VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Skillnad mellan kulventiler  (läst 755 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joyride

Skillnad mellan kulventiler
« skrivet: augusti 03, 2021, 07:49:50:50 »
Hej, kan någon ge mig lite information om kulventiler?

Med mitt paket kom de med orange handtag på bilden. De har en pil i plasten som visar flödesriktning och i manualen påpekas flera gånger vikten av att sätta dem rätt.
Den blå är köpt hos Folkpool, har ingen flödesriktningspil och personalen menar att den kan sättas på valfritt sätt.

När jag tittar inne i röret så ser konstruktionen likadan ut. Utan tekniska kunskaper så kan jag inte avgöra varför den ena skulle funka dubbelt och den andra inte.

Så, stämmer det att det finns tvåvägsventiler?
Vad är i så fall fördelen med en envägs och vad skiljer i konstruktionen?


Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Skillnad mellan kulventiler
« Svar #1 skrivet: augusti 03, 2021, 10:04:19:19 »
Jag kan inte svaret på frågan. Man kan ju misstänka att konstruktören har något skäl till att ange flödesriktningen. Ett råd är att använda gott om utrymme med ordentliga avstånd mellan de olika ventilerna. Detta för att kunna byta en ventil genom att kapa ett rör och sätta dit en skarv. Det tråkiga är att alla fabrikat verkar ha olika gängor så delarna är inte utbytbara. När en ventil frös sönder för mig så gick den inte att få tag i. Troligen hade tillverkningen upphört p g a problem med en dålig konstruktion och därmed minskande försäljning. I år har bypassventilen av samma fabrikat börjat läcka om jag stänger den det minsta. Numera tar jag alltid in alla ventilerna i värmen över vintern.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15850.0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Skillnad mellan kulventiler
« Svar #2 skrivet: augusti 03, 2021, 10:39:20:20 »
Jag vet varför och det har mer med en synlig sak eller hur vredet känns o hålls, att det skall vara en "rutin" för installatör/ handhavare att vattnet går i den riktning du "pekar " med armen när du tar i vredet , dvs du tar där vredet är störst .

Kanske helt obetydligt  i hemma poolmiljö men om du kommer ner i ett maskinrum till en allmän pool då vimlar det av vred, då är det praktiskt att kunna se flödet eller utgå från flödest riktning när man greppar handtaget

Utloggad joyride

SV: Skillnad mellan kulventiler
« Svar #3 skrivet: augusti 03, 2021, 13:08:45:45 »
Jag vet varför och det har mer med en synlig sak eller hur vredet känns o hålls, att det skall vara en "rutin" för installatör/ handhavare att vattnet går i den riktning du "pekar " med armen när du tar i vredet , dvs du tar där vredet är störst .

Kanske helt obetydligt  i hemma poolmiljö men om du kommer ner i ett maskinrum till en allmän pool då vimlar det av vred, då är det praktiskt att kunna se flödet eller utgå från flödest riktning när man greppar handtaget

Tackar Nyburjare! Så det har med tydlighet att göra, inte att flödet blir dåligt om den sätts fel? Ser ju exakt likadana ut om man tittar från olika håll…

Utloggad nyburjare

SV: Skillnad mellan kulventiler
« Svar #4 skrivet: augusti 03, 2021, 13:47:08:08 »
Exakt , för att det skall bli överskådlig installation , handtagen är ju utformade så, o då vill man ju ha det synligt hur flödet går, skulle bli rörigt om man har handtagen på olika håll-
Nu ser man exakt på håll hur flödet går utan att behöva avläsa en pil

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan