VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Koppla 38mm till 50mm Bestway 7,3 ggr 3,7 eller tvärtom?  (läst 1760 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ErikBranne

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Koppla 38mm till 50mm Bestway 7,3 ggr 3,7 eller tvärtom?
« skrivet: oktober 16, 2020, 09:00:50:50 »
Hallå! Jag har sökt runt i forumet på detta lilla dilemma jag har inför våren 2021 då min nya pool SKA vara i bruk  :) Hittar dock inte det jag efterfrågar så jag drar igång en ny tråd så får vi se om någon kan hjälpa till.

Poolen har 38 mm i såväl in- som utflöde och det har jag fått höra är något "smalt" dels för att få ett bra flöde men också ur perspektivet att hålla poolen ren. Poolen har ca 30 kubik vatten. En (tydligen väldigt överdimensionerad  :-\) värmepump är inköpt (50 mm koppling Lyfco Inverter ca 13 kw) och jag siktar nu på att inhandla en bra poolpump ink sandfilter som ska passa för flöde och kubik vatten. Jag har sett att det finns massor av olika adaptrar för att koppla detta samman. Det jag klurar på mest av allt? Det kommer att vara ca 6 meter från poolen till såväl poolpump som värmepump. Är det smartast att dra allt i 50 mm från pumparna och sedan, precis vid in- och utlopp, sätta adaptrar till 38 mm? Enligt någon form av logik (min, som definitivt kan vara fel...) blir det då "mer" flöde i 95 % av sträckan till pumparna. Eller är det bättre att köra på 38 mm konstant och sätta en adapter till 50 mmvid pumparna istället? Sedan ska jag kika på (om jag väljer denna lösning) om det finns bra poolpumpar ink sandfilter som har standard 50 mm också. Tips?

Jag vet inte om det förstnämnda exemplet är klokast? "Hålet" för in- och utlopp är ju de facto fortfarande 38 mm vilket oavsett övriga 6 meter kanske stryper flödet ändå? Alternativt pressar på för hårt? Jag vill INTE hålla på och skära i duken för att förstora in- och utlopp. Det luktar en kommande katastrof...  Detta är lurigt så jag undrar å det ödmjukaste om någon av er har bra tips på detta? Sedan ska jag oavsett lösning hitta adaptrar som passar också. Det blir en annan utmaning!

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Koppla 38mm till 50mm Bestway 7,3 ggr 3,7 eller tvärtom?
« Svar #1 skrivet: oktober 17, 2020, 14:54:20:20 »
50 mm är den vanligaste diametern på slang och rör till lite större pooler. Kör 50 mm så långt som möjligt och 38 mm så korta sträckor som möjligt så minskar du tryckfallet genom rörsystemet så mycket som möjligt. Nu kan jag inget om Bestway men tycker att du ska undersöka om det är möjligt att gå över helt till 50 mm armaturer mot poolen.

Dammbutiken har gott om kopplingar i olika dimensioner https://www.dammbutiken.se/plastdelar/kopplingar/

Det finns i olika inlägg här mer information om övergångar till 38 mm om du orkar leta.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad ErikBranne

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Koppla 38mm till 50mm Bestway 7,3 ggr 3,7 eller tvärtom?
« Svar #2 skrivet: oktober 19, 2020, 16:09:38:38 »
50 mm är den vanligaste diametern på slang och rör till lite större pooler. Kör 50 mm så långt som möjligt och 38 mm så korta sträckor som möjligt så minskar du tryckfallet genom rörsystemet så mycket som möjligt. Nu kan jag inget om Bestway men tycker att du ska undersöka om det är möjligt att gå över helt till 50 mm armaturer mot poolen.

Tack Tommy! Är helt med på noterna men ej vad gäller att ”gå över helt till 50 mm armaturer mot poolen”. Bestwaypoolen är icke vad jag förstår möjlig att ”korrigera” 38 mm till 50 mm. Så det enda görbara borde då bli att köra 50 mm så långt och mycket det bara går för att precis vid in- och utlopp koppla vidare till 38 mm.

Dammbutiken har gott om kopplingar i olika dimensioner https://www.dammbutiken.se/plastdelar/kopplingar/

Det finns i olika inlägg här mer information om övergångar till 38 mm om du orkar leta.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan