VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Dumt att använda veckoklor?  (läst 8320 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad butthead

Dumt att använda veckoklor?
« skrivet: augusti 20, 2019, 14:47:24:24 »
På pahlen.se står det:
"Vid användning av organiskt klor (veckoklor) ackumuleras cyanursyra i poolen".

Kommer det _alltid_ sluta med högt Cya med veckoklor och att man måste tömma och späda? Vad ska man ha istället isf?

/Magnus
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Poolgiganten

Utloggad HåkanJ

SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #1 skrivet: augusti 20, 2019, 18:14:35:35 »
Jag körde med sortens klor, med samma höga cya nivå. Var omöjligt få ner värdet. Bytte enligt tips på detta forumet till klorpuckar för inomhuspooler. Nu har jag bra värde, 27 i cya och det håller sig på den nivån.

Utloggad butthead

SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #2 skrivet: augusti 20, 2019, 18:49:11:11 »
Intressant. Men det måste väl finnas en nackdel med att köra med "inomhusklor"?

Men leder veckoklor alltid till högt Cya tillslut, eller gör man något fel?
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #3 skrivet: augusti 20, 2019, 19:56:53:53 »
Intressant. Men det måste väl finnas en nackdel med att köra med "inomhusklor"?

Men leder veckoklor alltid till högt Cya tillslut, eller gör man något fel?

Det har du helt rätt i. när det gäller inomhus klor så är det kalciumhypoklorit som är oorganiskt klor. nackdelen med den är framförallt att den höjer PH så håll koll på det värdet och köp hem PH- om du ska köra inomhusklor.

Sen går det tydligen inte att ha algmedel antiflock m.m i dom puckarna så det får du tillföra själv om du själv känner ett behov utav det.

men som sagt det höjer inte cya.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #4 skrivet: augusti 21, 2019, 09:51:02:02 »
CYA finns till utomhuspooler för att de flesta leverantörer rekommenderar att man sänker nivån i poolen på hösten.
Backspolar man enligt rekommendation så tömmer man även då ut rätt mycket vatten med jämna mellanrum.

JAG sänker inte nivån i poolen på hösten, och vi backspolar nog inte mer än kanske 5-6 gånger/säsong, så vi får säkert hög CYA.
De som sköter sin pool i enlighet med tillverkarens råd (om dessa stipulerar att man sänker nivån på hösten, och backspolar varje eller varannan vecka) så behövs nog puckarna som tillför CYA.

Mäter man CYA och vill reglera nivån så kan man väl lämpligen ha båda typerna av klor i sitt kemiförråd.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad butthead

SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #5 skrivet: augusti 21, 2019, 11:22:39:39 »
Jag backspolar inte så ofta och ganska kort, eftersom jag kör skimmerpåse. Och jag tömmer bara ut lite inför vintern. Så då känns det naturligt att Cya är högt efter 4-5år. Jag får helt enkelt byta ut lite vatten nu och kanske köra varannan klor utan Cya (inomhusklor).
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #6 skrivet: augusti 21, 2019, 14:31:35:35 »
Nåt sånt tänker jag också göra nästa säsong, nu på tredje säsongen sen vi renoverade poolen har vi fått ha lite högre klorhalt för att vattnet skall vara riktigt fräscht, alldeles säkert ett resultat av hög CYA.
Tyvärr tror jag inte det finns någon återförsäljare som säljer stickor som mäter CYA i Piteå, jag har i vart fall aldrig sett några, så till våren blir det att beställa på nätet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #7 skrivet: augusti 21, 2019, 14:36:48:48 »
Kör man bara organiskt klor kan man få klorblockering. Kör man bara kalciumhyperklorit får man högt pH. I båda fallen åtgärdar men med delvattenbyte. Egentligen borde en kombination av de båda då vara optimalt.

Jag använder enbart kalciumhyperklorit och kan intyga att pH tenderar att stiga. Men det är inget stort problem och jag tycker att kalciumhyperklorit är praktiskt. Jag vet inte säkert men jag har fått intrycket att klorblockering är ett större problem än ett stigande pH.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #8 skrivet: augusti 21, 2019, 20:11:38:38 »
Organiskt klor är uppbyggd av cyanursyra. De flesta använder triklorisocyanursyra i Sverige som sänker pH. Vilket kräver höj pH. Idag så är ofta rekommendationen på andra sidan Atlanten så låg CYA som möjligt. Cyanursyra skyddar kloret från nedbrytning av solens uvb-strålning när kloret sitter på CYA. Samtidigt blir kloret sämre som desinfektionsmedel. Det är inget desinfektionsmedel så länge kloret sitter på CYA. Hög halt av CYA betyder att kloret som ska vara desinfektionsmedel oftare sitter på CYA. Alltså sämre desinfektion i poolen.

När klor sitter på CYA är det inget fritt klor. Alltså inget desinfektionsmedel.
Metoden DPD som uppfanns innan CYA började användas och mäter fritt klor. DPD mäter fritt klor och klor som sitter på CYA. Klorlås är ett begrepp och kan inträffa före 100ppm. Normalt anges 100ppm som klorlås.
Därför har man infört 7,5%-regeln i USA. Vilket tar hänsyn till DPD och CYA. Vilket inte Socialstyrelsen tar hänsyn till i sina riktlinjer.
Om man använder organiskt klor kräver det stort utbyte av vatten för att CYA inte ska bli för högt.

Då frågar sig alla som använder detta klor med hög CYA varför deras vatten är klart?
Ofta innehåller dessa puckar koppar som är förebyggande algmedel och i naturen får växterna, mögel och svampar svårt att överleva. Vidare borsyra som är en pesticid. Den dödar bakterier, svamp och mögel.
Även dessas koncentration ökar i poolen. Jag tror att för borsyra gäller det att massprocenten måste understiga 5% för att inte dödskallen ska finnas med i säkerhetsdatabladet. Alla verkar ligga på 4,9%.
Gå gärna in på RIB och skriv borsyra.
Roger





Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #9 skrivet: augusti 21, 2019, 20:57:52:52 »
Idag finns selektiva sensorer som kan skilja på fritt klor och klor som sitter på CYA. Tyvärr är dessa sensorer dyrare än de som sitter på varje automatiskt system för oss poolägare. När jag skrev i en tidigare länk om att CYA i poolen kan lura dessa system är det sant. Vilket betyder att om ni som tillsätter CYA för att minska förbrukningen av klor finns risken att ni inte har desinfektion i poolen. Mätningen av fritt klor blir fel.
Dessa sensorer kostar ca 10000-20000kr.
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan