat om man värmer dem med värmepistol.


Bygget har varit en rolig erfarenhet tycker jag. Nu ska vi göra med dessa grejorna under 2020, så får vi se vad som händer, det får bli nytt ö-råd till hösten med familjen.


Väntar på att poolens temperatur ska överstiga 15 grader så vi kan starta klorinatorn, det var + 8 grader när jag senast kollade (Blekinge)

/H


Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bästa sätt att organisera tekniken? (bild)
« Svar #6 skrivet: april 20, 2020, 15:18:56:56 »
Ser bra ut det där. Att PVC-slangen inte är flexibel, skaffa lite PEM-slang så ändrar du uppfattning.  >:D

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad henrik79

SV: Bästa sätt att organisera tekniken? (bild)
« Svar #7 skrivet: april 21, 2020, 10:08:14:14 »
Ser bra ut det där. Att PVC-slangen inte är flexibel, skaffa lite PEM-slang så ändrar du uppfattning.  >:D


Kan tänka mig det. Vi gjorde faktiskt en rövare och lade PVC-slangen i marken ca 2 meter från pool till friggebod, trots jag vet att det är PEM man ska ha. Här nere fryser det sällan speciellt mycket, och det är korta sträckor det rör sig om så det får bära eller brista.

Du har lyckats få till fina böjar med din slang där tycker jag. Undrar varför jag fick kämpa så med mina små böjar. Kanske var jag överdrivet rädd att knäcka nån skarv när jag stod där och tog i för kung och fosterland. Frun fick hjälpa mig att skruva i unionerna medan jag själv stod och höll i och pressade slangen med båda armarna, kändes som om man brottades med en stor boaorm eller nåt. Enda gången jag tänkt något bra om intex-slangarna... de böjer som en dröm men är inte bra till så mycket annat.

/H

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Bästa sätt att organisera tekniken? (bild)
« Svar #8 skrivet: april 22, 2020, 09:16:24:24 »
Förstår inte att ni kämpar med slangar när det bara är att limma rör ;D

4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad henrik79

SV: Bästa sätt att organisera tekniken? (bild)
« Svar #9 skrivet: april 23, 2020, 12:54:37:37 »
Förstår inte att ni kämpar med slangar när det bara är att limma rör ;D



Mycket snygg installation. På något sätt känns den som overkill till våran "leksakspool" hehe. När vi väl gör ett lite mer seriöst bygge kommer det bli med limmade rör istället för slang. Nu är vi mer flexibla att flytta runt grejorna.

/H

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan