VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring  (läst 9854 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad oltrix

Hej,

Har en gammal (2001) Astral lampa i en gjuten mosaikpool. Eftersom lamphuset är ingjutet så är det inte värt arbetet att byta hela strålkastaren så jag måste hitta en lösning som fungerar på det gamla lamphuset.

Klåparen som satt dit lampan (Förra ägaren) från början har gjort åtskilliga fel, när vi tittade på huset så fungerade den inte men säljaren lovade att fixa den till att vi tog över. Det gjorde han, och lampan funkade. Ett år eller så, sen började den vattenfyllas och slutade så klart fungera.

Nu när jag tömt poolen för att fixa några saker så plockade jag ner lampan, det visade sig att han helt enkelt bytt lampan och försökt täta kabelgenomföringarna med silikon. Funkade uppenbarligen sådär. Båda kabelgenomgångarna är av typen pressa ihop gummipackning runt kabeln. Den ena, mot lampan, är nog ok nu när jag gjort rent den men den som leder från det ingjutna lamphuset verkar inte vara helt ok. Problemet är att jag inte kan göra mycket åt den eftersom kabeln sitter där den sitter.

Min tanke är att använda någon typ av tätningsmassa som håller och låta den torka ordentligt innan vi fyller med vatten. Frågan är bara vilken tätningsmassa som står pall för kloret m.m.?

Några tips och idéer?
 

Poolgiganten

Utloggad Dimitris76

Det skall INTE vara tät mellan kabel och kabelgenomföring som sitter i det ingjutna lamphuset (aka niche). Kabeln ligger bara i ett rör som går upp och skarvas elektriskt i en kopplingsbox som befinner sig över poolens vattennivå. Det skall vara tät bara bakom själva lampan - i det här lamphuset som man kan skruva lös och tar upp på sargen för att byta lampa - men även om vatten har trängt in en 12V AC system borde funka ändå.

Kolla din isoleringstransformator och verifiera att du har 12V AC vid kabelände. Kolla sen din glödlampas motstånd. Till slut koppla allt ihop och testa att det ljuser innan du montera tillbaka - det gör man snabbt bara i ett par sekunder annars går lampan sönder utan vattnets nedkylningseffekt.
« Senast ändrad: maj 22, 2017, 22:54:14:14 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad oltrix

Tack, Jo så ska det nog se ut i en perfekt värld. Vår pool är delvis ovan mark och trafon sitter i ett annat rum bredvid, dessutom är den till viss del byggd av någon som inte borde få ha verktyg överhuvudtaget. Jag har svårt att tänka mig att han har byggt in ett rör, för övrigt så måste kabeln vara dragen under vattenytans nivå för att kunna komma in till elcentralen så någonstans måste det vara tätt.

Därför tänker jag mig att jag nog bör täta vid nischen för säkerhets skull.

Utloggad Dimitris76

Bara för transformatorn ligger bredvid på ett rum under poolens vattenyta betyder inte att vattnet skall läcka. Det kan hända att röret går upp först - över vattenlinjen - sedan kabeln ner igen.
Är det en övanmarkare skulle du kunna ta en titt bakom nichet.
« Senast ändrad: maj 23, 2017, 09:28:35:35 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad oltrix

Ok, kan vara så men jag tvivlar.
Även om den är delvis ovan mark så är kabeln ingjuten i betongen, det är mosaik både på utsidan och insidan, så för att se något överhuvudtaget så får jag börja knacka ner och det är jag inte sugen på. Alltså får jag jobba med det jag har och då känner jag att det är bättre att ta det säkra före det osäkra och täta. Frågan är då med vad?

Fungerar vanlig silikon?



Utloggad Dimitris76

Röret som är tät ansluten till nichet skall vara ingjuten i betongen - INTE själva kabeln som bara dras genom röret!

Hade du läckage vid niches kabelgenomföring då hade gått vattenlinje ner till genomförnings nivå. Tänk på den!
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad j-t

SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
« Svar #6 skrivet: maj 23, 2017, 10:06:04:04 »
Sika har några i sin sikaflex serie som håller sig mjuka länge men vet inte om de är beständiga mot klor, ring dem och fråga så får du hjälp.

Utloggad Dimitris76

Alltså mer silikon... Snyggt!  ::)
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad j-t

SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
« Svar #8 skrivet: maj 23, 2017, 10:49:58:58 »
Alltså mer silikon... Snyggt!  ::)

Varför kommer du med inlägg om det inte tillför något, detta var bara en massa mundiare, lägg av med det dära tramset!  >:(

Utloggad Dimitris76

Varför kommer du med inlägg om det inte tillför något, detta var bara en massa mundiare, lägg av med det dära tramset!  >:(

För det behövs inget mer silikon - hans problem ligger inte där som ni tror.
Ingjutna niche skall inte silikonfogas vid kabelgenomförning
Läs mina svar #2, 4 och 6!

Jag sitter här och försöker förklara - sedan kommer du med ett suddigt produktförslag som du inte alls vet om det är klorbeständigt sedan kommenterar du att det är jag som inte tillför något.  ;D
« Senast ändrad: maj 23, 2017, 11:05:30:30 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan