VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Betongpool med mosaikbeklädnad  (läst 28248 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Oscar_Wihlborg

  • Gäst
Oscar_Wihlborg
SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #50 skrivet: mars 08, 2021, 23:06:42:42 »
I ditt exempel nedan, går plattan utanför väggarna? Isf med vilket mått?

Poolgiganten

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #51 skrivet: mars 09, 2021, 08:16:26:26 »
Kul att det finns andra konstruktörer som bygger själva. Tanken att få använda utbildning och erfarenhet till att även bygga åt mig själv fanns tidigt för mig.

I vägghörn ”b-byglar 10s150 och 16s300”. Avstånden valdes så att det gick lätt att naja men också för att krafter från den liggande armeringen skulle förankras runt hörnet. Det är alltid lättare att armera om man använder samma avstånd på byglar och generell armering.

Väggtjockleken har valts då den är optimal för ingjutningsgods och granitkantsten samt är enkel att armera och gjuta. Tunnare vägg medför svårigheter med att få ned pumpslangen mellan inner- och ytterarmering.

Jag har ett bottenutlopp och där har jag lite tjockare betong men i övrigt räcker 150 mm platta i botten. Lasterna är inte stora, egentligen är det enbart jordtryck och eventuell  överlast på väggarna som ger moment i plattan men det är förhoppningsvis litet. Vattnets tyngd blir jämt utbredd och bidrar bara till uppåtgående last från marken så länge vatten är i poolen men ger då även ett mottryck.

Extra armering behövs bara vid belysningspottorna (avskuren armering plus 20%) fördelas på sidorna av ”hålet”. Är sprickfriheten av stor betydelse (läs synlig betong) behövs tätare armering och mer armering av väggens överkant.

Dessa mått har jag använt i ca 15 betongpooler upp till olympisk storlek och ett antal simbassänger för utomhusbad och badhus. Oftast är det entreprenören som vill ha tjockare väggar av utförandeskäl.

När det gäller en hissgrop så har du punktlaster enligt den hisstandard du använder samt att de ofta står på pålar. Men även hissgropar har gjorts tunnare...

« Senast ändrad: mars 09, 2021, 08:31:05:05 av jerhed »
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Oscar_wihlborg

  • Gäst
Oscar_wihlborg
SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #52 skrivet: mars 09, 2021, 13:38:48:48 »
Räcker det med b-järn 600/600 i hörnen anser du? Jag har skissat lite och tänkt att väggarna startar 300 mm in på plattan, med b-järn upp i väggen. Kanske är helt onödigt?
Bra tips avseende tjocklek och åtkomplighet slang. Räcker 10s150 dubbelarmerat i väggarna för att kunna ha synlig betong tror du?
Trots vattentät gjutning valde du att sätta tätskikt?

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #53 skrivet: mars 09, 2021, 14:36:22:22 »
Räcker det med b-järn 600/600 i hörnen anser du? Jag har skissat lite och tänkt att väggarna startar 300 mm in på plattan, med b-järn upp i väggen. Kanske är helt onödigt?
Bra tips avseende tjocklek och åtkomplighet slang. Räcker 10s150 dubbelarmerat i väggarna för att kunna ha synlig betong tror du?
Trots vattentät gjutning valde du att sätta tätskikt?

Hej Oscar!
Angående skänklarnas längd på b-byglar. Du skall så att säga komma runt hörnet och skarva med 50fi (en vanlig approximation sedan äldre byggnorm som är väl tilltagen för vanliga diametrar). Har du 10 mm armering och går ut till täckskiktet med väggarmering så får du med 24 mm bockningsradie en minsta längd på skänklarna om 500+20 mm = 520 mm, dvs 520+520 mm. (Räknar du enligt Eurokod så kan du få mindre). Egentligen behöver du 3 st byglar på samma nivå för att knyta ihop hörnet för böjning inåt och utåt samt en stående a-bygel (rak stång) innanför ytterhörnets b-byglar. Insidans b-byglar förankras i utsidans nät åt respektive håll.

300 mm utanför går bra för att lasta plattan med jordtryck så att du slipper grundvattenupptryckning vid tom pool och stopp i dränering/trasig dränpump/plötsligt skyfall. Jag hade 200 mm och tog 100 mm av detta till isolering. Detta skyddar även isoleringen.

Jag hade c-byglar (10s150-c) samt 2 rader b-byglar (10s150-b) för att få en vattentät anslutning. Skippade tätband (lakrisrem) och göt i ett stycke med hängande ytter- och innerform.

Om 10s150 räcker eller inte beror på om du utför dimensionering enligt norm (EKS 11/Eurokod 2) eller om du även tar hänsyn till gjutmetod/betongsammansättning/väder/fukthärdning/formrivning. I det första fallet så får du svårt att försvara 10s150 och 250mm... Jag har 8s150 plus annan armering på utsatta ställen samt övriga anpassade förutsättningar...  O0  8) . Rostfri armering åtminstone ovan vattenytan är ett alternativ för att förlänga livslängden.

Ja, vattentät betong pga att vatten även kommer åt på utsidan och lokalt kan tränga igenom tätsskiktet om jag slarvar eller får blåsor i tätskiktet. Tänker att det kommer badas friskt i poolen och då måste även utsidan tåla det. Skulle någon gjutning ha missats, att det spricker någonstans så kommer den vattentäta betongen inte suga lika mycket vatten. Jag vill heller inte ha frostavskalning på utsidan då fukt och klorider ansamlas i betongen.
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Oscar_Wihlborg

  • Gäst
Oscar_Wihlborg
SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #54 skrivet: mars 09, 2021, 22:08:08:08 »
Imponerad över din kunskap och otroligt tacksam. Vad menar du med c-byglar i perimetern. Där vägg och grundplattan möts? Sedan har jag lite svårt att förstå var du har 16 järn utan att se ritning.
Tolkar jag dig rätt om du har 2+2 fi 16 i "kantbalken" under väggarna. Eller har du mer 16 järn förutom ovankanten på väggen?

Täckskikt 30 mm i både vägg och platta?

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #55 skrivet: mars 31, 2021, 21:43:57:57 »
Imponerad över din kunskap och otroligt tacksam. Vad menar du med c-byglar i perimetern. Där vägg och grundplattan möts?

Sedan har jag lite svårt att förstå var du har 16 järn utan att se ritning.
Tolkar jag dig rätt om du har 2+2 fi 16 i "kantbalken" under väggarna. Eller har du mer 16 järn förutom ovankanten på väggen?

Täckskikt 30 mm i både vägg och platta?

Oscar, man lägger c-byglar runt plattan om man är noggrann för att motverka spjälkning och som monteringsjärn. Jag kanske lägger upp en ritning så småningom. Nej 16 mm armeringen är placerade i väggarna som längsarmering  s300, med början längst ner och sista varvet längst upp. Mycket armering blir det :-)
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #56 skrivet: juni 23, 2021, 19:14:51:51 »
Har nu kommit en bit på vägen. Våren började med att gjuta en trappa.

Efter att ha skissat ett tag kom vi (frugan och jag) fram till denna lösning. Sparkroppar av Lecablock och armeringen förankrades med ankarbult i väggar och platta. Armeringen är nät 8150 som kompletterats med 10 mm stänger och B-byglar.
Denna betong handblandades från säck.
« Senast ändrad: juni 23, 2021, 22:00:40:40 av jerhed »
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #57 skrivet: juni 23, 2021, 19:18:30:30 »
Sedan avjämnades poolväggens överkant med CM920 industriavjämning som förberedelse för granitpoolkantsten.
« Senast ändrad: juni 23, 2021, 21:23:24:24 av jerhed »
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #58 skrivet: juni 23, 2021, 19:37:30:30 »
En skumlist fick utgöra form för avjämningen och bilda ursparing för tätskiktet. Efter avjämning tätades avjämningsmassan och väggen med Kerapoxy CQ. Granitkantstenen vägdes in med laser och passades in mer exakt med långpass. Under kilades med plastdistanser. Därefter sattes stenen en och en i snabbhärdande naturstensfix, distanserna avlägsnades i samband med detta. Plant och fint blev det iallafall. Det ursparade spåret under granitkantstenen spacklades i med Kerapoxy CQ.
« Senast ändrad: juni 23, 2021, 22:03:00:00 av jerhed »
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #59 skrivet: juni 23, 2021, 19:41:28:28 »
Alla genomföringar bilades runt och spacklades med epoxy.
« Senast ändrad: juni 23, 2021, 21:24:32:32 av jerhed »
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan