Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Temperaturstyrd poolpump sparar pengar!  (läst 2800 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thermojito

SV: Temperaturstyrd poolpump sparar pengar!
« Svar #10 skrivet: maj 30, 2021, 22:15:03:03 »
Ytterligare tre frågor är nu besvarade på vägen mot visionen om en temperaturstyrd poolpump för att spara pengar & energi samt få ett tyst maskinrum:

Jag kan efter en dryg månads observation dra slutsatserna:

1. Trots radikalt sänkt poolpumpshastighet (1200rpm/120W istället för 2900rpm/960Watt) så kan Minimastern fortfarande justera Klor inom gränser som jag tycker är OK. Klorvärdet hinner skjuta över från (grönmarkerat och kalibrerat värde) 0,9ppm till en gul LED uppåt uppmätt till 1,2ppm som mest innan den inser att den hunnit skjuta in för mkt klor och stänger av. Noteras bör att jag regelmässigt spär ut hypokloriten med 50% vatten för att den inte ska brytas ner under förvaringen och det hjälper säkert till. (Med full hastighet är variationen mindre då jag aldrig noterat ”overshoot” utan Minimastern ”stannar på grön LED”.

2. Med samma pumphastighet håller även pH-värdet sig inom för mig rimliga gränser. Har mätt upp från 7,3pH = kalibrering för grön LED ner till pH 7,2 undershoot (till en gul LED nedanför), igen pga att Minimastern inte hinner stanna i tid. (Använder vanlig 15% saltsyra) Med full pumphastighet så ”går den aldrig under grön LED”. Manualen till min scuba-mätare tycker att pH 7,2-7,6 är ok och jag vet att det finns även andra åsikter i frågan om vad som är ok men som en referens iallafall.

3. Med samma låga pumphastighet tycker jag (med min begränsade kompetens i området) även att bergvärmen och dess poolvärmeväxlare fungerar ok. Full pumphastighet ger (VB) primärdiff 35-30=5 grader och sekundärdiff 0 grader. Med 1200rpm/120Watt mätte jag istället upp primärdiff 38-32=6 grader! och sekundärdiff 1 grad. Innan någon kommenterar att det inte verkar 100% rimligt måste jag tillägga att min temperaturmätare inte har decimaler så även vid relativ mätning bör man nog se toleransen på varje temp-mätning som plus/minus en grad.

4. Noterar också att det betydligt lägre poolvattenflödet vid 1200rpm/120W räcker för att sluta brytaren i flödesvakten som jag installerat som extra pumpmotorskydd. Inga falska nödstopp under en månad alltså.

Allt ovan poolvattentemperatur på 13-24 grader och poolpumpen gående 11h varje dygn.

Nästa steg är nu att börja mäta upp hur klorhaltens sänkning under nattetid (när pump + minimastern står stilla) beror på poolvattentemperaturen och solinstrålningen. Jag vet ju att 11 timmar/dag vid full hastighet inte riktigt räcker när poolen är 35 grader varm....men just nu vid 24 grader är det rimligt ok.....

To be continued

Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan