CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Många lycksökare i branschen  (läst 10759 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad oby1

Många lycksökare i branschen
« skrivet: april 09, 2009, 08:56:57:57 »
Risken att bli lurad på ett eller annat sätt tror jag är större i den här branschen än i många andra. Det finns hundratals om inte ännu fler företag som säljer Spa i Sverige. Jag har läst väldigt många inlägg om Spa på olika forum. Gemensamt är att väldigt många människor känner sig lurade på service och garantier.

Själv köpte jag ett Spa och känner mig lurad på just servicen. Går jag in på detaljer nu, så tas väl min tråd bort igen. När folk som sitter inne på, för potentiella köpare, viktig information och dessa inte får komma till tals, innebär ju det samtidigt att alla oseriösa säljare lugnt kan fortsätta med att vandra längs gränsen att bryta mot lagen. KO kan inte göra någonting, men det blir ett stort obehag och tråkigheter för konsumenten.

Därför uppmanar jag alla som funderar på att köpa ett spabad att göra som jag gjorde (i efterhand tyvärr), nämligen att kolla upp säljaren. I mitt fall var det lätt. Företagsnamnet är ganska unikt, det ligger på liten ort och säljaren har ett ovanligt namn. Med denna info kan man lätt Googla och får då upp bl a företagsregister där man kan se omsättning, andra företag som försäljaren är el har varit inblandad i, omdömen (som inte tagits bort) och mycket annat. -Och efter någon timme har man bildat sig en uppfattning om huruvida företaget kan vara seriöst eller ej. Är t ex säljaren dessutom ägare, anställd och tekniker, samtidigt som han har ska befinna sig på mässor och sköta verksamheten i Portugal - ja då fattar man ju ganska lätt att han inte har tid med service och garantier.
« Senast ändrad: april 09, 2009, 10:18:45:45 av Rickard »

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Många lycksökare i branschen
« Svar #1 skrivet: april 09, 2009, 10:18:13:13 »
Då det finns många lycksökare i branschen finns det även en del som sysslesätter sig med att sprida falska rykten om konkurrenter, t.ex. i forum som detta.
Anledningen till att jag plockade bort ditt första inlägg var för att jag inte är intresserad av den typen av "varningar" i de forum jag driver.
Rätt ofta visar det sig vid en kritisk granskning att den som köpt varan varit osedvanligt lättlurad och har sig själv att skylla, och denna typ av kunder använder sedan diverse forum och betygs-sajter för att misskreditera företaget eller privatpersonen i fråga i rent utpressningssyfte, nåt som jag anser vara riktigt osmakligt och oetiskt.
Speciellt när det i en rätt stor del av de fall som jag satt mig in i faktiskt inte är nåt fel på det sätt som kunden blivit bemött.
När jag skriver att det inte är nåt fel på sättet så menar jag att företagen som regel följt lagen, men visst kunde ha agerat på ett bättre sätt än de gjort...

Nåväl, jag har valt att inte låta de forum jag driver förpestas av denna typ av förtals/utpressnings/vedergällnings-inlägg, och då framför allt för att jag själv varken har tid, lust eller möjlighet att sätta mig in i varje sånt fall för att avgöra om det rör sig om förtal eller är helt riktigt.

Jag kan i vart fall säga att i de fall jag satt mig in i sakfrågan har företagen som kritiseras som regel haft en helt annan bild av det inträffade.
Ibland har kritiken som införts bara varit ren utpressning för att få rätt i en tvist om helt andra produkter än vad som påstås i inläggen, och detta gör alltså att jag valt att inte godkänna denna typ av inlägg.

Mitt beslut retar i princip alltid upp de som får sina inlägg bortplockade eller redigerade, och kan väl på ett sätt sägas vara ett kvitto på att dessa typer av personer (om man skall generalisera) helt enkelt inte accepterar regler och lagar som finns, t.ex. när det gäller garantier och reklamationer, i vart fall inte om de lätt låtit sig luras av ej helt seriösa människor.

Anser man sig vara lurad så vänder man sig till:

1. Säljaren
2. Kommunens konsumtvägledare
3. Allmänna reklamationsnämnden

Att sprida förtal om företag eller privatpersoner på nätet, där det mesta aldrig någonsin plockas bort, anser jag helt enkelt vara riktigt lågt.

Jag vill dock tillägga att gamla medlemmar som jag "känner" har lite större frihet när det gäller att framföra kritik eller beröm emot enskilda företag eller produkter.
Medlemmar som registrerar sig enbart för att misskreditera företag eller personer har inte stor chans att få behålla sitt inlägg om man inte kan länka till andra media där källkontroll förekommer. (T.ex. aftonbladet eller andra nyhetssajter)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad oby1

Olika synsätt
« Svar #2 skrivet: april 10, 2009, 10:27:06:06 »
Hej Rickard!

Vi har nog inte samma synsätt på försäljare du och jag. Kanske beror det på att du har haft större tur eller från början varit försiktigare. Att kalla folk för lättlurade och att de får skylla sig själva får mig till att undra vilken sida du egentligen står på? Jag trodde forumet var till för att hjälpa folket med deras pool och spa frågor - och i synnerhet dem som kanske inte är lika skickliga på att köpa rätt, som försäljare är på att kränga dåliga produkter eller strunta i service och support. Om folk är förbannade och vill hämnas, så brukar det finnas befogade skäl för det. Ingen gillar att bli snuvade på sin dröm och sina pengar. Dina numrerade råd är inte fel på något sätt. Det är bara det att man kan bli lurad ändå. Lagen täcker inte in allt och det utnyttjar många oseriösa företag till det yttersta.

Jag tror också att det förekommer att försäljarna själva skriver positiva inlägg om sina egna produkter och kanske t o m negativa om sina konkurrenter. Men varför inte låta dem hålla på då!? Det lär ju ändå i slutändan utkristallisera sig vilka som är seriösa och vilka som inte är det. Den här branschen behöver en rejäl sanering, det tycker jag är uppenbart. Censurerar man alla kritiska inlägg, så kommer problemet bara att växa. En böld försvinner inte genom att man sätter ett plåster på den. Det är inte synd om försäljare som inte levererar det som de lovar!

Då det inte finns några andra forum än detta som enbart riktar in sig mot pool och spa, blir detta självklart också scenen. Istället för att inte låta folk säga vad de tycker, borde du kanske skapa en egen huvudrubrik för denna typ av inlägg? Då kan folk lättare själva bestämma om de vill blunda, vara med i debatten, tro på vad andra skriver eller förkasta det. -Men jag tror inte folk här är barn som behöver någon som filtrerar ut vad de får läsa och inte läsa. Det fungerade ju inte ens i Sovjet.

Naturligtvis är det du som bestämmer. Så här tycker i a f jag och jag håller också på att skapa min egen sida där jag inte räds för att ta smällen att bli stämd. Jag har givetvis underlag i form av bilder, mail mm som styrker det jag påstår.


Utloggad oby1

SV: Många lycksökare i branschen
« Svar #3 skrivet: april 10, 2009, 10:58:37:37 »
Hum...

Såg din sidfot. Du är själv försäljare och därmed förstår jag allting mycket bättre.

-Det är verkligen synd det inte finns något riktigt oberoende forum inom pool och spa. 


Glad påsk!

73 de SA7ARV / Rikard

Utloggad oby1

SV: Många lycksökare i branschen
« Svar #4 skrivet: april 10, 2009, 14:27:17:17 »
Säg mig en sak Rickard,

Är det inte svårt att hävda "Oberoende Poolforum", när du dels är yrkesverksam inom området och dels tjänar pengar på annonsintäkter från denna websida? Alla dessa blinkande annonser i kanterna borde dra in en del pengar, eller hur? Dagstidningar har också annonser, men de ha ett stort tryck från allmänheten och div granskningsnämnder.

Det kan möjligtvis inte vara så att det är detta som är det verkliga motivet till varför du ogillar kritik mot företag i branschen - att dina annonsörer inte gillar det?

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Många lycksökare i branschen
« Svar #5 skrivet: april 10, 2009, 16:23:25:25 »
Det kan väl inte vara så svårt att förstå varför forumet inte accepterar allt för negativ/positiv omdömen om företag?
Det finns helt enkelt ingen möjlighet att kontrollera sanningshalten i vad som skrivs, dessutom vet man inte vem som står bakom respektive alias. Se på dig själv, du är registrerad som anonym, inte ens en mailadress har du låtit vara offentlig!

Hur många konkurrenter/rättshaverister skulle inte kunna sprida en massa dynga här på forumet om det var fritt fram att påstå vad som helst! Vi som är aktiva här på forumet vill gärna veta vilka företag som är bättre/sämre att ha och göra med, men, om det är till priset av osanningar och påhitt som inte går att verifiera så får det gärna vara.

Oberoende poolforum? har du stora problem med detta kan du väl starta ett Beroende Poolforum och där själv stifta reglerna för vad som får skrivas?

Och till Rickard vill jag bara säga; stå på dig så vi även i fortsättningen kan ha justa (ibland hårda) debatter om framförallt teknik kring allt som har med pool/spa att göra!

Glad påsk!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Många lycksökare i branschen
« Svar #6 skrivet: april 10, 2009, 22:46:44:44 »
Mina kommentarer i rött nedan.

/Rickard

Hej Rickard!

Vi har nog inte samma synsätt på försäljare du och jag. Kanske beror det på att du har haft större tur eller från början varit försiktigare. Att kalla folk för lättlurade och att de får skylla sig själva får mig till att undra vilken sida du egentligen står på? Jag trodde forumet var till för att hjälpa folket med deras pool och spa frågor - och i synnerhet dem som kanske inte är lika skickliga på att köpa rätt, som försäljare är på att kränga dåliga produkter eller strunta i service och support. Om folk är förbannade och vill hämnas, så brukar det finnas befogade skäl för det. Ingen gillar att bli snuvade på sin dröm och sina pengar. Dina numrerade råd är inte fel på något sätt. Det är bara det att man kan bli lurad ändå. Lagen täcker inte in allt och det utnyttjar många oseriösa företag till det yttersta.

Detta forum är till för att hjälpa folk med sina val, och se upp med eventuella fallgropar. (Som t.ex. att köpa en pool på blocket utan att noga kontrollera vem som säljer).
Det finns en hel del sajter på nätet där man som konsumet kan betygsätta olika företag, t.ex. www.reco.se.
Där kan du klaga på sånt som du känner dig kränkt av, jag ger inte ett skvatt för denna typ av sajter, men är ändå glad att de finns, det gör att jag kan länka till dem för att slippa allt klagande i mina forum.

I ett forum som detta är det två saker som jag anser vara värdefullt:

1. Man kan läsa många inlägg som en viss person skrivit, både positiva och negativa, och sedan bilda sig en uppfattning om huruvida eventuell kritik bör tas på allvar.
Medlemmar som du, som i sitt första inlägg sågar ett företag/en person betyder inget alls i jämförelse med sånt som t.ex. RLA skriver - hans inlägg kan man bedöma utifrån vad han tidigare skrivit och bilda sig en uppfattning om huruvida han är en mullvad, en rättshaverist eller en helt vanlig människa som finns här för att hjälpa andra och själv få hjälp när han behöver det.


2. Man kan se hur andra gjort, och lära av deras misstag eller lyckade satsningar.
Jag vill att både de som vill köpa billigt och få nåt som funkar hjälpligt (även om det för vissa bara skulle vara förargande) och för de som vill köpa nåt som verkligen fungerar, och som de är beredda att betala för.
Rent generellt vill jag säga att ordspråket, man får vad man betalar för, brukar stämma - och det var antagligen det du fick.


Jag tror också att det förekommer att försäljarna själva skriver positiva inlägg om sina egna produkter och kanske t o m negativa om sina konkurrenter. Men varför inte låta dem hålla på då!? Det lär ju ändå i slutändan utkristallisera sig vilka som är seriösa och vilka som inte är det. Den här branschen behöver en rejäl sanering, det tycker jag är uppenbart. Censurerar man alla kritiska inlägg, så kommer problemet bara att växa. En böld försvinner inte genom att man sätter ett plåster på den. Det är inte synd om försäljare som inte levererar det som de lovar!

Jag vet att det förekommer mullvadar som under falsk flagg representerar olika företag, och precis som för andra (som redan åkt dit på det) kommer det att stå dem dyrt (när det gäller respekt från forumets besökare) den dagen de gör en groda vilket offentliggör att de skrivit falska inlägg för att driva deras försäljning.
De företag som har mullvadar på detta forum anser jag vara ute på riktigt hal is, och jag kommer inte att lägga fingrarna emellan den dag det kommer fram bevis på att detta skett.
Att som du vill, att medvetet tillåta detta, är dock en helt annan sak, nåt som är mer eller mindre standard på nätet idag (tyvärr) och något som jag inte har någon som helst förståelse för.
Jag och andra som är inne i forumet ofta ser rätt snabbt vilka som är seriösa och vilka som inte är det, vi kan snabbt styra upp dessa personer så att de följer de regler som jag satt upp, ibland finns det de som inte fattar, och de är som regel förlorare.


Då det inte finns några andra forum än detta som enbart riktar in sig mot pool och spa, blir detta självklart också scenen. Istället för att inte låta folk säga vad de tycker, borde du kanske skapa en egen huvudrubrik för denna typ av inlägg? Då kan folk lättare själva bestämma om de vill blunda, vara med i debatten, tro på vad andra skriver eller förkasta det. -Men jag tror inte folk här är barn som behöver någon som filtrerar ut vad de får läsa och inte läsa. Det fungerade ju inte ens i Sovjet.

;D Du är inte den enda som hänvisat till sovjet, om jag får gissa är du ett barn av "internet", laddar ned gratis och tycker att man skall få skriva vad man vill om vem som helst utan att någon skall göra något åt det...
Men, i mina forum råder inte anarki, och det är det som jag tror gör att de är störst i sina respektiva nisher.
Vanligt folk vill inte bara läsa om hur man på olika sätt kan komma runt de lagar och regler som finns i samhället, eller utöva utpressning mot företag som man anser sig vara orättvist behandlad av...


Naturligtvis är det du som bestämmer. Så här tycker i a f jag och jag håller också på att skapa min egen sida där jag inte räds för att ta smällen att bli stämd. Jag har givetvis underlag i form av bilder, mail mm som styrker det jag påstår.

Hum...

Såg din sidfot. Du är själv försäljare och därmed förstår jag allting mycket bättre.

-Det är verkligen synd det inte finns något riktigt oberoende forum inom pool och spa. 

Är man automatiskt en ful fisk om man är försäljare?
Detta inlägg säger rätt mycket om dig, även om du kanske inte tror det själv...
Nåväl, det må vara din uppfattning att alla försäljare är gangsters, tråkigt för dig är det enda jag kan säga.

Att driva ett seriöst och oberoende forum kräver rätt mycket, och jag anser mig vara rätt duktig på det, det är fritt för alla som vill att starta forum, du verkar ju vara på gång.
Frågan är hur oberoende det blir om fokus skall ligga på att låta alla skriva vad de vill om vad som helst?



Glad påsk!

73 de SA7ARV / Rikard

Säg mig en sak Rickard,

Är det inte svårt att hävda "Oberoende Poolforum", när du dels är yrkesverksam inom området och dels tjänar pengar på annonsintäkter från denna websida? Alla dessa blinkande annonser i kanterna borde dra in en del pengar, eller hur? Dagstidningar har också annonser, men de ha ett stort tryck från allmänheten och div granskningsnämnder.

Det kan möjligtvis inte vara så att det är detta som är det verkliga motivet till varför du ogillar kritik mot företag i branschen - att dina annonsörer inte gillar det?

Att jag inte accepterar kritik som jag inte kan kontrollera är helt och hållet ett kvalitetskrav från min sida, som sagt så tillåter jag lite mer när "kända" medlemmar kritiserar, för då har jag en viss koll, men som du gjorde - första inlägget = sågning av företag/person, det faller för repet när det gäller mina kvalitetskrav.
I övrigt anser jag att ditt inlägg andas avund, att jag lyckats starta en sajt där både medlemmar och företag anser att diskussionen förs på en saklig och civiliserad nivå, och där alla kan komma till tals utan att riskera att bli smutskastade utan källkontroll.
Fast på ett sätt så har du väl rätt, jag är beroende av både ett bra forum, som attraherar många besökare, och att företagen vill annonsera i forumet, min slutsats är dock att varken besökarna, medlemmarna eller företagen vill att jag behandlar dem styvmoderligt för att behålla dem i forumet.

Rent generellt kan man säga att mina forum skiljer sig en del från andra forum, där alla får skriva mer eller mindre vad som faller dem in, och jag hoppas och tror att det finns många som uppskattar avsaknaden av förtals/smutskastning/utpressnings-inlägg i detta forum, även om jag vet att det finns vissa som delar dina uppfattningar om att det skall vara fritt fram att få förtala både enskilda företag och människor på Internet, nåt som jag som sagt anser vara riktigt lågt, och obetänksamt.




Om du vill hjälpa andra att inte begå samma misstag som du gjort så är det mycket bättre att du förklarar vad du gjorde fel, och vad du kunde gjort annorlunda, än att du varnar för ett visst företag, eller en viss person.
Det är min uppfattning och den står jag för.
« Senast ändrad: april 11, 2009, 08:54:28:28 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad oby1

SV: Många lycksökare i branschen
« Svar #7 skrivet: maj 04, 2009, 21:40:32:32 »
RLA skrev: "Det kan väl inte vara så svårt att förstå varför forumet inte accepterar allt för negativ/positiv omdömen om företag?
Det finns helt enkelt ingen möjlighet att kontrollera sanningshalten i vad som skrivs, dessutom vet man inte vem som står bakom respektive alias. Se på dig själv, du är registrerad som anonym, inte ens en mailadress har du låtit vara offentlig!"

Jag heter Rikard Bjurenbäck och är inte ett dugg rädd för att skriva ut det här.

Vidare så har jag både vitnen, mailkonversation och en massa bilder som "bevis" om någon är intresserad. Kollar man in t ex Eniro så se man att inte en enda av företagets kunder, som har velat ha service, är nöjd. Företaget/försäljaren byter namn, telefonnummer och mailadresser stup i kvarten. Inte konstigt att kunderna inte får någon service! Sen är försäljaren (aka ägaren) nästan alltid ute på mässor eller på sitt andra företag i Portugal. Ren logik säger att det under sådana omständigheter inte går att upprätthålla en acceptabel servicenivå, i a f inte utan att ha någon mer anställd.

Okej, forumet kanske är till för att skapa en positiv anda om spa och pooler - det får jag väl acceptera. Men nu när jag ändå är igång och gnäller, får jag väl löpan linan fullt ut.

Rickard har helt rätt i att jag generellt är skeptisk till försäljare. Jag har själv varit en sådan och jag har bekanta som är det och jag tycker det är för mycket skojeri inom det yrket. De flesta människor känner till följande: Går jag t ex till Siba, On-Off eller Elgiganten, måste jag vara fullt medveten om att försäljaren i första hand inte försöker sälja mig bra grejer. Han/hon vill sälja 1. En försäkring, 2. Den produkt som ger bäst provision 3. Har ingen aning om vad det eg är han/hon säljer, men får betalt för det. -Och precis så är det inom många andra branscher också. Man har accepterat det helt enkelt. Nästa steg är delvis accepterat. Man får inte det man har rätt till utan att bråka. Sista steget är när man inte får något alls för de pengar man lagt ut. Var drar man gränsen då? Det gör man kanske inte förrän man själv råkar illa ut.

Det är lätt att bli bitter när man känner sig lurad. Tja... lurad är väl kanske fel ord, för hade jag blivit det fullt ut, så hade jag såklart vänt mig till Konsumentverket. -Men att behöva tjata och bråka och våndas i ett helt år (och ändå inte ha felfri produkt), det är på sätt och vis också ett sätt att bli lurad.


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Många lycksökare i branschen
« Svar #8 skrivet: maj 05, 2009, 06:30:34:34 »
Mina kommentarer i rött nedan.

/Rickard

RLA skrev: "Det kan väl inte vara så svårt att förstå varför forumet inte accepterar allt för negativ/positiv omdömen om företag?
Det finns helt enkelt ingen möjlighet att kontrollera sanningshalten i vad som skrivs, dessutom vet man inte vem som står bakom respektive alias. Se på dig själv, du är registrerad som anonym, inte ens en mailadress har du låtit vara offentlig!"

Jag heter Rikard Bjurenbäck och är inte ett dugg rädd för att skriva ut det här.

Vidare så har jag både vitnen, mailkonversation och en massa bilder som "bevis" om någon är intresserad. Kollar man in t ex Eniro så se man att inte en enda av företagets kunder, som har velat ha service, är nöjd. Företaget/försäljaren byter namn, telefonnummer och mailadresser stup i kvarten. Inte konstigt att kunderna inte får någon service! Sen är försäljaren (aka ägaren) nästan alltid ute på mässor eller på sitt andra företag i Portugal. Ren logik säger att det under sådana omständigheter inte går att upprätthålla en acceptabel servicenivå, i a f inte utan att ha någon mer anställd.

Än en gång, det finns speciella sajter för de som vill klaga eller berömma (t.ex. företagen själva eller dess konkurrenter  ;) )
Jag har valt en annan inriktning på detta forum efter att själv ett antal gånger köpt varor utifrån de "omdömen" som lämnats på dessa betygsättarsajter, min slutsats är att mer än hälften av inläggen skrivs av de som har egenintresse i att antingen berömma eller såga produkterna, och hur skall man veta vem som är seriös med sitt betyg?


Okej, forumet kanske är till för att skapa en positiv anda om spa och pooler - det får jag väl acceptera. Men nu när jag ändå är igång och gnäller, får jag väl löpan linan fullt ut.

Rickard har helt rätt i att jag generellt är skeptisk till försäljare. Jag har själv varit en sådan och jag har bekanta som är det och jag tycker det är för mycket skojeri inom det yrket. De flesta människor känner till följande: Går jag t ex till Siba, On-Off eller Elgiganten, måste jag vara fullt medveten om att försäljaren i första hand inte försöker sälja mig bra grejer. Han/hon vill sälja 1. En försäkring, 2. Den produkt som ger bäst provision 3. Har ingen aning om vad det eg är han/hon säljer, men får betalt för det. -Och precis så är det inom många andra branscher också. Man har accepterat det helt enkelt. Nästa steg är delvis accepterat. Man får inte det man har rätt till utan att bråka. Sista steget är när man inte får något alls för de pengar man lagt ut. Var drar man gränsen då? Det gör man kanske inte förrän man själv råkar illa ut.

Det är lätt att bli bitter när man känner sig lurad. Tja... lurad är väl kanske fel ord, för hade jag blivit det fullt ut, så hade jag såklart vänt mig till Konsumentverket. -Men att behöva tjata och bråka och våndas i ett helt år (och ändå inte ha felfri produkt), det är på sätt och vis också ett sätt att bli lurad.

Man SKALL vara skeptisk till försäljare, du har mer eller mindre helt rätt i det du skriver, vad jag inte vill är att vart och vartannat inlägg i mina forum skall avhandla dessa "problem".
Internet är fantastiskt för oss som konsumerar, vi kan hitta fram till sajter som satsar på betyg, prisjämförelser, lågrprisförsäljning, egen import och så vidare.
Jag anser utan tvekan att det finns tillräckligt många prisjämförelsesajter och betygsättarsajter och har därför valt att hålla mina egna forum så fria från detta som möjligt.
Det är mitt val, rätt eller fel, men än så länge känns det rätt.

Om du/ni vill läsa mer om mitt sätt att bedriva den försäljning som jag gör kan ni läsa mer här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=24562.0



Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad oby1

SV: Många lycksökare i branschen
« Svar #9 skrivet: maj 29, 2009, 19:04:54:54 »
Citera
"Än en gång, det finns speciella sajter för de som vill klaga eller berömma (t.ex. företagen själva eller dess konkurrenter  Wink ) Jag har valt en annan inriktning på detta forum efter att själv ett antal gånger köpt varor utifrån de "omdömen" som lämnats på dessa betygsättarsajter, min slutsats är att mer än hälften av inläggen skrivs av de som har egenintresse i att antingen berömma eller såga produkterna, och hur skall man veta vem som är seriös med sitt betyg?"

Sannolikheten för att mer än hälften av alla "klagoinlägg" skulle komma från företag som vill sprida skit om sina konkurrenter, får betraktas som nästan obefintlig. Jag tror inte på det helt enkelt. -Skulle så ändå vara fallet, förstärker det bara min teori om att den här branschen är knökafull med skojare och lycksökare. -Inte ens jag tror att det är SÅ illa. Det är helt enkelt en ganska billig - och typisk svensk - ursäkt. Du vill synas men inte stå direkt i rampljuset (stämningar och rabalder skapar dålig reklam!).

Det jag skrivit tidigare kvarstår. Till viss del tror jag att du har ett seriöst forum för folk som vill utbyta erfarenheter (och det är skitbra), men i grund och botten är det kommersiella motiv som driver dig - och det är också därför du vill tona ner och censurera inlägg - inte för att någon enstaka person försöker driva en negativ kampanj mot andra leverantörer. Det är Bullshit! Du tjänar en hyfsad summa pengar på alla baners i forumet och skulle du tillåta att folk klagade för mycket, drar sponsorerna sig ur. Att förneka detta är ju bara dumt.


Rikard
« Senast ändrad: maj 29, 2009, 19:33:28:28 av Rickard »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag