CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Fixa mycket små läckor i PVC-kopplingar?  (läst 17564 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aromata

SV: Fixa mycket små läckor i PVC-kopplingar?
« Svar #10 skrivet: juli 26, 2009, 09:39:35:35 »
Jag använder silikon i alla skarvar och kopplingar och har aldrig problem med läckage. Dessutom är det lätt att sära delarna vid behov. Men jag har inga riktiga PVC limskarvar, de som är avsedda för limning, utan bara gängade kopplingar och slanganslutningar.

Poolgiganten

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Fixa mycket små läckor i PVC-kopplingar?
« Svar #11 skrivet: juli 26, 2009, 09:40:04:04 »
Har selv prøvd med varme men har ikke fått godt resultat. Bruker å meisle ut innerelen etter å ha forsterket ytterdelen med ett par slangeklemmer. Det må gjøres ellers sprikker ytterdelen også. Hvis noen har god erfaring med bruk av varme så velkomne, fungerer ihvertfall på vanlig smeltelim men det har ikke jeg brukt  ;)
« Senast ändrad: juli 26, 2009, 09:56:11:11 av Bidda »

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Fixa mycket små läckor i PVC-kopplingar?
« Svar #12 skrivet: juli 26, 2009, 09:47:53:53 »
Provade på en limmad pvc-koppling som hade blivit över idag. Provade först att värma med låg effekt, men då hände ingenting. Fick gå över till hög effekt då började det lossna. Men problemet blir att man behöver värma så mycket att plasten blir mjuk o deformerar sig innan limmet släpper.

Så denna metod är ingenting som jag skulle rekommendera på ihopfogade pvc-detaljer. Är också rätt övertygad att jag får samma resultat med flexslang limmad i pvc-detalj.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Alvsson

SV: Fixa mycket små läckor i PVC-kopplingar?
« Svar #13 skrivet: juli 26, 2009, 16:07:38:38 »
Vi tackar för tipset om att använda varmluftspistol för att dela på limmade PVC-delar! Provade igår på några delar som behövdes delas på och det gick alldeles utmärkt!

Först provade vi på lägsta värmenivån, men då hände absolut inget! När vi sedan höjde värmen ett snäpp och blåste ganska ihärdigt på den ena av de två delarna så löstes limmet upp invändigt och det gick lätt att ta loss pvc-röret. Ingen som helst deformation, däremot fick vi sandpappra bort lite gammalt lim innan vi limmade nytt.

Kanske olika lim sitter olika hårt? För oss gick det i alla fall bra!

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Fixa mycket små läckor i PVC-kopplingar?
« Svar #14 skrivet: juli 26, 2009, 22:40:52:52 »
Kanske också beror på hur mycket lim man använder, jag använder mycket lim (tangit). Noterade också att jag hade två olika sorters plaströr, samma ytterdiameter men olika innerdiametrar.

Kanske skulle jag värmt längre innan jag försökt dela rören <dontkn>

Vred du rören eller drog de de rakt ut?!!?

All info är välkommen i detalj hur du gjorde, efters det gick åt skogen för mig.

Värmde ni på kopplingen eller röret?

Vilken lim har ni haft?

Mycket eller lite lim?!?

Hur länge värmede ni ungefär??!

Effekt på värmepistol?!?

många frågor blir det ju....

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Alvsson

SV: Fixa mycket små läckor i PVC-kopplingar?
« Svar #15 skrivet: juli 27, 2009, 22:18:28:28 »


Vred du rören eller drog de de rakt ut?!!?
Man vara lite tålmodig. Det tog en stund att får röret lagom varmt. Vi värmde försiktigt röret runt om och när den började mjukna så drog vi ut den.

All info är välkommen i detalj hur du gjorde, efters det gick åt skogen för mig.

Värmde ni på kopplingen eller röret? Vi värfmde kopplingen där vi hade limmat röret

Vilken lim har ni haft? Den som medföljde som är en burk med pensel och typ en jättestark PVC Cement

Mycket eller lite lim?!? Vi har haft ett pensellager lim på både rör och kopplingens insida plus att vi har "tvättat" båda delar med aceton

Hur länge värmede ni ungefär??! Inalles så tog det ca 15 mintuer (efter många löpande försök)

Effekt på värmepistol?!? Först ett sen två och slutligen tre (värempistolen har 1600 watt, rejält varm). Det började till slut att lukta lätt brännt plast. Det otroliga var att både rör och koppling återtog sin form efteråt även om dom blev lite missformade.

Lycka till, Stefan

många frågor blir det ju....

/ronson
[/quote]

Utloggad Fixaren

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 75
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Värme Gullberg o Jansson 9,2 Kw
    • Visa profil
SV: Fixa mycket små läckor i PVC-kopplingar?
« Svar #16 skrivet: augusti 09, 2009, 22:38:05:05 »
När jag har haft små läckor har jag bara blåst rent och tvättat med tangit rengörare och lagt på nytt lim utan på tidigare limskarv och väntat 1 dygn har fungerat perfekt.
/Fixaren
gh

Utloggad pennan

SV: Fixa mycket små läckor i PVC-kopplingar?
« Svar #17 skrivet: augusti 10, 2009, 09:52:56:56 »
Fick ett par små läckor när jag byggde för två år sedan. Ville hellre bada så jag lät det vara  :) Tog någon månad, sen hade dem tätat sig själva. Antar att dem kalkat igen.

/Magnus
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag