VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ska man montera en backventil innan klorinatorn?  (läst 3665 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mdredfox8

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 150
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Gött med pool!!!
    • Visa profil
Ska man montera en backventil innan klorinatorn?
« skrivet: maj 26, 2009, 09:14:47:47 »
Håller på att montera en klorinator i systemet.


Min poolpump/filter står under vattennivån i källaren.

Min fråga är om man ska montera en backventil innan clorinatorn?

Har även en värmepump i systemet.

Tänkte att backventilen gör att man inte får något klor som går tillbaka mot värmepumpen när systemet är av.

Eller behövs det inte?
J&F Storpool 6,1x3,6.
Värmepump Brilix THP 100 (10kW) (29 grader)
Smålandsvillan "Västervik"

Poolgiganten

Utloggad puzzled

SV: Ska man montera en backventil innan klorinatorn?
« Svar #1 skrivet: maj 27, 2009, 19:30:58:58 »
Kloret som bildas fördelas ut i vattnet och är ju inte skadligt för din värmepump, så av den anledningen kan jag inte se att du behöver någon backventil.
Miamipool 8:a värms med en Brilix TP-09 och rengörs med en rolig robot. Provar nu saltgenerator.

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ska man montera en backventil innan klorinatorn?
« Svar #2 skrivet: maj 27, 2009, 20:37:18:18 »
Klorinator körs väl ihop m cirkulation så den är väl avstängd den med då.
Samt det är ju klor i vattnet som cirkulerar. det som är viktigt är att vp
har titanväxlare eftersom du kör m salt.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Ska man montera en backventil innan klorinatorn?
« Svar #3 skrivet: maj 27, 2009, 23:09:03:03 »
Håller på att montera en klorinator i systemet.....
....Tänkte att backventilen gör att man inte får något klor som går tillbaka mot värmepumpen när systemet är av.
Eller behövs det inte?
Jag skulle nog från bl.a. egen erfarenhet och olika uppföljningar (se bl.a. om ämnet i http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2611.msg25714#msg25714 ) säga att det nog kan spela en avgörande roll.
Min bedömning är att du har "rätt tänk" i detta sett till att vid pumpfrånslag får man ett "tvärstopp" och beroende på hur rördragningen ser ut kan man då få ett kraftigt "backsug" som kan riskera ta med sig koncentrerat klor från klorinatorn bakåt till t.ex. en värmekälla som i sin tur är varm och då kan få igång en kemisk process/korrosionsverkan - och det kan gå snabbt, enl. expertis kan en varm rostfri värmeväxlare vid ett klorkoncentrat brytas ned på få timmar!
Oavsett rätt eller fel minskar en ev. risk avsevärt med en backventil inmonterad - den stör ju inget i övrigt heller utan systemet fungerar ju u.a. oavsett backventilen inmonterad så varför chansa?

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Stroker

SV: Ska man montera en backventil innan klorinatorn?
« Svar #4 skrivet: maj 28, 2009, 10:25:22:22 »
Kommer ihåg att det vid monteringen av min klorinator var viktigt att sätta den sist i systemet.. Min tanke då var att själva klorgasen kunde vara explosiv vilket den troligtvis enkelt kan bli vid koll och snabb surfning på google. En backventil är med andra ord en billig försäkring.
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad puzzled

SV: Ska man montera en backventil innan klorinatorn?
« Svar #5 skrivet: maj 28, 2009, 10:58:23:23 »
Jaha, då får man komplettera med en backventil då.. Min klorinator sitter sist i kedjan och är inställd så att den bara går när pumpen går, men allt kan ju hända... En backventil är ju billigare än en värmepump.

Miamipool 8:a värms med en Brilix TP-09 och rengörs med en rolig robot. Provar nu saltgenerator.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan