CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dränering markpool  (läst 2885 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joafog

Dränering markpool
« skrivet: april 12, 2009, 20:05:38:38 »
Hej!

Tänkte bygga en markpool i trädgården som består av ren sand och en grundvattennivå på c:a 8 meter. Behöver jag dränera runt poolen??

//Jocke
New Atlantic 7,3 x 3,6 x 1,3 ovanmark pool inbyggd i altan, Orilax PH30 VP

Poolgiganten

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Dränering markpool
« Svar #1 skrivet: april 12, 2009, 20:23:06:06 »
Hej!
Nej det finns ingen anledning till det. Har själv inte dränerat eftersom även jag har sandjord med lågt grundvatten.
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad joafog

SV: Dränering markpool
« Svar #2 skrivet: april 13, 2009, 09:53:09:09 »
Tack för svaret!

Nästa fråga är då om det är lämpligt med 15 cm makadam som paddas, 5-7 cm stenmjöl (paddas och vägs in) 7 cm frigolit och sist stenmjöl c:a 7 cm över frigoliten och överst en balkongmatta?
Ska man padda stenmjölen som ligger över frigoliten?

Andra förslag?

//Jocke
New Atlantic 7,3 x 3,6 x 1,3 ovanmark pool inbyggd i altan, Orilax PH30 VP

Utloggad zek

SV: Dränering markpool
« Svar #3 skrivet: april 13, 2009, 15:01:08:08 »
Om du tror att du inte behöver dränering, vad skall du då med makadam till ? jag skulle helt klart lagt en dränering och en makadambädd som du beskriver med det är kanske bara för att jag gillar att "ha både hängse och livrem" men för att jämna av makadambädden före celplasten skulle jag inte välja stenmjöl då detta material kommer med tiden rinna ner i makadamen och motverka den effekten som makadamen har. Makadam blandat med stenmjöl blir som ett krossgrus typ 0-18 vilket är tätt och ej kappilätbrytande på något sätt. Jag skulle därför välja lite mindre kornstorlek på makadambädden typ 8-16 och lägga cellplasten direkt på. Alternativt jämna av med 4-8 eller 2-5 men ialdrig något "nollmaterial".

hur det är att padda ovanpå ett tunnt lager på cellplast har jag ingen aning om. Jag vet att många använder stenmjöl men personligen tycker jag inte om det materialet.

Har du inte funderat på att gjuta en platta istället och skippa allt stenmjöl och även slippa hälavtryck?
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad Fia

SV: Dränering markpool
« Svar #4 skrivet: april 16, 2009, 08:15:47:47 »
Markduk - Makadam - Markduk - isolering - stenmjöl - balkongmatta. Padda, vattna stenmjölet så det blir hårt.
Då har du en bra botten. :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag