CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Räcker Värmepump Heat force 9,8 kw???  (läst 6181 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AmeriSwede

SV: Räcker Värmepump Heat force 9,8 kw???
« Svar #10 skrivet: juni 12, 2015, 14:36:04:04 »
Enligt Eriks graf så ger de värmepumparna 3.0 i COP vid 0 grader ute och 27 grader i poolen.
Då den nu diskuterade värmepumpen förbrukar drygt 2 kW så bör de i alla fall kunna prestera runt 6 kW vid de temperaturerna, det BÖR räcka om man har en isolerad stomme och pooltak.
Sen är det naturligtvis så att man vill ha bra att köra med när man skall värma upp poolen på våren eller om man vill ha poolen varm när det börjar bli frostnätter.

Dock, problemet med höga strömmar på en fas är reellt, och om du skall ha en större pump skulle jag definitivt rekommendera en trefas maskin.

När det gäller temperaturen och max rekommenderade så är det säkert en större belastning att ha varmare än 28-29 grader, men å andra sidan är +20 säkert bättre än +28 grader också, men vill man bada i det.
Alla i byn där jag bor har minst 30 grader i poolen, men inte därför sagt att jag rekommednerar det och lovar att linern håller i 20 år.
Vår liner är 14 år nu och i skapligt skick i alla fall.
Vi började med 28 grader, men har haft 32 grader i många år nu.

Hej!
Vi siktar in på 32 grader…   :)
Men med en kraftigare värmeväxlare kommer ännu mer oljud. Har nyss postat om man får bort värmeväxlaren om man kopplar ihop poolen med fjärrvärme. Vi har fjärrvärme…skulle det vara en lösning som ger hur mycket ös man vill ha samt vara oljuds befriad? Vill helst slippa irriteras av oljudet eller ännu värre störa grannarna.

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Räcker Värmepump Heat force 9,8 kw???
« Svar #11 skrivet: juni 12, 2015, 20:40:03:03 »
Ta svaren om fjärrvärm i andra tråden.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag