Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klor i spa, söker svar ...  (läst 4999 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wildkris

Klor i spa, söker svar ...
« skrivet: november 13, 2016, 11:08:08:08 »
Har ett 1300 liters spa som fungerar bra! Mäter allt med tabletter osv, so far so good!

Men jag blir inte klok på kloret, en del säger klora innan bad och efter, andra säger klora efter. En tredje säger klora aldrig utan att mäta osv ...

Jag tar ett exempel. Bytte vatten för några veckor sedan, badar rätt mycket.

Häromdagen badade fyra 20-åringar i ca tre timmar, innan var kloret på typ 1.0. Efter så klorade jag som Folkpool rekommenderar 5g/person och 1000 liter vatten. Morgonen efter var det 0 igen, tänkte att det var rejält smutsigt och att kloret användes upp. Enligt Folkpools app klorade jag 25 g Spaklor igen.
Morgonen därpå var det fortfarande klor i badet, så jag tänkte att nu är jag på banan igen.

Nu mätte jag, två dagar senare. 0 i klor igen, har iofs fyllt på ca 100 lite nytt vatten också.


Nu till min fråga!
Om jag mäter kloret och det är 0 ska man klora enligt appen då typ 25 g varje gång? Enligt Folkpool ska man chocka i gång i veckan, vilket jag inte gjort för att vi badat så mycket så det har känts som om jag inte gör annat än klorar!

När mäter jag? När klorar jag? Hur mycket?

Vet att det kanske inte går att säga exakt eftersom det beror på antal badande och hur ofta osv. Men ge mig ett exempel!

Känns som om det inte riktigt finns någon riktig manual att följa, det står olika på alla tillverkares klor, innan, efter , både och osv ..

Vet att det står mycket om klor i forumet, men hittar ingen direkt vägledning någonstans ...
Dynasty Spa Club 7L

Poolgiganten

Utloggad roggap

SV: Klor i spa, söker svar ...
« Svar #1 skrivet: november 14, 2016, 15:23:15:15 »
Flotör (doseringsflöte) och klor tabs, som får flyta omkring i badet gör att du kan hålla en jämn nivå på kloret.
spabad Viskan Ekerö

Utloggad Wildkris

SV: Klor i spa, söker svar ...
« Svar #2 skrivet: november 15, 2016, 07:53:21:21 »
Fast med tanke på att man inte ska klora med locket stängt så går flotör nog bort ...
Dynasty Spa Club 7L

Utloggad roggap

SV: Klor i spa, söker svar ...
« Svar #3 skrivet: november 15, 2016, 15:48:11:11 »
Du ska hålla en fast nivå på kloret på 3-5 ppm, därav flotören. Helt rätt att klor skadar locket,
men är nog mest att tänka på när man chocklorerar.
spabad Viskan Ekerö

Utloggad falmarkspeter

SV: Klor i spa, söker svar ...
« Svar #4 skrivet: november 15, 2016, 15:53:15:15 »
Fast med tanke på att man inte ska klora med locket stängt så går flotör nog bort ...

Med det resonemanget så kan du aldrig stänga locket om du använder klor...
  ???

Utloggad Wildkris

SV: Klor i spa, söker svar ...
« Svar #5 skrivet: november 16, 2016, 11:40:29:29 »
Så kanske det är! Det var mest att på alla mina burkar med klor står det att ha locket öppet ca 20 minuter direkt efter man klorat för att släppa ut de mesta av klorångorna. Men det kanske inte blir så mycket sånt om man kör med doseringsgrejen! Kanske får kolla in det!
Dynasty Spa Club 7L

Utloggad poolospasven

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Skivarp
  • Antal inlägg: 13
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Vattnet är min vän!
    • Visa profil
SV: Klor i spa, söker svar ...
« Svar #6 skrivet: november 17, 2016, 09:19:10:10 »
Fråga: Vid leveransen av ditt Spa, fick du ingen genomgång av Spa o kem o sånt?
Sven, säljer pooler o spa o gillar att läsa vad alla tycker!

Utloggad Wildkris

SV: Klor i spa, söker svar ...
« Svar #7 skrivet: november 17, 2016, 16:55:39:39 »
Fråga: Vid leveransen av ditt Spa, fick du ingen genomgång av Spa o kem o sånt?

Nja, det var ju ingen som följde med badet och hade en genomgång direkt! :) Men visst följde det med instruktioner, men det känns som om de flesta man pratar med förenklar det så mycket! "Äh, släng i en tesked här och en matsked där"
Dynasty Spa Club 7L

Utloggad poolospasven

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Skivarp
  • Antal inlägg: 13
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Vattnet är min vän!
    • Visa profil
SV: Klor i spa, söker svar ...
« Svar #8 skrivet: november 18, 2016, 13:41:10:10 »
Ok, då förstår jag!
Hos oss är det en regel att vi skickar med en tekniker som installerar, fyller och går igenom kempaketet vid leverans!
Men var lugn, jag tror du kommer att klara det galant om ett tag! :-)
Sven, säljer pooler o spa o gillar att läsa vad alla tycker!

Utloggad falmarkspeter

SV: Klor i spa, söker svar ...
« Svar #9 skrivet: november 18, 2016, 13:57:23:23 »
Ok, då förstår jag!
Hos oss är det en regel att vi skickar med en tekniker som installerar, fyller och går igenom kempaketet vid leverans!
Intressant. Då måste jag få fråga:
- Vilken typ av vattenprover rekommenderar ni era kunder att göra? (pH, Fritt/Bundet Klor/Brom, Alkalinet, Hårdhet, Cyanursyra, Annat)?
- Vad går ni ut med för rekommendation om intervall mellan vattenbyten? (3-4 ggr år? Baserat på TDS? Baserat på CYA? Annat?)
- Levererar ni kempaket baserat på olika desinficeringsmedel? (Klor, Aktivt syre, Brom, ANnat)?
- Vilken info ger ni kunderna som väljer klorbaserad desinficering? Ingår info om Cyanursyrans påverkan på klorets funktion?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag