VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Teoretiskt möjligt med en Storpool (liner) inomhus?  (läst 2679 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gnu

Teoretiskt möjligt med en Storpool (liner) inomhus?
« skrivet: augusti 05, 2010, 15:28:40:40 »
Hej,

Jag har inte bestämt ännu hur jag ska göra med pool. Förutom att på nåt sätt ska det bli nåt.

Nu är jag i Turkiet på semester, här finns det gott om poolar. Och jag började fundera lite på om det skulle gå att ställa upp en typ Storpool, som är självbärande, inomhus.

Huset är ett gammalt mejeri och är grymt överdimensionerat byggt för "vardagsboende". Det utrymmet jag har tänkt på är gamla pannrummet. Det är i ena änden av huset, man går in i en dörr och ner 2 meter via en trappa för att komma till golvet. Där har jag nog ca 5,5 meter i takhöjd. Allt är betong och golvet är kaklat. Väggen in mot resten av huset är betong. Skulle det brista och 30 kubik vatten skulle forsa ut, så kan det på intet sätt komma in i själva huset pga nivåskillnad. Och inte ställa till med någon annan direkt skada heller mer än dörren ut (som är på golvplan). Finns golvbrunn på golvet idag (visst, den klarar inte av att svälja en pool).

I teorin skulle jag kunna ställa upp en pool på "golvet". PP eller glasfiber är uteslutet då det bara finns en vanlig dörr in hit. Såga upp ett jättehål i väggen är inget alternativ. Och visst, det går att gjuta poolen,,, men jag leker bara med tanken om det skulle gå att få in en sådan pool inomhus.

Den kommer i så fall att stå i samma rum som bergvärmen (som står på en platå innanför dörren). Där jag i så fall kan ta värme ifrån.

Men som sagt, är det möjligt, eller är det en knasig tanke?

Pooliga hälsningar

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Teoretiskt möjligt med en Storpool (liner) inomhus?
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2010, 19:48:47:47 »
Det finns väl ingen anledning till varför det inte skulle gå. Poolen står ju under mera kontrollerade former i ditt fall än när den sänks ned i diverse mer eller mindre välgjorda gropar i marken eller ställs på mark som i och för sig kan vara väl iordninggjord men som väl ändå inte kan mäta sig med ett riktigt betonggolv. Det förutsätts förstås att det är ordentligt under, att det inte är ett källarbjälklag som du bygger på...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan