Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vattenivå i pool?  (läst 4571 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DanielF

Vattenivå i pool?
« skrivet: maj 23, 2010, 09:31:49:49 »
Hej,

Har en ovanmarkspool (4,85 åttakantig, 1,50 djup ~ 30m3). Har haft vattennivån till halva breddavloppet, men märkte att den åt klorpuckar på 2dgr och klorhalten i poolen blev för hög (var väldigt mycket virvlar ner i lövkorgen). Har vart när man badat och skapat lite "vågor" att pumpen börjar suga luft. 

Nu har jag höjt vattenivån till ovan breddavloppet (fyllde på med en kubik ungegär), men känner mig lite osäker på ev. vilka negativa konsekvenser detta kan få? Kanske skulle jag lagt mig på 75%?  :-\ Hursomhelst fyllde jag på till det såg ut som vattenivån legat tidigare....

Har precis köpt huset med pool och fått uppleva en spännande vinter med mycket skottning av pooltäcke, islossningen i pool och nervositet att linern skulle vara skadad, det har trots allt gått rätt bra, även jag är lite orolig för liner i hörnen, spännt på vissa ställen och slappt på andra.
4,85x1,50 murad ovanmarkspool. Badu 90 poolpump, uppvärmning IVT Bergvärme.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5552
  • Total likes: 482
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vattenivå i pool?
« Svar #1 skrivet: maj 23, 2010, 09:36:37:37 »
Vattennivån skall vara så hög som möjligt, men utan att nivån ligger FÖR högt.
Ytvattnet skall kunna strömma ut i skimmern (utloppet/ytvattenrenaren) så att insekter, damm, hår och annat "skit" som flyter ovanpå vattnet renas.
Har du fyllt så mycket att ytvattnet blir kvar i poolen kommer den att bli rätt smutsig om du har poolen utan täckning en hel dag, speciellt om det blåser så kommer det rätt mycket damm och smuts i poolen.
För att puckarna inte skall förbrukas för fort skall du bara klippa upp hörnen på påsen som de är förpackade i.
Du får prova dig fram till hur mycket du skall klippa för att få en bra klorhalt.

Ju varmare vatten, desto mer klor förbrukas.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad DanielF

SV: Vattenivå i pool?
« Svar #2 skrivet: maj 23, 2010, 10:14:36:36 »
Tack för ett mycket bra och snabbt svar,det borde jag kunnat räkna ut själv.  :D

Bra tips med klorpuckarna, tackar för detta, nu skall jag sänka nivån lite och dammsuga, för attans vad smutsig den har blivit, lämnade poolen öppen inatt med bara värmefilten på (blå bubbelplast matta).

4,85x1,50 murad ovanmarkspool. Badu 90 poolpump, uppvärmning IVT Bergvärme.

Utloggad kongolasse

SV: Vattenivå i pool?
« Svar #3 skrivet: maj 25, 2010, 11:48:22:22 »
Hej.

För att puckarna inte skall förbrukas för fort skall du bara klippa upp hörnen på påsen som de är förpackade i.
Du får prova dig fram till hur mycket du skall klippa för att få en bra klorhalt.

Var köper man puckar som ligger i plast? själv kör jag med "lösa" puckar som man lägger i en klorinator som flyter runt i poolen. Det skulle vara skönt att bli av med den. Hur fungerar det som du skrev om Rickard?

//Kongolasse

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5552
  • Total likes: 482
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vattenivå i pool?
« Svar #4 skrivet: maj 25, 2010, 12:26:53:53 »
Tror att de flesta som säljer pooltillbehör har styckevis inplastade puckar, bl annat Folkpools representanter.
Klipp upp alla fyra hörnen i påsen, kör så ett par dygn och mät sedan klorhalten, ligger den i intervallet 1-3 är det OK.
Chocklorera enligt anvisningarna så att du inte får klorblockering. (Hög halt bundet klor)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Fia

SV: Vattenivå i pool?
« Svar #5 skrivet: maj 25, 2010, 16:45:08:08 »
De flesta har pucken i lövkorgen i skimmern.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad kongolasse

SV: Vattenivå i pool?
« Svar #6 skrivet: maj 25, 2010, 18:09:40:40 »
De flesta har pucken i lövkorgen i skimmern.

Det skulle ju vara något kanske, men är det inte svårt att dosera då? Eller det är klart man kanske kan klippa kanterna i påsen som Rickard skrev och då få "samma" funktion som en automat ?! Men då kanske pumpen får jobba mer efter som pucken stoppar upp eller?

//Kongolasse

Utloggad Fia

SV: Vattenivå i pool?
« Svar #7 skrivet: maj 25, 2010, 18:54:58:58 »
Klipp du hålen o pröva. Vi är inne på 7 säsongen o har inte märkt att det skulle göra någon skillnad för pumpens räkning.
Enligt tillverkaren ska det vara så.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Vattenivå i pool?
« Svar #8 skrivet: maj 26, 2010, 11:27:36:36 »

Köper man puckar numera - som jag - utan plastpåsar duger ICAs 1-liters fryspåsar utmätrkt.
Lägg i en puck, knyt en knut, klipp upp de två nedre hörnen i lagoma hål.
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad kongolasse

SV: Vattenivå i pool?
« Svar #9 skrivet: maj 26, 2010, 22:36:49:49 »
Så klart.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag