VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Gullberg&Jansson splitmodeller?  (läst 1179 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad klorinator

Gullberg&Jansson splitmodeller?
« skrivet: september 17, 2021, 19:17:25:25 »
Hejsan
Jag letar efter en poolvärmare som fungerar vintertid för uppvärmning av ett större välisolerat spa.
G&J har en S-serie (split) med separat utedel, avsedd för inomhuspooler :https://www.gullbergjansson.se/produkt/s30/?
Denna stänger av vid -15 och har avfrostning.
G&J har ingen data hur den fungerar vid minusgrader, COP, effekt osv när jag frågade dem.
Är det någon inomhuspoolare eller annan våghalsig som prövat denna V-pump vid kall vinter?
Helst vill jag ha +37 och ett COP inte under 1 vid -12.
Spa/poolen är under byggande och beräknas ha en förlust på 1kW vid +37/-12 gr.
5x3 meter med 20 cm betong-20 cm polystyren och ett täcke av 10 cm PUR.
Mycket välisolerade slangar och separat välisolerat maskinrum.
Alternativet är en luft/vatten villamodell och en gigantisk pool-VVX

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Gullberg&Jansson splitmodeller?
« Svar #1 skrivet: september 18, 2021, 07:03:22:22 »
Hur värms huset nu?
När vi skaffade pool för många år sedan så tittade jag först på en billig luft/vattenvärmepump som jag tänkte skulle få värme poolen på sommaren, och huset via 2-3 fläktradiatorer på vintern (så länge den orkade med) - men efter en viss tids efterforskningar så kunde jag konstatera att det skulle bli mer lönsamt att konvertera huset från direktverkande el till jordvärmepump och värmeväxlare för poolen, mitt projekt kostade då, år 2002, ca 70 000 kr och om jag hade lånat till investeringen hade det varit lönsamt från första månaden ändå.
Om du inte redan värmer ditt hus med värmepump kanske även du skulle räkna på det?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Gullberg&Jansson splitmodeller?
« Svar #2 skrivet: september 18, 2021, 09:43:52:52 »
Mycket märkligt att bara speca prestanda vid 15 grader och uppåt för en produkt som är tänkt för användning året runt. Jag tolkar det som att den presterar dåligt vid lägre temperaturer. Så är det med vanliga poolvärmepumpar. Värmepumpar avsedda för att värma hus brukar ha mer användbara specifikationer och är förmodligen ett bättre val för året runt bruk.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad klorinator

SV: Gullberg&Jansson splitmodeller?
« Svar #3 skrivet: september 18, 2021, 12:58:20:20 »
Visst är det märkligt att sälja en produkt avsedd för vinter (?) och inte ha data till den.

Jag står med en tillbyggd bättre sommarstuga (A-hus från -83) med självdrag och eluppvärmning. Källaren består av lättbetongelement 30 cm och flytgolv 7cm frigolit.
Jag skall riva allt utom tillbygget och källaren. Källaren får stå kvar och åtgärdas. Tar jag bort den får jag nog inte sätta tillbaks den med tanke på de politiska ideer att havet helt plötsligt skulle stiga några meter en morgon. 2,8 meter golv över havsnivån gäller här. Det kommer bli golvvärme överallt framöver.

Mitt kommande värmesystem har följande krav: Frånluftvärmepump, dockad utedel luft/vatten (split?) och poolvärme.
Hade G&J splitmodel fungerat som, låt säga Nibe 2120 så hade jag haft hela poolen som värmereserv. Jag hämtar då boostervärme från poolen. Bra att ha så länge styrande partier får demontera ned vårt energisystem. Elen kommer kosta över 3 kr i vinter med planerad fördelning och avbrott. Generatorn (eller batteribackupp) behöver då bara driva cirkpumpen så klarar vi oss en vecka. Händer avbrotten inte detta år så kommer de framöver tack vare utbyggnad med "förnybar" el.

I mitt förra hus hade jag IVT490 med Mitshubisshi booster FLB 50i, vilket fungerade helt förträffligt även när IVT åkte ut för en fighter 370. Jag kopplade fysiskt ur elpatronerna och körde 176 kvm villa på en fas även vid -18 grader under några dagar med fem i familjen och ett stort badkar. Poolen på det huset hade en vanlig poolvärmepump från Fluidra.

Alla förlag mottages tacksamt vad jag skall satsa på! FLVP är dock ett krav då jag inte vill ha fläktljud från någon luftväxlare. Det borde väl även vara smartast att suga ur 21 gr luft och pumpa upp till varmvatten än gå från ute/borrhåls kalla luft.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Gullberg&Jansson splitmodeller?
« Svar #4 skrivet: september 18, 2021, 13:55:49:49 »
Hej,
Att återanvända värmeenergin med FLVP är jättebra. Men det är ingen evighetsmaskin. På ett eller annat sätt behöver du tillföra energi. Man kan samköra energiåtervinning från frånluftdon med jord och bergvärme. Om det är ekonomiskt och rätt eller inte beror på ditt energibehov samt djupet på ditt grundvatten och hur mycket det flödar. En annan tanke är att just din tänkta setup  och behov skulle passa väldigt bra i kombination med solel. Men då behöver man ta hänsyn till det estetiska med. Sett till ett helt år så kan du kompensera de dyra vintermånaderna med gratis under sommarmånaderna och försäljning av överskott.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Gullberg&Jansson splitmodeller?
« Svar #5 skrivet: september 19, 2021, 05:59:38:38 »
En Nibe F750 med Pool 40 (Eller liknande setup från annan tillverkare), möjligen kompletterad med en liten luft/vatten-booster på 6-9 kW som kopplas till systemet.
Jag är osäker på om det är möjligt och hur man i så fall gör, men det rimliga är väl ändå att det skall vara fullt möjligt.
Boosterpumpen ute skall rent principiellt i så fall driftsättas istället för "första elsteget" om tillskott behövs.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad klorinator

SV: Gullberg&Jansson splitmodeller?
« Svar #6 skrivet: september 20, 2021, 11:37:42:42 »
Tack för alla tips.

Så här löd svaret från G&J: "Vi säljer bara via återförsäljare så sällan eller aldrig vi har någon kontakt med slutkunden."

Ett sånt svar får mig att rygga tillbaka, ett bolag som inte vet hur deras produkter fungerar eller som snappar upp kundnöjdhet.
Vem tror de att de är? Kejsaren av Japan som aldrig befattade sig med vanligt folk?
Då köper jag min VP och motoriserade lamelltäcke någon annan stans.

Det får bli FLVP i huset förstärkt med stor utedel och VVX.
Vida XL har snorbilliga värmare på 75 kW, två sådana och så sätter jag på katodiskt skydd.
Ett sådant kan man ta från en skrotad t.ex. IVT 490 hos någon reparatör. Ta nätdelen som sitter i stickkontakten, skruva ur elektroden och sätt elektroden vid växlaren.
Elektroden (elanoden) håller i evigheter i poolvatten med svag naturlig salthalt från kloret.
 

Utloggad nyburjare

SV: Gullberg&Jansson splitmodeller?
« Svar #7 skrivet: september 20, 2021, 11:56:27:27 »
Samma erfarenhet , det stämmer iofs att dom säljer inte direkt, men att svara så .. då tror man att det är återförsäljaren som betalar deras lön o att det räcker om man får beställningen från ÅF, dom tror kanske att åf är nöjd med att lägga på lager :)

Kan rek, Pahlens, dom säljer på samma sätt men ge mkt bra support till slutkund !

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Gullberg&Jansson splitmodeller?
« Svar #8 skrivet: september 22, 2021, 05:38:00:00 »
Nibe brukar kunna ge bra support till privatpersoner också, jag skulle försöka ringa dem och presentera dina behov, och se vad de rekommenderar.
Frånluftvärmepumpen ligger de nog bra till med prismässigt, men kan du koppla en annan luft/vatten till deras SMO så kan du spara en slant där, å andra sidan så har nog Nibe bland de bättre luft/vatten-utedelarna också, om budgeten inte är så kinkig för er.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan