Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Staket till inomhus pool?!?  (läst 4735 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mariaforsen

Staket till inomhus pool?!?
« skrivet: juli 18, 2011, 09:43:50:50 »
Vi har nyss köpt ett hus, och i huset finns en inomhus pool,
Det är vägg på 3 1/2 sida men på den ena halvan så finns inget.
Och vi var 3 barn och 2 hundar så vi måste ha nått där,
Tips?!?
(Och nej det går inte att sätta upp skjutdörrar enda upp till taket.)
Poolen är lixom inbyggd i hallen fast i ett hörn,
Det är ett stort hus, därför får det plats.
Jag vet inte hur jag får in bilder här från iphonen annars kunde jag ha visat....

Poolgiganten

Utloggad mariaforsen

SV: Staket till inomhus pool?!?
« Svar #1 skrivet: juli 18, 2011, 09:57:44:44 »
Sen undrar jag lite,
Jag har läst överallt att man ska ha poolen övertäckt..
Vad menar man då? Och hur gör man?
Är helt ny på det där med pooler...

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Staket till inomhus pool?!?
« Svar #2 skrivet: juli 18, 2011, 10:33:11:11 »
Sen undrar jag lite,
Jag har läst överallt att man ska ha poolen övertäckt..
Vad menar man då? Och hur gör man?
Är helt ny på det där med pooler...

Ditt första inlägg vart väldigt otydligt men när det gäller övertäckning så finns det olika typer av poolskydd. Men i princip så kan du skaffa, om de inte redan finns, ett skydd som täcker poolen och som både hindrar att någon trillar i samtidigt som det stoppar avdunstning.

Utloggad mariaforsen

SV: Staket till inomhus pool?!?
« Svar #3 skrivet: juli 18, 2011, 10:40:54:54 »
Hej.
Hindrar en övertäckning att tex ett barn från att ramla i och drunkna?

Ok, jag ska försöka förklara bättre.

När man kommer in i huset finns en stolor hall och i denna hallen ligger poolen (i ena hörnet) gränsande till utealtanen, den inglasade altanen, hallen och de andra rummen.
Poolen har alltså 3 väggar runt sig, dvs
Kortsida, långsida, kortsida och halva långsidan som är ut mot hallen.
Och den halva sidan som är ut mot hallen har inget staket eller liknande.
Det var om det fanns nått sånt som man kunde få tag på eller göra eller hur man nu gör?!

Hoppas det blev bättre förklarat nu :-)

Utloggad TommyC

SV: Staket till inomhus pool?!?
« Svar #4 skrivet: juli 18, 2011, 12:34:03:03 »
Som Nimajneb skriver så finns det skydd som hindrar att barn, hundar och vuxna trillar i. De skydden hindrar också avdunstning. Det finns även enklare överdrag typ bubbelplast/solfilm som främst är till för att  förbättra uppvärmningen av vattnet från solen (utomhus) och hindra avkylning när den omgivande luften är kallare än poolvattnet. De enklare skydden hindrar även avdunstning. De enkla skydden hindrar inte att någon trillar i poolen utan kan vara farligare än att inte ha något skydd då man kan hamna under skyddet.

Med ett enkelt skydd måste ni också ha staket eller motsvarande för att hindra att någon trillar i. Om det är trångt mellan poolen och väggarna så påverkar det vilket skydd som passar er pool. Ni måste ju komma åt att ta på och av skyddet.

Det finns många leverantörer av poolskydd, t ex: http://www.folkpool.se/pool-produkter/pooloverdrag

Om ni inte har något som hindrar avdunstning från poolen så blir det en stor fuktbelastning på byggnaden. Avfuktare är troligen ett måste för att inte få fuktskador.
/Tommy
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Staket till inomhus pool?!?
« Svar #5 skrivet: juli 18, 2011, 22:06:13:13 »
Huruvida man behöver täcka en inomhuspool eller inte när den inte används beror mest på vilken temperatur man vill hålla. Så länge som rumstemperaturen är högre än vattentemperaturen vlir avdunstningen liten och man har inte så svårt att kontrollera fukten. Detta är det sätt som en del pooler körs på för att man skall ha dem som ett vackert inslag i huset - en övertäckt pool är ju ingen skönhetspärla normalt. Men samtidigt kanske de flesta vill ha mer är säg 22-23 grader i poolen och då får man börja tänka på täckning om man inte vill köra avfuktare och hög ventilation konstant, vilket går men drar mycket energi.

Vi körde vår inomhuspool oövertäckt en liten tid men kom snart underfund med att det blev dyrt i drift och krävde STOR avfuktare, särskilt som vi gärna vill ha 29-30 grader i poolen. När vi sedan började täcka över poolen när den inte användes så minskade problemen radikalt. Driftskostnaden sjönk drastiskt, någon jätteavfuktare behövdes inte längre och de fuktproblem bl.a. uppe på vinden ovanför poolrummet löstes ganska snabbt. Så jag vill definitivt rekommendera att man har någon form av övertäckning, om man inte gillar att bada i låga temperaturen vill säga.

Vad det gäller barnsäkerhet så har vi löst det med låsbara dörrar till poolrummet, men tydligen fungerar inte denna lösning i erat fall.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Staket till inomhus pool?!?
« Svar #6 skrivet: juli 19, 2011, 00:27:38:38 »
Jag tycker det är konstigt att inte förra ägaren lämnade efter sig typ poolskydd mm.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan