VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Fixa mycket små läckor i PVC-kopplingar?  (läst 17198 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cy_berg

Fixa mycket små läckor i PVC-kopplingar?
« skrivet: juli 24, 2009, 14:28:55:55 »
Jag satte igång mitt poolsystem häromdagen (beskrivet i denna tråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4026.0) och jag kan se att jag vid 2 av inlopps-kopplingarna (slang limmad i inloppen med PVC-lim) har små läckor. Det är en droppe var femte sekund eller nåt sånt, så det blir ju inga mängder att tala om. Det är dock irriterande, och jag undrar om någon vet om detta går att fixa till såhär i efterhand? Jag har sökt och läst lite andra trådar här inne men dessa har mest behandlat läckor i skruvade kopplingar. Jag testade att dra silikon i skarven mellan slangen och kopplingen men det läcker lika mycket/lite ändå.

Poolgiganten

Utloggad Pea

SV: Fixa mycket små läckor i PVC-kopplingar?
« Svar #1 skrivet: juli 24, 2009, 18:43:17:17 »
bara att ta fram varmluftpistolen och värma loss och limma om, låt limningen torka minst 24 tim innan du släpper på vatten igen.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad cy_berg

SV: Fixa mycket små läckor i PVC-kopplingar?
« Svar #2 skrivet: juli 24, 2009, 19:24:31:31 »
bara att ta fram varmluftpistolen och värma loss och limma om, låt limningen torka minst 24 tim innan du släpper på vatten igen.

Jaså man kan värma loss det?! Hade jag ingen aning om, tack så mycket för infon! Har du testat själv? HUr mycket värme och hur lång tid? Jag har en PP-pool så jag gissar att man ska vara ganska försiktig med att värme upp den med varmluftspistol  ::)

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Fixa mycket små läckor i PVC-kopplingar?
« Svar #3 skrivet: juli 24, 2009, 19:50:44:44 »
hej cy_berg
värm bara kopplingen inte hela poolen ;D
// carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad cy_berg

SV: Fixa mycket små läckor i PVC-kopplingar?
« Svar #4 skrivet: juli 24, 2009, 21:20:01:01 »
Ska försöka komma ihåg det  ;D I vilket fall kommer jag inte att göra det förrän senare i år i samband med vinterstängningen för det är så lite vatten som sipprar att jag inte vill tömma ut vatten ur poolen och meka med det nu. Men det är ju bra att veta att det går!

hej cy_berg
värm bara kopplingen inte hela poolen ;D
// carlos <sol>

Utloggad Guiness

SV: Fixa mycket små läckor i PVC-kopplingar?
« Svar #5 skrivet: juli 25, 2009, 21:48:11:11 »
Hej!
Jag hade ett liknande problem och inte heller jag visste om att man kan "värma upp" en limskarv. Jag löste det med ett par varv "vulk-tape", sådan där grå av fabrikat NITTO. 5-10 varv med denna och droppet försvann. Kan vara värt att prova kanske...?

Lycka till!
Ovanmarkpool 6m * 3m gjuten med skalblock på betongplatta. Solfångare med automatik och värmeväxlare kopplad till pelletspanna och luft/vatten VP CTC EcoAir 107. Baquacil och inga röda ögon. :)

Utloggad cy_berg

SV: Fixa mycket små läckor i PVC-kopplingar?
« Svar #6 skrivet: juli 25, 2009, 22:00:39:39 »
Tack för tipset! Det låter som en smidig lösning så det är klart värt att testa. Var köpte du vulk-tejpen?

Hej!
Jag hade ett liknande problem och inte heller jag visste om att man kan "värma upp" en limskarv. Jag löste det med ett par varv "vulk-tape", sådan där grå av fabrikat NITTO. 5-10 varv med denna och droppet försvann. Kan vara värt att prova kanske...?

Lycka till!

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Fixa mycket små läckor i PVC-kopplingar?
« Svar #7 skrivet: juli 25, 2009, 22:21:12:12 »
Är det någon som har lyckats med att värma loss en limmad pvc-koppling, dvs pvc mot pvc?!?

Limmet löser också upp pvc´n o förenar sig med den.

Jag har provat med mindre lyckat resultat, då hade jag dessutom kopplingen lös vid sidan av för att testa just detta.

Kanske funkar det bättre att värma loss en slang som är limmad mot en pvc-koppling <dontkn>

Funkar det, så tar vi tacksamt emot lite bättre beskrivning hur man värme loss en pvc-koppling

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Fixa mycket små läckor i PVC-kopplingar?
« Svar #8 skrivet: juli 25, 2009, 22:45:24:24 »
Jag har haft samma problem, med just limmad flexslang i pvc-skarv.

Jag sågade av slangen just utanför kopplingen och lyckades med hjälp av kniv och tång lossa den kvarvarande stumpen ur limkopplingen.

Sedan på med mycket mer lim än jag haft vid första försöket, på både slang och koppling. Det har funkat bra.

Men jag har kvar en slang med lite retligt smådroppande som måste åtgärdas. Visste inte heller att det går att värma loss den. Kanske värt att försöka.

Man kan så här i efterhand konstatera att rör och kopplingar var lätta att limma, jag har mängder med sådana limskarvar utan läckageproblem.
Men flexslangarna krävde mycket mera lim för att klara sig.

Alla är vi barn i början.

Hälsningar, Dacke.
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Guiness

SV: Fixa mycket små läckor i PVC-kopplingar?
« Svar #9 skrivet: juli 25, 2009, 23:38:02:02 »
Vulktape funkar förmodligen bra men känns lite "oproffsigt". Min har hållit tätt i flera månader nu men jag misstänker att storleken på läckaget spelar roll.
Hittade lite info:

En stark och elastisk självvulkaniserande tejp med utmärkta elektriska skyddsegenskaper. Tejpen appliceras under sträckning och svetsar sig själv till en homogen massa. Läs mer » Processen börjar redan efter någon minut och är avslutad efter ca 48 timmar. Lämpar sig speciellt för vattentätning av kablar och kontakter. Klibbar ej. Ej oljebeständig.

Tapen finns nog att köpa hos någon VVs-firma. Eller biltillbehörsaffär.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=54181230   har den men inte samma sort ("NITTO") som jag använde. Spelar nog mindre roll...
Ovanmarkpool 6m * 3m gjuten med skalblock på betongplatta. Solfångare med automatik och värmeväxlare kopplad till pelletspanna och luft/vatten VP CTC EcoAir 107. Baquacil och inga röda ögon. :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan