VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Galvaniska strömmar vid kromring runt poollampan!  (läst 7120 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan

Galvaniska strömmar vid kromring runt poollampan!
« skrivet: april 19, 2005, 15:39:54:54 »
Hej
har nu äntligen fått igång vår pool och tagit första doppet  :D
Ser dock till min förvåning att det uppstått svarta märken run den ring som håller UV-lampan på plats. Som kemist kan jag inte annat är tro att det uppstått en galvanisk ström vilket reulterar i de svarta märkena. Är det någon annan som sett något liknande? Är det någon som har ideer om hur jagb blir av med problemet?
Min första tanke är att isolera kromringen från den ingjutna pottan (som är i koppar) genom att isolera skruvarna. Detta skulle kunna stoppa strömmen men jag har dock fortfarnade inte klart för mig varför det uppstår över huvud taget.
Tips mottages gärna 


« Senast ändrad: augusti 08, 2014, 18:20:55:55 av Rickard »

Poolgiganten

Utloggad Johan

Re:Galvaniska strömmar vid kromring runt poollampan!
« Svar #1 skrivet: april 25, 2005, 13:34:19:19 »
Jag isolerade skruvarna och fick bort problemet.

Utloggad Pool Doktorn

Re:Galvaniska strömmar vid kromring runt poollampan!
« Svar #2 skrivet: maj 11, 2005, 21:47:11:11 »
Min erfarenhet säget att det inte handlar om galvaniska strömmar utan om att vattnet är aggresivt( lågt pH värde och/eller för högt klorvärde)

Utloggad Johan

Re:Galvaniska strömmar vid kromring runt poollampan!
« Svar #3 skrivet: maj 12, 2005, 15:20:32:32 »
Det är möjligt men jag tor inte att det hade med det att göra i mitt fall. Poolen nyfylld med kontrollerade värden på pH och Cl. I vilket fall som helst har det slutat och allt ser bra ut nu.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan