VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Sur lukt och cya?  (läst 2814 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Belilla

Sur lukt och cya?
« skrivet: december 17, 2019, 16:14:29:29 »
Hej!
Haft vårt spa i 6 veckor. Vattnet skött sig fint, klart o rent och pH hyfsat stabilt. I går när vi badade tyckte jag att min hud luktade lite småsurt under badet, men inte själva vattnet. Googlade och kom fram till att mäta CYA, som med Scuba II visar högt. Totalt klor var 1,9.

Måste allt vatten bytas? Vår kemirutin är 1,5-2 msk aktivt syre 10-15 min före bad, aktivt syre-aktivator  1 gång/vecka, 1,5 msk klorgranulat 1 gång/vecka och skölja filter då med.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Sur lukt och cya?
« Svar #1 skrivet: december 17, 2019, 18:42:36:36 »
Om ditt CYA-värde skenat iväg så att du fått klorblockering så spelar det ingen roll hur mycket klor du sätter till - kloret finns där men är inte aktivt. Vattenbyte är enda sättet att få ned värdet. Beroende på hur högt värdet är kan man byta allt eller en del av vattnet, men i ett spa är vattenmängden så pass liten att det verkar naturligare att byta allt vattnet om ett byte måste till. I en pool, med mycket större vattenvolym, så blir övervägandet ett annat, där byter man helst inte allt vattnet, speciellt som vissa pooltyper inte tål att tömmas, med risk för att väggar kan rasa in etc.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Sur lukt och cya?
« Svar #2 skrivet: december 17, 2019, 19:41:18:18 »
Erica har helt rätt. Har du ett spabad kan det vara bättre att byta ut vattnet än att trixa med det.
Har en kollega som frågade om sitt spabad. Varför är det grumligt osv? Kollegan fick mätutrustning av mig för att kolla olika värden. Två veckor efter inköp var CYA 40ppm och bundet klor 2ppm. Vidare fritt klor 3ppm.
När man använder organiskt klor kan det vara svårt att tolka värdena utifrån desinfektionsverkan.
Så byt vatten och börja om är samma råd som Erica ger. Troligen använder du typ snabbklor som inte påverkar pH. Alltså använder du organiskt klor.
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Sur lukt och cya?
« Svar #3 skrivet: december 17, 2019, 19:57:20:20 »
Sur lukt har att göra med bakterier som skapar svavelväte (H2S). Luktar pappersmassafabrik.
Aktivt syre är mycket sämre än klor att döda bakterier. Din mängd klor per vecka verkar mycket låg.
Vidare har du totalklor efter 6 veckor på 1,9. Troligen har du ingen desinfektion i spabadet vilket betyder många bakterier? Ju högre cyanursyra dess sämre desinfektion.
Så byt vattnet och börja om från början är mitt råd. Billigare med vattnet än att trixa med tillgängliga kemikalier.
Roger

Utloggad Belilla

SV: Sur lukt och cya?
« Svar #4 skrivet: december 17, 2019, 21:08:51:51 »
Hm okej, fan vad tråkigt  >ohno>
Men kommer inte samma grej upprepa sig med den desinfektionsrutinen vi har? Produkterna kommer från SpaTime.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Sur lukt och cya?
« Svar #5 skrivet: december 17, 2019, 21:14:25:25 »
Troligen kommer det upprepas?
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Sur lukt och cya?
« Svar #6 skrivet: december 17, 2019, 21:28:06:06 »
Jag är mycket intresserad av olika leverantörers rekommendationer. Enligt mig är de inte alltid rätt? Vilket betyder att någon har fel? Kan vara jag som har fel? Är kemist och har studerat poolkemi i många år. Spelar ingen roll vilken som levererar kemikalier. Normalt till spabad är organiskt klor som höjer cyanursyran som sänker desinfektionen. Vilket resulterar i grumligt och kanske illaluktande vatten.
Roger

Utloggad Belilla

SV: Sur lukt och cya?
« Svar #7 skrivet: december 17, 2019, 21:46:39:39 »
Ja det är väldigt intressant men hur svårt som helst för mig som newbie på spakemi. En känner sig lite utlämnad till leverantörens rekommendationer men uppenbarligen funkar det inte exemplariskt. Dock är vattnet kristallklart och luktar gott.

Utloggad TommyC

SV: Sur lukt och cya?
« Svar #8 skrivet: december 21, 2019, 13:04:45:45 »
Är man intresserad av att lära sig något så är det sällan svårt. Pool och spakemi framstår som ett stort mysterium i början men man lär sig det viktigaste ganska snabbt. Läs lite olika guider som finns hos bl a Folkpool och Pahléns. Fråga här om sånt som ni inte förstår. Den samlade kompetensen här är väldigt stor. Man ska aldrig lita blint på försäljare utan dubbelkolla alla "råd".
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Sur lukt och cya?
« Svar #9 skrivet: december 22, 2019, 21:56:16:16 »
Tommy är vis i detta forum. Han har varit med mycket längre än mig. Jag sitter ständigt och söker information. Ofta kommer jag till detta forum. Vilket betyder att de flesta problem inte är nya. Så när Tommy säger att ställ frågorna här, har han helt rätt. Någon har troligen svarat på frågan tidigare.

Du skrev att vattnet inte luktade. Kan berätta att de flesta bakterierna i vattnet tillför vi. I armhålorna finns en bakterie som kan ge doft av get.

Aktivt syre kan jämföras med väteperoxid.
Väteperoxid tar bort det fria kloret/bromet och bildar verkningslösa joner och näringsämnen som nitrat.
Vidare kan det återskapa aktivt klor/brom.

Normalt försämrar klor vår huds bakteriers funktion. Finns näringsämnen kan de få energi och utsöndra sina produkter. Vilket kan ge en lukt.

Så ditt bad kan vara rent från mikroorganismer. Men utifrån ditt total-klorvärde borde det varit högre?

Du har ganska lite vatten. Byt vatten och börja om från början. Det är så det brukar sluta när råden inte funkar.

Tommy gav namnen på två företag och deras information. Tror att de kan vara de bästa råden i denna soppa av råd?
Roger




Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan