VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Val av liner  (läst 7364 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eriaxe

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 37
  • Planerar poolbygge under hösten/våren 19/20
    • Visa profil
Val av liner
« skrivet: augusti 16, 2019, 08:19:47:47 »
Jag håller som bäst på att planera mitt första poolprojekt. Diskussionerna i familjen rör just nu mycket valet av liner, som jag har insett påverkar utseendet på poolen ganska mycket. Jag skulle därför gärna höra andras erfarenheter - vad blir snyggt i verkligheten och inte bara i katalogerna? Jag avstår från att skriva hur vi har resonerat, då jag tänker att det kanske annars påverkar svaren...

/Erik
Bygge 2019-20 av Poolkungen Eco Premium 4x8 m med helgaveltrapp och blå mosaikliner. Ecolight UV-rening, Saphir 110 reningsverk, Ecoheat IXM7 värmepump, Blue Connect+. EcoClean 3000 poolrobot. Bumerang Deli klimatsmart pooltak. Kanalplast, klarglas i gavlar. Antracitgrått.
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15847.msg115005#msg115005

Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Val av liner
« Svar #1 skrivet: augusti 16, 2019, 10:17:34:34 »
Hade många tankar om just valet av liner då det har stort inflytande på hela tomten.
Tänk på det övriga som du har och ska ha runt om och väl färg utifrån det. linerns färg är inte det huvudsakliga utan färgen som linern ger vattnet.

Valde själv en persia grey då jag ville ha mer turkost vatten eftersom vi kör sioox och lite mer grå skala runt om pollen och har ett vitt hus. är mycket nöjd med färgvalet.

Så stirra er inte blinda på själva linern kolla vilken färg som ni vill ha på vattnet
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad hemirg

SV: Val av liner
« Svar #2 skrivet: augusti 16, 2019, 10:39:15:15 »
Hade många tankar om just valet av liner då det har stort inflytande på hela tomten.
Tänk på det övriga som du har och ska ha runt om och väl färg utifrån det. linerns färg är inte det huvudsakliga utan färgen som linern ger vattnet.

Valde själv en persia grey då jag ville ha mer turkost vatten eftersom vi kör sioox och lite mer grå skala runt om pollen och har ett vitt hus. är mycket nöjd med färgvalet.

Så stirra er inte blinda på själva linern kolla vilken färg som ni vill ha på vattnet
Håller helt med om att det är färgen som vattnet får som är det viktiga. Förstår inte varför många envisas med att ha en blå färg på linern. Personligen tycker jag att man får känslan av en kommunal simhall. Vi valde en helt sandfärgad (gul/beige) liner eftersom jag håller på att lägga sandfärgade stenar runt poolen. Jag var orolig för färgvalet innan vi fyllde poolen med vatten eftersom vi endast hade sett vattenfyllda pooler med sandfärgad liner på bilder. Men vattnet fick precis den turkosa färg som var tänk att den skulle ge. Så här i efterhand så kanske det skulle varit lite mönster också för att dölja smuts i vattenlinjen.
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad TommyC

SV: Val av liner
« Svar #3 skrivet: augusti 16, 2019, 17:12:08:08 »
Vit pool blir väldigt vackert turkos när den fyllts och klorerats.
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.msg68289#msg68289

Vår pool var poolblå från början. Nu är ca hälften poolblå och hälften vit. På sikt blir den helt vit. Mönster uppifrån och ner till och med vattenlinjen är en bra idé för att dölja smutsranden oavsett färgval.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Val av liner
« Svar #4 skrivet: augusti 16, 2019, 19:25:57:57 »
Ja, ett av de svåraste valen i poolbygget och här är en tidigare tråd:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12013.0;all
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad aromata

SV: Val av liner
« Svar #5 skrivet: augusti 16, 2019, 20:32:29:29 »
Jag skulle vilja ha svart liner. Vattnet blir som en spegel då skulle jag tro. Men frågan att ta hänsyn till är kanske vilken färg som bleks minst på 10 år?

Utloggad kenta2

SV: Val av liner
« Svar #6 skrivet: augusti 19, 2019, 12:57:16:16 »
Hej,

Jag har tidigare haft en grå mosaikliner och numera en blå mosaikliner. Den första fick jag reklamera och byta ut mot reducerad kostnad. Det var en UV protect+ men det betyder inte så mycket när man bor i Sydsverige med sol mot en del av poolen ca 80% av dagen. Ovan vattenlinjen började den grå mosaiken som ju är någon sorts screentryck att släppa efter fyra säsonger. Nåväl ny blå mosaik UV protect+ har hållit i 5 säsonger, men nu börjar den också ge sig på sensommaren. Jag skaffade några permanent markers i samma blå ton och det gick fint att fixa nu, men hur blir det sedan? Kan nämnas att jag har poolskydd på all tid som vi inte badar/är vid poolen.

Mosaikliners är egentligen vita liners med någon sorts screentryck, Denna bleks i vattnet, den slits ovan vattenlinjen av solen beroende på placering (mosaiken kan släppa och solgulning, i allafall i sollägen i Sydsverige med lång säsong april-oktober).

Jag kommer nästa gång att skaffa en färgad liner utan screentryck. Den håller färgen bättre än screentryck på vitt och om man väljer en typ sandbeige (sandstrandsfärg) så blir det både snyggt och utan att eventuella solgulningar syns.

Innan jag byter kommer jag nog att välja en kantbord typ som BorderChoice.com säljer när mosaiken ovan vattenlinjen ger sig för mycket. På andra sidan/skuggsidan av poolen är linern som ny ovan vattenlinjen. Det är dock inte någon stor skillnad än och det ger inte något ojämnt intryck alls ännu.

Hursom liners bleks över tid och poolåterförsäljare brukar ha en friskrivning om detta någonstans i kataloger, hemsidor och garantier. Det är tex 5 års garanti på vissa liners men det avser genomträngning inte missfärgning/blekning.

Så om poolen ligger riktigt soligt med lång säsong i södra Sverige, tänk till hur solen påverkar linern och hur ofta du vill byta.  Nästa gång blir det enfärgat, sandbeige, både snyggt, unikt och mer hållbart över tid.

Utloggad hemirg

SV: Val av liner
« Svar #7 skrivet: augusti 20, 2019, 15:53:14:14 »
Är det vanligt problem att mönstrade liner bleknar efter ett tag?

Så här ser en sandfärgad (gul/beige) liner se ut i vattnet en molnig och tidig kväll i augusti ut.
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad aromata

SV: Val av liner
« Svar #8 skrivet: augusti 20, 2019, 18:21:00:00 »
Frågan är också om olika färger påverkar linerns livslängd olika. Plasten är väl ofta genomfärgad och pigmenten har kanske inverkan på UV-stabilitet och åldringsegenskaper. Jag vet inte, funderar bara. I så fall vore det lugnast att välja det vanligaste, turkos.

Utloggad kenta2

SV: Val av liner
« Svar #9 skrivet: augusti 20, 2019, 19:13:28:28 »
Tja svagheten med mosaikliner är just att det är en vit liner med screentryck på.

Screentrycket är en svag länk över tid. Vit botten gör dessutom att missfärgning syns mer när den dyker upp.

Dessa säljs ofta som UV protect plus. Dvs att de skall hålla mer mot UV än andra, och det behövs. Tryckt mönster i klorinpoler och med UV utsatthet.

Nä, nästa gång en fin enfärgad sandbeige eller liknande.

Vill man kan man addera en poollinerbård som jag sett en på forumet här har gjort. Se tex borderchoise.com. Det funkar ju även när man har en sliten/missfärgad liner vid vattenlinjen.

På kontinenten och i USA så är det vanligt att man piffar linern med dessa når det då solen kör slut på linern ovan vattenlinjen rätt fort, särskilt mosaiktryck.

Nu fanns det en återförsäljare i Sverige för några år sedan, men det verkar inte vara någon på hemmaplan i nuläget. Alla vill väl kränga ny liner med täta intervall.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan