Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolvärmepump Swim and Fun Pico 5R 5kW  (läst 2740 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kwhalp

Poolvärmepump Swim and Fun Pico 5R 5kW
« skrivet: juli 28, 2023, 21:40:15:15 »
Jahapp, då har man två (små) poolvärmepumpar!  ;D
Men bara en kopplad till poolen åt gången, som för övrigt är på cirka 5000 L  (Bestway 305x76 Steel Pro Max)

Tänkte delge två text-/bildrecensioner om dessa, inför mina kommande videorecensioner som kommer senare.

Lyfco Splash 35 (3.35kW) från 2021, hädanefter kallad Splash
och
Swim and Fun Pico 5R (5kW) från 2023, hädanefter kallad Pico.

Demoex av Pico 5R 5kW fick jag tag i, för 5499kr inkl. frakt, där den jämförs med min befintliga Lyfco Splash 35 3.35 kw för 3789kr inkl. frakt. (1710kr skillnad).


Installationen av Splash är enklare än Picon, med mycket bättre rörkopplingar för Bestway-slangar, men den har väldigt kort el-kabel (ca 1m totalt, åt fel håll dessutom) med inbyggd jordfelsbrytare. Detta innebär att man antingen får be elektriker installera ett vägguttag 50 cm från Splashen, och ha väldigt långa vattenslangar eller använda skarvsladd, vilket är förbjudet enligt manualen/föreskrifter.

Picons slangkopplingar läckte som ett såll, trots en halvtimmes djävlande med packningar/kopplingar/olika typer av slangklämmor m.m
Blir att köpa annan typ av slang, tror jag. Eller byta koppling.
EDIT: Jag köpte "Gängtejp-Professionell" på Biltema, och matade många varv, då blev det tätt tillslut.  ::)

El-kabeln på Picon är cirka 2.5m lång, vilket är mer tacksamt.
Har även den en jordfelsbrytare.

Ett tips är att skaffa en vattensäkrad kopplingsbox från Jula/Biltema till jordfelsbrytaren för att fuktsäkra den, jag fick nämligen fuktproblem i Splashens jfb, som löstes med torkning och kopplingsbox.

Splash väger 19 kg men saknar bärhandtag, Picon väger 28 kg och har två bekväma bärhandtag. Picon är lite större, ser snyggare/enhetligare ut med sin svarta plåt, och mäter in på 29 cm djup, 43 cm höjd och 47 cm bredd.

Luftutblåset är 23 vs 26 cm där Picon är av den grövre kalibern. Det låter lite, men är hela 28% större utblåsningsarea!

Splashen är mindre, ser rappligare ut, med mycket blå plast, och den extruderande Lyfco-logon lossnade efter bara en säsong (no biggie..). Den mäter in på 29 cm djup, 42.5 cm höjd, och 43.1 cm bredd.

Ljudnivåmässigt är de i princip identiska, med min telefon och den vanliga "dB-appen" ger de båda 68-69 dBa på 1m avstånd. Är hörbara på 20m avstånd, utomhus, men inomhus är de väldigt svåra att höra med stängda dörrar/fönster, (på 5m avstånd)
Ljud-specifikationerna är 44 dB(A) för Splash, och 29 dB(A) för Picon, men det är oklart på vilket avstånd för Splash, Picon är 29 dB(A) på 10m avstånd enligt manualen.


Ljudkaraktäristiken är väldigt lik, men mer brummig på Picon, och man hör "kompressordurret" när man står intill. På Splashen är det väldigt svårt att höra själva kompressorn, utan det är fläkten som lever om, som för båda värmepumparna.


Effektmässigt käkar Splashen i regel 500-550W, och Picon ca 850W, men det beror även på inloppsvattnets temperatur, mer kräm ju varmare vatten.


En gång drog Splashen över 1kW vid flödesfel, då deformerades även slangkopplingarna litegrann.
Picon står det 1.5 kW som max-effekt på märkplåten.


Flödesmässigt så funkar Bestways patronfilterpump om 2006 l/h (Bestways art.nr 58383) både till Pico och Splash, utan att använda en by-pass.


COP kan jag inte uttala mig om ännu, jag har ställt in samma måltemperatur (35°C) som Splashen hade, så jag kommer se över tid på Deltaco-SmartPluggen hur mycket el systemet drar varje dag, och kan jämföra retroaktivt, återkommer om detta.
Men en gissning är att COP enligt märkplåten är 8% bättre.
Så om hela systemet med Splashen drog 15 kWh/dygn så kommer Picon kvala in på 14 kWh/dygn (?).


Kan ej heller uttala mig om toppeffekten/effekten vid låga utomhustemperaturer, men en av huvudanledningarna till inköpet var att Picon förhoppningsvis klarar att hålla poolen vid minst 32°C april-oktober... men det kanske är att önska för mycket... har iaf en elpatronvärmare om 1400W, som kan stötta om det blir nattkallt. :)  Den som lever får se.


En funktion som Pico har, som Splash saknar, men som knappast behövs i Sverige, är kylning av poolvattnet.
Blir det Mållila-värmerekord, här i Umeå nån gång, så kommer jag 1. ta bort poolskyddet, men behålla kupolen på, 2. Stänga värmepump/solvärmare en vecka innan värmeböljan kommer, 3. Sänka vattennivån så att utloppet får en "fontän"-kylningseffekt.
4. Toppa lite kallvatten om ej bevattningsförbud råder.


Ska bygga en ljuddämpad genomströmningslåda av snygg formplyfa/dämpningsmatta och experimentera med, då det finns övereffekt i Picon m.a.p min ringa poolstorlek, tänker jag att det går att få lite tystare ljudnivå, på bekostnad av lite lägre luftflöde (ja, det kommer vara öppet åt två håll, men luften får "böjas lite"  >:D
« Senast ändrad: augusti 03, 2023, 08:33:16:16 av kwhalp »

Poolgiganten

Utloggad Thom

SV: Poolvärmepump Swim and Fun Pico 5R 5kW
« Svar #1 skrivet: juli 30, 2023, 10:48:36:36 »
Hej hej
Tack för all fin info - har även läst dina tidigare inlägg om värmeförluster! Har själv en Splash som jag köpte i juni, den har fungerat bra - fram till nu då den visar felkod P7 (Superkylningsskydd för utloppsvatten) - såg att du nämnt det i en temperaturlogg i ett tidigare inlägg. Har försökt läsa vad det beror på och hur man åtgärdar, men går bet på det.
Vet du?
Återigen, tacksam för all info du delar!

Utloggad kwhalp

SV: Poolvärmepump Swim and Fun Pico 5R 5kW
« Svar #2 skrivet: augusti 02, 2023, 00:58:31:31 »
Hej hej
Tack för all fin info - har även läst dina tidigare inlägg om värmeförluster! Har själv en Splash som jag köpte i juni, den har fungerat bra - fram till nu då den visar felkod P7 (Superkylningsskydd för utloppsvatten) - såg att du nämnt det i en temperaturlogg i ett tidigare inlägg. Har försökt läsa vad det beror på och hur man åtgärdar, men går bet på det.
Vet du?
Återigen, tacksam för all info du delar!

Hej!

Har bara fått P7 ett par gånger, och detta i samband med kalla nätter (typ 5°C-ish grader). Det försvann av sig självt.

Något du kan kolla, är att alla inställningar är original, så att du/ingen har råkat programmera om den.
Inställningarna finns i manualen, eller i tråden om Splash 35 här på forumet.

Annars har jag inget övrigt tips, förutom möjligen fukt/givarfel.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolvärmepump Swim and Fun Pico 5R 5kW
« Svar #3 skrivet: augusti 02, 2023, 08:13:38:38 »
Vad har du betalat för de där två olika pumparna?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kwhalp

SV: Poolvärmepump Swim and Fun Pico 5R 5kW
« Svar #4 skrivet: augusti 02, 2023, 10:23:01:01 »
Vad har du betalat för de där två olika pumparna?



Oj, det glömde jag skriva  :D

Demoex av Pico 5R 5kW fick jag tag i, för 5499kr inkl. frakt, där den jämförs med min befintliga Lyfco Splash 35 3.35 kw för 3789kr inkl. frakt. (1710kr skillnad).

"Demo-ex" är lite missvisande, den var helt i nyskick, men kartongen var rätt så tilltufsad.

Har köpt en dynlåda nu, som jag ska ljuddämpa, "tunnla" och experimentera med, återkommer.

Picon går bara 50% av dygnet som det är just nu, och det är dessutom onödigt varmt i vattnet (34-35°C), kan nog sänka en- till två grader och bibehålla badbart vatten utan risk för nedkylning på natten, som Splashen gjorde...

I bilden nedan syns hur Splash reglerade (stora svängningar då den tilläts maxa ut på 36°C-ish), och Pico reglerar (små svängningar 35°C).
Dippen i temp är när jag toppade upp med kallvatten.
Jämnare temp med Picon, men jag har den ej i auto- eller kylläget.
« Senast ändrad: augusti 02, 2023, 10:47:14:14 av kwhalp »

Utloggad kwhalp

SV: Poolvärmepump Swim and Fun Pico 5R 5kW
« Svar #5 skrivet: augusti 02, 2023, 22:12:58:58 »
Jahapp, då har man "sabbat" en fullt fungerande 399-kronorsdynlåda enligt frugan...och snyggt(?)blev det bara från ett håll (det håll som syns  O0).

Biltemas 10mm-dämpningsmattor hade osannolikt passande format (400x500 mm, och 1000x500mm).

Var bara att klistra fast på de flesta sidor oskuret, var tvungen skära typ 5 snitt totalt för hela lådan. Busenkelt!

Nu återstår att se hur bra den jobbar i sitt nya bo.
Solen kommer ju ge typ 400W extra vid solljus på den svarta lådan, men i övrigt tror jag det strypta flödet orsakar mer skada än nytta...

10000-kronorsfrågan: Blev det tystare då?  <dontkn>

Subjektivt: Ja!  <love>
Skulle säga att rangordningen över hörbara ljud inomhus är följande, i mest störande överst:

Torktumlaren Siemens 2014: hörs som ett avlägset hummande om det är tyst i huset i övrigt.
Frånluftsvärmepump Nibe F750 2014: Vid en viss kompressorfrekvens hör man den som ett litet avlägset surrande bi, har inte orkat spärrbanda den, (men det är enkelt fixat)
Diskmaskinen Siemens 2023: hörs bara om det är knäpptyst och disken är proppfull och strålarna träffar nåt olämpligt placerat föremål.
Poolvärmepumpen 2023: Går att skönja som ett väldigt svagt ventilationsbrummande om man lyssnar noga.
Frånluftsventilerna 2014: Endast hörbar på toan, om det är knäpptyst och man zen-fokuserar.

Objektivt: Se bifogade bilder över "ljudmätningen".  ;D

Ska fixa slangdragningen snyggare sen, även plattläggningen ska få kärlek inför nästa säsong, och kommer såklart även rapportera effektivitetsförlusten...  :-\
men samtidigt får jag inte sabba dynlådan mera för frun, så kanske får vara som det är, fanskapet måste ju ha nån luft  >rulla<
« Senast ändrad: september 06, 2023, 07:12:29:29 av kwhalp »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolvärmepump Swim and Fun Pico 5R 5kW
« Svar #6 skrivet: augusti 03, 2023, 08:55:52:52 »
HEHE, ursäkta mig men det där är totalt vansinning, det enda som gör att det alls fungerar är att du har luckan öppen för slangen.
Stänger du helt så kommer den nog att frysa ihop som ett ispaket eftersom den inte kan göra sig av med den kalla luften.
Du kommer att få en bra islåda för fisken kanske?

För att det där ska fungera någorlunda bra måste du ha en likadan öppning på båda sidorna, så att den får någorlunda rimlig till och frånluft.

Finns många som haft de där tankarna för sina luft/luft-värmepumpar också, att sätta dem i krypgrunden till exempel, men tänk på att all värme som tillförs poolen/huset blir till kyla i andra ändan. (Utom den elenergi som tillförs, den blir också till värme i poolen utan att kyla din låda)
Skulle jag gjort något liknande hade jag nog bara gjort en ljuddämpad "tunnel" på var sin sida om pumpen, på till och frånluften.
Säg 50 cm långt, spirorör med XX cm diameter (lika som luftintag/utblås) med bullerdämpande matta inuti som fästs mot sidorna på värmepumpen.
« Senast ändrad: augusti 03, 2023, 09:00:33:33 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kwhalp

SV: Poolvärmepump Swim and Fun Pico 5R 5kW
« Svar #7 skrivet: augusti 03, 2023, 12:20:03:03 »
HEHE, ursäkta mig men det där är totalt vansinning, det enda som gör att det alls fungerar är att du har luckan öppen för slangen.
Stänger du helt så kommer den nog att frysa ihop som ett ispaket eftersom den inte kan göra sig av med den kalla luften.
Du kommer att få en bra islåda för fisken kanske?

För att det där ska fungera någorlunda bra måste du ha en likadan öppning på båda sidorna, så att den får någorlunda rimlig till och frånluft.

Finns många som haft de där tankarna för sina luft/luft-värmepumpar också, att sätta dem i krypgrunden till exempel, men tänk på att all värme som tillförs poolen/huset blir till kyla i andra ändan. (Utom den elenergi som tillförs, den blir också till värme i poolen utan att kyla din låda)
Skulle jag gjort något liknande hade jag nog bara gjort en ljuddämpad "tunnel" på var sin sida om pumpen, på till och frånluften.
Säg 50 cm långt, spirorör med XX cm diameter (lika som luftintag/utblås) med bullerdämpande matta inuti som fästs mot sidorna på värmepumpen.

Haha, jo, jag är med på banan att den käkar enorma mängder luft ;) Hänger en del på värmepumpsforum och har dubbla examen i lämpliga naturvetenskapliga ämnen :)

Din idé var första tanken, med en lång tunnel, men hittade ingen lämplig låda, så det fick bli luftintag upptill, genom glipan, och hål för fläkten.  Poolen håller tempen änsålänge  O0. och tystare blev det, så helt vansinnigt är det inte  ;)


Edit: Installerade och badade igår, därav 3h-dippen, men Picon hade inga problem att skotta upp värmen till inställda 35°C-stopptemperatur efteråt. Nu var det förvisso väldigt varmt/soligt idag, så kanske inte ska ropa hej ännu.  :-\

Om glipan är för liten, så får jag bygga nån fin distans, så att luckan är lika öppen på båda sidor (inte bara slangsidan).
« Senast ändrad: augusti 03, 2023, 19:40:08:08 av kwhalp »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolvärmepump Swim and Fun Pico 5R 5kW
« Svar #8 skrivet: augusti 03, 2023, 22:46:30:30 »
Jo glipan ska du inte göra dig av med.  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kwhalp

SV: Poolvärmepump Swim and Fun Pico 5R 5kW
« Svar #9 skrivet: augusti 19, 2023, 23:16:29:29 »
Inser nu att jag borde kollat ljudtrycksnivåerna mera, Pico 5R värmer bra, är relativt billig och fin och så, men ljudnivån borde gå att styra på något sätt, såsom att välja mellan "silent mode", eller "power mode" när ljudnivån är viktig / kvittar.

Nu har jag löst det delvis med:

1. Deltaco Smartplug, så man enkelt kan stänga av värme- och cirkulationspump on demand vid bad, samt hålla koll på elförbrukning, energiåtgång, få driftstatistik m.m.

2. Byggt isolerad dynlåda som väderskydd och ljuddämpning för "Picon".

3. Funderar på att bygga en tryckimpregnerad spaltvägg runt hela skiten på 2m avstånd, så kommer luft in, men dämpar det latetala ljudet rejält (ljudet sticker mestadels uppåt!) Typ 1000kr kostnad i tryckat virke.

Annars får jag köra på nästa steg, vilket är att punga ut med typ 8999kr för en tystare inverterpump á la HeatDragon E50.

https://riopool.se/pooltillbehor/poolvarmepump-elvarmare/poolvarmepump-heatdragon-inverter-e50-max30m/

Får kanske bli ett sånt köp-test nästa säsong ;) ... och kanske öppnande av 3.66m x 1m Bestwaypoolen som står orörd i garaget!  O0

Utloggad kwhalp

SV: Poolvärmepump Swim and Fun Pico 5R 5kW
« Svar #10 skrivet: augusti 21, 2023, 22:35:07:07 »
Hej hej
Tack för all fin info - har även läst dina tidigare inlägg om värmeförluster! Har själv en Splash som jag köpte i juni, den har fungerat bra - fram till nu då den visar felkod P7 (Superkylningsskydd för utloppsvatten) - såg att du nämnt det i en temperaturlogg i ett tidigare inlägg. Har försökt läsa vad det beror på och hur man åtgärdar, men går bet på det.
Vet du?
Återigen, tacksam för all info du delar!

Kan det månne ha med för högt vattenflöde att göra?
(Dvs förångaren isar igen gång på gång?)
Prova sänk vattenflödet genom att försiktigt klämma slangen lämpligt mycket på två ställen.
Vad har du för filterpumpsflödeshastighet?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag