CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Lindvalls pool bygge  (läst 126998 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #140 skrivet: april 12, 2014, 15:24:32:32 »
Då kör vi. <sol>
Då drar vi i gång för 5 säsongen hos lindvall.
Förhoppningsvis har vi 30 grader till påsk.
Idag var det 15 grader i poolen. Jag hade hoppas på lite bättre väder.
Vi är lite tidigare än vi brukar. Vi brukar ha den varm till första maj men efter som påsken är så sen i år tänkte vi försöka nå dom 30 då. O0
« Senast ändrad: april 12, 2014, 15:31:27:27 av Johan.L »
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Poolgiganten

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #141 skrivet: april 17, 2014, 19:43:28:28 »
Premiär dopp 17/4-2014. Bara 25 grader men kidsen kunde inte vänta längre.
Som vanligt väntar gubben lindvall tills det är över 30 grader innan han hoppar i men då gör han det med en bomb.  O0
« Senast ändrad: april 17, 2014, 19:51:59:59 av Johan.L »
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Pomeransgatan

SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #142 skrivet: april 17, 2014, 20:29:11:11 »
Hur ser poolen ut efter dessa år ni har haft den? Var köpte ni poolen?

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #143 skrivet: april 18, 2014, 00:58:50:50 »
5 år med pool vad blev rätt och vad blev fel????

Det mesta blev faktiskt rätt.
Drömmen om egen pool har väl alltid funnits. Resan började för många år sedan med en 3.60 med uppblåst kant som sedan byttes ut mot en rörpool 4.5
Sen började tankarna att gå mot en rund 5-5.5m linerpool som skulle grävas ner och byggas in i ett trädäck.
Men ett klokt beslut togs hösten 2009 "Vi kör fullt ut med större pool. tak och värmepump"
och resten kan ni läsa i byggtråden http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
Så nu skall jag försöka summera resultatet
Min investeringskostnad låg på knappt 300000kr pool, tak, värmepump, stort trädäck ,15m2 friggebod som fungerar som maskinrum och förråd, grävning och återställning av trädgården.
Mycket pengar?
Ja det är det men värt varenda krona tycker jag. Hela trädgården har fått ett nytt liv. När man grillar med familjen, När man har vänner på besök, Hela sommaren tillbringar man mycket tid i och runt poolen.

Jobba att sköta den?
Nä det vill jag inte påstå. i med en klorpuck 1 till 2 gånger i veckan, kolla PH värde några gånger per säsong och städning en gång i veckan (jag har visserligen en poolrobbot som gör det jobbet till mig)

Dyret att driva?
Cirkpumpen kör jag 13 tim/dyngn från 15 april till 15 okt och den drar ca 2000kwh / säsong alltså ca 2000kr.
Värme pumpen brukar gå från 1 maj till siste september och står på 31 grader den drar knappt 2000kwh / säsong
klor ph+ och lite andra produkter kostar 1200-1500kr / säsong

Poolen
PP-Pool 4x8 med trappa över hela ena kortsidan levererad av Lars på Living Quality
storleken tycker jag är lagom jag skulle inte vilja ha en smalare. Grannen har en 3.5 och det tycker jag är lite smalt när alla ungarna busar för fullt i poolen
Jag är mycket nöjd med PP-poolen inga problem med den. Förutom att jag har fått en liten sättning i trappan som beror på att jag slarvade vid återfyllnaden under trappan så den kom nästan direkt när vi fyllde poolen. Men det behöver ni inte oroa er för. För alla pooler har förstärkning och underbyggd trappa i dag.
När jag tappar ut lite vatten på hösten ser man att den har blivit lite blekt under vatten linjen men det syns inte när den är uppfylld med vatten och ovan för vatten linjen är den inte alls blekt.
Vi har 2 lampor 300w dom lyse bra och vi har en dimmer på dom så man kan ha lite svagare ljus om man vill.
Visst drar dom mer ström än LED men det är inte så många timma man har dom tänd på ett år och 90% av förlusten blir ju värme och den får man ju i poolen ;D
Alltså helnöjd  O0

Taket
Klasik B pooltak från Living Quality
Här har jag inget att klaga på.
Kvalliten känns bra och löper fint i skenorna.
Alla vet ju att ett tak är bra för värmen och ett säkert skydd så inga småbarn eller djur trillar i poolen.
Men det finns några för delar till.
Man slipper vitnterplåtar
Men fram för allt är poolen alltid bad klar.
Om man känner för att ta ett snabbt dopp då är det bara öppna dörren och hoppa i utan att behöva dra av och sedan på pooltäckningen.
Nä en pool utan tak skulle jag inte vilja ha.
Visst det är kanske inte så snyggt.
Men fördelarna uppväger nackdelarna med råge.

Pump och sandfilter vet jag inte vad det är för märke, men dom fungerar som dom skall och har inte haft några problem, men pumpen låter ganska mycket så när det blir tid att byta den så kommer jag nog lägga till några kronor för att få en tystare.

Värme pumpen
9kw Gullberg & Jansson
Hyfsat tyst och klarar hålla 31 grader från maj till sep. Men har det lite jobbigt att få upp temperaturen nu i april. Men den är ju inte byggd för att gå när det är under 10 grader.
Men som sagt håller poolen varm hela sommaren för 2000kr. och det kan man ju inte klaga på.

Trädäck
Jag byggde ett trä däck på ca 150-160m2 i tryckt virke. Som jag behandlar med såpa 2-3 gånger/år.
Jag blandar 3 flaskor Grumle i 10 liter vatten och svabbar ut det med en vanlig svabb tar ca 30 min. Ingen annan tvätt av däcket. Det är fortfarande ljust och fint och inga torrsprickor. Snabbt billigt och dessutom miljövänligt O0
Det jag ångra är att jag inte byggde det lite större. På "solsidan" av poolen är det 4m brett där kunde varit minst en meter till.
Sen om det är bättre med sten runt poolen kan jag inte svara på men det är väl en smaksak.

Så med andra ord hel nöjd utan större problem O0 O0 O0 O0.

Skulle jag flytta till ett nytt hus utan pool skulle jag byggt en direkt.
och troligtvis en pp igen. och givetvis tak och Vp.

Lite tipps
Placera poolen där ni är så nära huset som möjligt. Men tänk på en riktig bomb kan stänka nästan 4m. så inte för nära ;D
Och tänk på att vända den så trappan är åt öster, så man kan sitta i trappan på kvällen när man kommer hem från jobbet och få solen på sig samtidigt som man har en kall öl i handen. Då lovar jag dig att du är nöjd med din investering. Platsen där man har solsängarna skall också vara på östrasidan av poolen för då kan du sitta i solstolen och titta på poolen när du solar.
Kvällssol vid poolen är A och O mitt på dagen är ju solen rakt upp så då spelar det ingen roll vilken sida av poolen man ligger på men det är många vardagkvällar som tillbringas runt poolen på sommaren och då är det kvällssolen man vill åt. Så en stor yta öster om poolen till att grilla sola och kanske dansa på är mitt tips.

Lycka till. och ställ gärna frågor om ni vill så skall jag försöka svara på dom.
// Johan
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #144 skrivet: oktober 15, 2015, 21:16:46:46 »
Då har jag råkat ut för mitt första haveri. Poolen har börjat läcka. Drygt 1 cm/dygn. Har tyckt det har försvunnit lite mer vatten än vanligt i sommar. Men blundat för det. Men nu helt plötsligt har det börjat läcka mer. Misstänker att det är rören mellan inloppen. Där kommer ett konstigt ljud där ifrån när jag kör pumpen. Tanken är att låta vattnet sjunka ner så man ser var läckan är. Sen är det bara att skruva upp trallen och börja gräva  O0
Kul  <love>
// Johan
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #145 skrivet: januari 22, 2016, 13:46:37:37 »
Det visade sig att där var en liten spricka i nedersta trappsteget. Precis vid sidan om en svets. Detta har säkert med min sättning i trappan. Så der blir att tömma och ta hit någon som kan svetsa pp. Och då kanske jag skall gräva upp och rätta till sättningen i trappan också.
Jag har fixat läckan provesoriskt med silikon. Det gick alldeles utmärkt att trycka dit det under vattnet. Men det var väldigt kalt i poolen  :) typ +5 grader.
Så nu är den tät så den slipper stå utan vatten hela vintern
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Tobias Hugoson

  • Gäst
Tobias Hugoson
SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #146 skrivet: februari 14, 2016, 12:06:08:08 »
Hej

Går nu själv i pooltankar och har läst det du skrivit om din"resa". Om jag förstår dig rätt så är du nöjd med din pp-pool och din leverantör. Hoppas att detta gäller även nu, några år senare. Skulle du göra samma sak igen?
Hoppas du tar dig tid att svara...om du nu fortfarande är kvar på forumet.
Med vänlig hälsning, Tobias

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #147 skrivet: februari 16, 2016, 20:30:59:59 »
Hej Tobias. Jag är fortfarande kvar på forumet men besöker inte det lika ofta som när jag byggde poolen.
Jag är absolut nöjd med poolen. Och hade byggt en liknande igen om jag hade bytt hus. Allt har fungerat perfekt och jag tycker en 4x8 är en lagom storlek och gillar trappan över hela gaveln. När jag köpte denna poolen var det första året som dom levererade med kantiga hörn och i 4m bädd. Och då var där ingen underbyggnad under trappan och jag misslyckades med återfyllnaden under trappan och fick en sättning där direkt. Och det har gjort att där har blivit en liten spricka i ena hörnan. Men det går ju att svetsa i PP så det går ju att laga. Så det löser sig.

Men detta problemet uppstår ju inte idag när alla pp pooler har underbyggda trappor. Och då kan det ju inte bli någon sättning där.

Poolen har blivit lite blekt under vatten linjen. Men det syns ju inte när den är uppfylld. Och ovan för vattnet är den fortfarande blå och fin

Så svaret på din fråga
Super nöjd och hade byggt en pp ingen
Och gärna samma leverantör men vet inte om han fortfarande säljer pooler

// Johan
« Senast ändrad: februari 16, 2016, 20:37:36:36 av Johan.L »
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #148 skrivet: mars 21, 2016, 08:10:26:26 »
Hej. Jag börjar bli trött på att tjejerna i familjen blir gröna i hårt av kloret. Så jag har börjat fundera på saltvattensysten från intex. Är det någon som använder det och kan ge något tips. Jag har sett att det finns någon modell som klarar så här stora pooler för ca 3000 kr. Alla tips och förslag är välkomna

// Johan
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad 25° i vattnet

SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #149 skrivet: mars 22, 2016, 21:24:56:56 »
Osmart med saltklorinator då den tillverkar klor om det är kloret du vill bli av med

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag