VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Grund till SPA  (läst 35354 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jekander

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nysätra-Mosta
  • Antal inlägg: 13
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Haft pool. Ska skaffa ny.
    • Visa profil
    • Jonas Ekander
Grund till SPA
« skrivet: augusti 19, 2008, 11:15:45:45 »
Hej.

Jag håller på att bygga en ny altan som blir rätt så hög då marken lutar. Jag ska flytta mitt spa dit och Min fråga till foumet är...
Vad rekomenderar man som förhöjande underlag till spa? Kan man bygga med lecablock eller är det för poröst?

Tacksam för bra svar.

Mvh
Jonas Ekander

Poolgiganten

Utloggad macman

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Har spabad, Hydropool Serenity 5000
    • Visa profil
SV: Grund till SPA
« Svar #1 skrivet: augusti 19, 2008, 17:11:41:41 »
Lite mer detaljer skulle inte skada  :)

Men jag ställde mitt spa på trädäcket

mvh/ macman

Utloggad Grufman

SV: Grund till SPA
« Svar #2 skrivet: oktober 16, 2008, 21:34:01:01 »
Hejsan........viktigast som med det mesta är basen i allt.....i ditt fall vad har du för typ av mark? Stabil mark typ berg och grus ja då räcker det med trädgårdsplattor på en nogrann avvägd yta och sedan ett vanligt trädäck med normalt dimensionerad konstruktion då spat´s vikt fördelas ut över en stor yta. Plintar och trädäck fungerar bra det med om plintar, trädäck är rätt dimensionerade, finns tabeller för det hos olika träleverantörer, brädgårdar. Om du använder lätt betongblock eller liknande är vikten av en bra yta att ställa dem på viktig. Man luras lätt av att spat är stort och djupt vilket innebär mycket vatten som är likamed stor vikt......dock blir inte viktbelastningen så stor då det fördelas ut. En normalt dimensionerad altan, trädäck klarar av ett spa. Viktigt bara att ytan är nogrannt avvägd.

Utloggad oby1

SV: Grund till SPA
« Svar #3 skrivet: maj 04, 2009, 22:01:50:50 »
När vi tittade på ett spa från Skånska Lantmännen, blev vi informerade om att garantierna bara gällde om vi satte spabadet på en cementplatta <= 10cm tjock. Nu köpte vi aldrig just det spaet, men vi gjöt plattan ändå och vi armerade den också. Nu står vårt spa mycket stabilt och det är inbyggt i altanen.

PS. Om man bygger in spaet i altanen, ska man tänka på att man kanske kommer att behöva serva pumpar mm. Vi konstruerade altanen så att sidorna (med räcke och rubbet) kan lyftas av vid behov. Det går ju att göra på många sätt, men glöm inte bort det. -Inte kul att behöva riva ner halva sin altan ifall en pump stannar eller man behöver byta en lampa. DS.

Utloggad pentland

  • Pentland Expert
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pentland Expert
    • Visa profil
    • Pentland
SV: Grund till SPA
« Svar #4 skrivet: maj 09, 2009, 20:16:50:50 »
Det är inte så noga med underlaget.
Det är bara så att det inte sätter sig för det ser inte snyggt ut med en vatten linje som lutar.
Men ert spa skall inte ta någon skada av det heller.
Köper man ett spa av en något sådär seriös tillverkare så har dom en heltäckande botten platta som fördelar vikten på stor yta då är det inga problem.

Och skulle en säljare kräva ett sådan gjuten platta för att garantin skall gälla så måste deras konstruktion på deras spa vara otroligt dålig.

Och som du skrev man bör ha åtkomlig för underhåll från alla sidor.
För oftas är det ett vädigt enkelt fel och det skall inte var mer jobb att komma åt det än att reparera.
Men ibland så passar det inte att ha åtkomlighet men då får man ta sig det besväret att tömma och flytta fram ert spa.

Med vänlig hälsning Patrik

Utloggad oby1

SV: Grund till SPA
« Svar #5 skrivet: juli 24, 2009, 21:41:16:16 »
Hum... inte så noga med underlaget...

Förmodligen märker man i de flesta fall att spaet lutar konstigt, men det kan också bli sprickor i sidorna och en hel del andra problem som man kanske inte ser direkt om inte spa:et står plant.

Jag skulle inte underskatta en rekommendation eller ett garantikrav som det Skånska Lantmännen har. -Även om det inte KRÄVS av alla leverantörer, skulle jag hellre ta det säkra före det osäkra. Vi pratar ändå om spabad som i regel kostar mellan 50000:- och 150000:-. Struntar man i en eller flera rekommendationer/krav, står man där rätt som det med ett trasigt spa som ingen vill laga utan att det kostar skjortan. Det är illa nog med allt "finstilt" i garantipapperen - gör man inte själv sitt yttersta för att det ska funka, kan man inte räkna med att andra heller vill göra det när olyckan är framme.

Utloggad Bigs

SV: Grund till SPA
« Svar #6 skrivet: augusti 04, 2009, 12:51:49:49 »
Den rekommendation jag fått är att lägga makadam, köra ett par rundor med markvibrator, sedan stenmjöl, vibrera det och till sist toppa med hyfsat tjocka isolerplattor av frigolit.

Just frigoliten var ett tips för att spara lite extra el för uppvärmingen vintertid.

Håller på att färdigställa detta inför leverans av spa mot slutet av veckan.

Utloggad Poolkillen68

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grund till SPA
« Svar #7 skrivet: augusti 06, 2009, 00:25:08:08 »
Hej! Tänkte också köra frigolit men fick höra att det det fanns risk att det inte skulle hålla så jag köpte "Styrofoam 250 A-N" 10 cm tjock, dvs extra hård/hållfast. Används visst i husgrunder etc. Verkar funka mycket bra hittills.

Utloggad Bigs

SV: Grund till SPA
« Svar #8 skrivet: augusti 06, 2009, 10:42:51:51 »
Jag köpte Cellplast av typen S80 som ska klara 25kPA över 50 år i tryck. Eftersom jag inte har en aning om vad det är så kollade jag upp hur många kilo per kvadratmeter det blir på http://www.unitconversion.org/pressure/kilopascals-to-kilogram-forces-per-square-meter-conversion.html och det skulle bli 2447Kg/kvm.

Nu är mitt spa nästan 5,5 kvm och kommer kanske väga omkring 2ton med vatten i, så det borde hålla ;)

Utloggad utopiazz

SV: Grund till SPA
« Svar #9 skrivet: augusti 12, 2009, 20:08:26:26 »
Jag köpte Cellplast av typen S80 som ska klara 25kPA över 50 år i tryck. Eftersom jag inte har en aning om vad det är så kollade jag upp hur många kilo per kvadratmeter det blir på http://www.unitconversion.org/pressure/kilopascals-to-kilogram-forces-per-square-meter-conversion.html och det skulle bli 2447Kg/kvm.

Nu är mitt spa nästan 5,5 kvm och kommer kanske väga omkring 2ton med vatten i, så det borde hålla ;)

Det beror ju på hur breda "fötter" ditt spa har. Om du har 8 punkter mot marken som är 15x15cm så blir det bara 0,2m2. Om däremot hela spa't står på marken så blir det skillnad.

Utloggad Bigs

SV: Grund till SPA
« Svar #10 skrivet: augusti 13, 2009, 12:11:27:27 »
Jag har ett Catalina med hel botten så det står nog rätt bra där det står ;)

Utloggad 40grader4life

SV: Grund till SPA
« Svar #11 skrivet: augusti 13, 2009, 12:59:44:44 »
tycker det låter märkligt att ha fötter på ett spabad <hmm>

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag