CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vad för effekt på sandfilterpump när man kör med solvärmematta ?  (läst 1659 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rövareipoolen

Hej. Har idag en rund Intex rörpool på 366 cm i diameter, 76 cm hög och på 6500 l. Tycker det blir lite väl kallt emellanåt så jag tänkte skaffa mig nån slags uppvärming. Har kollat på en solvärmematta på J&F Fritid http://poolshop.jf-fritid.se/solvarme/solvarmematta-4-5x1-2-m.html . Denna hade jag tänkt att att lägga upp på mitt platta garagetak. Frågan är hur stark pump behöver jag för att kunna pumpa upp det på garagetaket ? Det skulle väl bli en ca 2 meter över vattenytan och ifrån garaget skulle poolen hamna på 5m alternativt 20m, om nu den extra slangdragningen skulle spela in.

Har idag en vanlig filterpump ifrån Intex men hade tänkt skaffa mig en sandfilterpump ifrån Intex då det är bra pris på dessa just nu.
På bla byggmax så har dom en liknande matta, lite andra mått dock https://www.byggmax.se/tr%c3%a4dg%c3%a5rd/pool-och-spa/tillbeh%c3%b6r-pool/solf%c3%a5ngare-svart-p6717267 . Iaf så skriver dom ” Filterkapaciteten måste vara minst 6 m³/h, för montage mer än 2 m högre än vattenytan krävs minst 8 m³/h”.
Intex sandfilterpumpar ligger på 4500, 7900 och 10500 liter/timme. Ska väl tillägga att mina barn är 5 och 7 år, säg om kanske två år kan det bli aktuellt med en större och djupare pool ifall man ska framtidssäkra då man på JF rekommenderar flera mattor för större pooler.

Så frågan är vad för effekt ska man gå på, eller är jag helt fel ute om att man ska köra filter och värmen på samma pump och det är bättre köra dom separat ?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Vad för effekt på sandfilterpump när man kör med solvärmematta ?
« Svar #1 skrivet: november 24, 2017, 00:14:06:06 »
En avgörande fråga blir ju hur du tänkt köra din filterpump. Kör du dygnet runt eller i vart fall hela dagarna så fungerar det ju bra att köra allt på en pump. Skall du bara köra filtret vissa timmar på någon timer så kan du ju få ut för lite av solvärmen - cirkulationen behöver ju vara igång under hela den tid det finns sol - ganska länge om det är på sommaren. Så det blir väl att välja mellan mera filterkörning eller en separat pump till solvärmen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag