VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Kloret noll inom 24 timmar...fel?  (läst 1708 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JLen

  • Gäst
JLen
Kloret noll inom 24 timmar...fel?
« skrivet: september 22, 2019, 18:45:43:43 »
Hej!

Basic fråga. Om man har klor som enda kemi i ett spabad. Ska man alltid dosera så att fria klorvärdet alltid är över 1?

Om man använder aktivt syre efter varje bad, och klorar på veckobasis. Är det då ok att kloret går ner på noll mellan gångerna?

Jag har bytt vatten idag och slängde i 50 gram klor, lämnade locket öppet fyra timmar, efter 8 timmar var det noll igen... (kom massa gul gegga när jag körde pipeclean innan tömning men tycker jag rengjorde noga...)

Blir inte klok :/

Tacksam för all hjälp.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Kloret noll inom 24 timmar...fel?
« Svar #1 skrivet: september 22, 2019, 21:15:09:09 »
Du ska alltid ha rätt klornivå.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Kloret noll inom 24 timmar...fel?
« Svar #2 skrivet: september 22, 2019, 21:24:26:26 »
Hej!
Det finns två typer av klor, oorganiskt och organiskt. Ibland kallas de för o-stabiliserande och stabiliserande klor. Oorganiskt klor kan vara flytande natriumhypoklorit (klorin) eller fast kalciumhypoklorit. Den senare brukar aldrig användas vid spabad pga. att filterpatronen inte klarar att filtrera kalk. Flytande natriumhypoklorit ger aldrig kalk som grumlar vattnet.
Av den anledningen brukar organiskt klor användas i spabad. Tyvärr är detta klor uppbyggt av cyanursyra och försämrar desinfektionen vid längre användning (ca 1-månad).
Klor liksom brom bildar icke önskvärda ämnen med tex svett. Aktivt syre kan hjälpa kloret att oxidera detta så kloret inte behöver bilda dessa oönskade ämnen.
Aktivt syre är mycket dåligt på att döda bakterier. Klor är bra på detta. I ett spabad kan dessa bakterier öka mycket fort.
Normalt när man byter vatten måste alla ämnen som kloret kan reagera med tas bort. Det brukar vara järn, mangan mm. Det är därför man brukar chocka vattnet när det är nytt. Det är sällan man behöver tillsätta så mycket klor som en chock brukar vara, 200g/10000liter.
Min pool är på 40 kubik och jag gör normalt av med 30-40gram(kalciumhypoklorit) per dag om ingen badar. Vilket betyder att du måste tillsätta mer klor för att ta bort järn, mangan och bakterier som kan följa med vattnet vid påfyllning. Om kloret inte har något att reagera med tar det ca 24 timmar för kloret att brytas ner. Alltså du har ingen desinfektion om kloret förbrukas så fort.
Det absolut värsta som kan hända är att klorhalten kommer ner på noll. Finns en bakterie där kan den föröka sig mycket fort i värmen.
Den gula geggan kan vara hudrester eller fett. Är det gult brukar det inte vara bakterier.
Förslag
Köp stickor som visar; fritt klor, bundet klor och cyanursyra (CYA)
När du bytt vatten ger du extra mycket klor för att ta bort ämnen som kloret kan reagera med. Finns dessa där är kloret inget desinfektionsmedel och sjunker fort.
Jag skulle aldrig understiga 1ppm fritt klor. Ett spabad kan ha ända upp till 4-5ppm fritt klor.
Problemet är informationen hur lätt det är att sköta vattnet från säljare. Uppstår alltid problem med vatten. Sällan man får rätt hjälp då.

I ditt fall med 50g klor i ca 1,5 kubik borde räcka. Vilket betyder att något finns där?
Det som är enkelt kan bli svårt.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan