CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Brom, klor och övrig behandling  (läst 12640 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Favazza

SV: Brom, klor och övrig behandling
« Svar #40 skrivet: juli 18, 2019, 17:44:34:34 »
Efter vattenbyte har jag nu svårt att få upp brom-halten.
Innan var det lätt lila (över gränsvärde) på stickan men nu är det knappt det går upp det dit det ska.
Lagt både i silen och flottör. Rädd att det aktiva syret inte fungerar som det ska efter bad om inte halten av brom är tillräcklig.
Tips?

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Brom, klor och övrig behandling
« Svar #41 skrivet: augusti 05, 2019, 12:49:45:45 »
Testa att först krossa tabletterna som ligger i silen. Då brukar Brom-halten raskt komma upp.

/Urban.

Utloggad McBär

SV: Brom, klor och övrig behandling
« Svar #42 skrivet: augusti 06, 2019, 15:53:42:42 »
Som många skriver här, så håller jag med Brom och aktivt syre är rätt val för spa-bad.
Vi körde Klor i början och åkte på mättad cyansyra i vattnet, gång efter gån och då är det bara att tömma eländet och börja om. Det är ju mindre roligt i minusgrader.

Kom ihåg att hålla PH stabilt och flocka vid grumligheter(kalkfällningar), som inte aktivt syre och filter tar bort.

Två tips som jag varmt kan rekommendera:
1. Kör med filterbollar i tvättpåsar, istället för att köpa svindyra filter. Filterbollarna i tvättpåsar, är bara att tvätta i 60 grader med vittvättmedel och 1 kartong filterbollar kostar strax under 300 kr. Då har du flera uppsättningar "filter".

2. Köp ett PVC-rör och två lock. Se till att tabletterna passar röret. Borra ett par hål i röret och limma fast ena locket. Nu kan du fylla med Brom-/Syre/Flockmedelstabletter och lägg röret brevid inloppet till filtret. Då slipper gaserna och flottören slita på ditt dyrbara spabadslock.

Tips från en snål Gagnefsbo ;)

Utloggad Telekiter

SV: Brom, klor och övrig behandling
« Svar #43 skrivet: augusti 07, 2019, 09:06:32:32 »
Som många skriver här, så håller jag med Brom och aktivt syre är rätt val för spa-bad.
Vi körde Klor i början och åkte på mättad cyansyra i vattnet, gång efter gån och då är det bara att tömma eländet och börja om. Det är ju mindre roligt i minusgrader.

Kom ihåg att hålla PH stabilt och flocka vid grumligheter(kalkfällningar), som inte aktivt syre och filter tar bort.

Två tips som jag varmt kan rekommendera:
1. Kör med filterbollar i tvättpåsar, istället för att köpa svindyra filter. Filterbollarna i tvättpåsar, är bara att tvätta i 60 grader med vittvättmedel och 1 kartong filterbollar kostar strax under 300 kr. Då har du flera uppsättningar "filter".

2. Köp ett PVC-rör och två lock. Se till att tabletterna passar röret. Borra ett par hål i röret och limma fast ena locket. Nu kan du fylla med Brom-/Syre/Flockmedelstabletter och lägg röret brevid inloppet till filtret. Då slipper gaserna och flottören slita på ditt dyrbara spabadslock.

Tips från en snål Gagnefsbo ;)

Det här får du förklara lite mer. Bilder vore nog bra :)

/Urban.

Utloggad McBär

SV: Brom, klor och övrig behandling
« Svar #44 skrivet: augusti 07, 2019, 10:35:15:15 »
Hej,

På ena bilden syns fyra tvättpåsar(finns att köpa i de flesta affärer, även IKEA har jag för mig). Dessa stoppar jag ner i filterhållarna, istället för ordinarie filter. Här får man anpassa mängden filterbollar, så att det är ett bra drag i pumpen. Börja med färre och öka hellre antal filterbollar efter behov.

Den andra bilden visar mitt egentillverkade PVC-rör i rätt storlek, för bromtabletter, flockmedel, aktivt syre m.m. Detta lägger jag mellan filterna vid bräddavloppet.

Hoppas det blev lite klarare.


Med vänlig hälsning

Ola aka McBär

Utloggad Telekiter

SV: Brom, klor och övrig behandling
« Svar #45 skrivet: augusti 07, 2019, 12:46:02:02 »
Ok, då förstår jag hur du menar. Lösningen med tvättpåsar och filterbollar funkar dock bara med den typen av filterkorg som du har på badet. Många spabad har gängade filter som sitter öppet under en stor lucka (ex mitt Viskan Björkö) och har ingen filterkorg öht. Så där går det inte. Dessutom känns det ju aningen riskabelt om tvättpåsen går sönder (kanske inte tål kemikalierna i vattnet?) och filterbollarna dras ner i rörsystemet. Kan ju bli rätt dyra rep om det händer. Man får nog va uppmärksam på detta iaf. Din egentillverkade kemi-dispenser gör ju samma jobb som en flytande så vad är fördelen med din variant? Jag har också en extra dispenser som jag låter ligga/hänga ner i vattnet när jag bytt vatten och snabbt vill få upp brom halten. Min är gjord av en tom medicinburk (plast) med skruvlock. Jag har borrat hål genom burken och har krossade (eller snarare delade i fyra delar) Bromtabletter däri. Burken hänger i ett snöre över kanten på badet, typ som en tepåse i temuggen :) . Funkar kanon att få upp Bromhalten snabbt.

/Urban.

Utloggad McBär

SV: Brom, klor och övrig behandling
« Svar #46 skrivet: augusti 07, 2019, 13:31:21:21 »
Du har helt rätt, denna lösning med filterbollar passar inte alla "filterhållare". Jag kontrollerar påsarna noga före och efter tvätt och hittills har jag inte stött på någon reva eller liknande, då tvåttpåsarna är relativt starka.

Ditt uppfinning med en medecinburk verkar också fungera ypperligt. Tanken, eller fördelen med din och min lösning, är att slippa ha en flottör som skrapar, eller fastnar på ett visst ställe under spalocket och luckrar upp den delen av locket där den oftast fastnar(pga koncentrerade gaser).
Har sett detta hos några, som kör med flottör.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag