CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vad ska man ha för betong?  (läst 11114 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Molle

Vad ska man ha för betong?
« skrivet: juni 09, 2008, 23:38:18:18 »
Hej,

Jag tänkte gjuta en platta till poolen och undrar vilken typ av betong man ska ha. Gärna tips på vart man kan handla det i Malmö-Lund området.
Har fått en offert på 28000+moms för jobbet men tycker det är för dyrt så jag tänkte själv ge mig på det. Får lära mig av HappyDigger som verkar ha gjort ett bra jobb  O0

Fast är det någon som känner till folk här nere som kan göra det billigare är det alltid intressant.

Poolgiganten

Utloggad liverPOOLare

SV: Vad ska man ha för betong?
« Svar #1 skrivet: juni 10, 2008, 08:52:17:17 »
Bra val (med gjuten platta).

Man vågar knappt skriva att något är dyrt, för då kommer det snart folk som berättar att det kostar att ha stora tunga maskiner, och att de vill tjäna en slant...

Men vad ingår i de 28´. Grävning? Underarbete? Isolering? Sargbygge?


Utloggad Molle

SV: Vad ska man ha för betong?
« Svar #2 skrivet: juni 10, 2008, 17:09:13:13 »
Det som ingår är att göra underarbete och själva plattan. Jag får själv gräva och forsla bort allt så det är troligen minsta möjliga, antar att dräneringen inte ingår heller. Har inte fått så specat offert eftersom jag har hela tiden varit inne på att själv göra det. Räknar med att betongen kostar ca 1300/m3 och man lär väl behöva en 9m3 skulle jag tro. Tänkte göra plattan 5x9 men själva poolen 4x8. Ca 20 cm tjock varav 5 cm isolering. Räknar med ca 15000 om jag gör det själv.

Utloggad camino

SV: Vad ska man ha för betong?
« Svar #3 skrivet: juni 11, 2008, 07:59:39:39 »
Jag har beställt självkompakterande betong till mitt bygge, för 5m3 få jag betala ca 9kkr + moms

Utloggad Pea

SV: Vad ska man ha för betong?
« Svar #4 skrivet: juni 11, 2008, 16:25:58:58 »
vibrationsfri c2835, frosttålig. slipper att vibrera, tänk på att den bränner lite snabbare än vanlig så du måste vara beredd med slodan. jag hyrde en aluminium sloda på tidermans men det funkar att göra en hemmagjord med avloppsrör eller dyl.

15.000 är precis vad det kostade mig inkl form och dubbla lager armeringsmatta. 6 kubik gick det åt till min platta som blev ca 8*5.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Molle

SV: Vad ska man ha för betong?
« Svar #5 skrivet: juni 11, 2008, 20:17:12:12 »
Vad är slodan för nåt?

Utloggad ottohans

SV: Vad ska man ha för betong?
« Svar #6 skrivet: juni 11, 2008, 21:41:10:10 »

Utloggad Pea

SV: Vad ska man ha för betong?
« Svar #7 skrivet: juni 12, 2008, 13:17:48:48 »
det enda verktyg du behöver om du köper vibrationsfri (självkompakterande) betong. vänta inte för länge med att använda slodan bara, det gjorde jag och det blev lite meckigt att få det fint i den delen där solen låg på. beställ C2835, vibfri, frosttålig betong och hyr en sloda så kan du inte misslyckas med plattan, glöm inte att lägga dubbla lager med armeringsmatta och ordentligt med stöd till formen. jag byggde formen med 145*45 reglel och bankade ner spetsade läkt utanför. blev kanon  :) är plattan har brunnit i ca 6-7 tim och är hård så är det dags att börja vattna, vattna och täck iaf i 4 dagar så blir det bra.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Molle

SV: Vad ska man ha för betong?
« Svar #8 skrivet: juni 12, 2008, 20:23:47:47 »
tack för tipset.
Har du 5cm isolering och 10 cm kvar för betong. Räcker det? känns lite klent men kanske är tillräckligt.
När man lägger dubbla lager, lägger du dem på varandra eller har distans imellan?

Utloggad Pea

SV: Vad ska man ha för betong?
« Svar #9 skrivet: juni 12, 2008, 22:21:45:45 »
10cm platta räcker, men jag gjorde min form lite djupare med 95 brädor under reglarna, men det var mest för att grävningen inte va 100 rakt gjord. min platta varierar mellan 10-19cm. men 10 räcker gott bara du armerar ordentligt. jag la min på varandra men med lite förskjutning i rutmönstret. det viktiga är att du har minst dubbelt, för mig blev det tredubbelt på 75% av plattan. armeringsmatta är ganska billigt.
det är så jämn belastning på plattan att har du bara en stabil botten och bra armerat så räcker 10cm utan vidare. men gör den 15 så slipper du fundera  ;)
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag