Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värmare kass? - Artesian 756 med Balboa-system  (läst 1856 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Deess

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Finja, Sverige
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
Värmare kass? - Artesian 756 med Balboa-system
« skrivet: juni 28, 2017, 00:46:57:57 »
Har ett lite äldre Artesian Spa 756 där jordfelsbrytaren löste häromdagen.
Snokade lite själv och kom fram till att om jag kopplar bort L1 så funkar allt som det ska.
Enligt instruktionsboken ska alltså L1 driva värmaren - se bifogad bild
Med L1 på plats så löser JFB så fort värmaren startar.
Testade att sänka tempen och allt funkade, men när jag höjde en halvgrad över så löste JFB...

Hittar inget direkt svar på nätet, men kan en värmare paja så det blir kortslutning/krypströmmar eller kan det finnas en annan orsak?

"Lider" av ännu ett skumt "problem" - trots avstängd värmare/bortkopplad L1 sen ett par dagar tillbaks så håller badet fortfarande 38,5-39 grader.
Svart kabinett och lock och en jäkla massa isolering, men så mycket sol borde det inte vara om dagarna så det kan hålla tempen väl?
Artesian 740 - ägt sen 2015

Poolgiganten

Utloggad Antela

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Värmare kass? - Artesian 756 med Balboa-system
« Svar #1 skrivet: juni 28, 2017, 09:34:05:05 »
Nu vet jag inte vilken värmare du har men man kan köpa bara själva slingan som sitter i röret för 300-400 kr från England t.ex.


Utloggad svabben

SV: Värmare kass? - Artesian 756 med Balboa-system
« Svar #2 skrivet: juni 28, 2017, 18:58:07:07 »
Du har 2 fas anslutning in , L1 ligger mot patron har jag för mig , och löser JFB så är det troligen hål i den , vatten går in , kan du mäta den direkt i boxen , ska vara 0 OHM mot jord ,  sen att det värmer är en annan sak , ström och spänning går lättaste vägen ,  det kan komma baklänges genom andra vägar , men normalt inte när JFB löser , det kan var en 2 steg patron och när du ska höja går en annan del till

Utloggad Deess

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Finja, Sverige
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Värmare kass? - Artesian 756 med Balboa-system
« Svar #3 skrivet: juni 28, 2017, 23:34:24:24 »
Tack Svabben för bra svar!  O0

Har beställt en komplett värmare av en som hade hemma här i Sverige - vill inte vänta i veckovis på att kunna bada igen.
Artesian 740 - ägt sen 2015

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag