CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pool-09  (läst 21147 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolen

SV: Pool-09
« Svar #20 skrivet: januari 05, 2010, 00:28:47:47 »
Hej!
Jag funderar på en egen poolstomme. Jag undrar hur tjockt grus man lägger under poolen och hur grovt grus? Hur långt utanför väggarna är lämpligt att gräva? Finns det något problem om poolen inte är helt nergrävd p g a att altanen är en bit över mark. Tänkte om det blir problem på vintern med marktryck och tryck från i sen i poolen. Vilken kvalité ska det vara på reglarna, måste det vara NTR A?

Poolgiganten

Utloggad pera56

  • Är klar!
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 29
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • www.thewarmers.se/pool.html
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Pool-09
« Svar #21 skrivet: januari 20, 2010, 16:16:02:02 »
Hej!
Jag grävde 20 cm under poolen, 10-30mm  grus har jag för mig att det var, det kan antingen grusleverantören eller en erfaren grävfirma svara på. Jag använde standard tryckt virke, jag anser att det viktigaste är att man dränerar och leder bort det vatten som kommer ner, antingen via dike eller som i mitt fall med en pump. Jag grävde ca 50 cm extra runt poolen. Du måste sänka vattennivån under marknivån (5-10cm) på vintern annars finns det risk att vattnet spränger konstruktionen om/när det fryser.
http://www.poolprylar.se

Utloggad PA56

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • En gång pool, alltid.....
    • Visa profil
    • Poolprylar
SV: Pool-09
« Svar #22 skrivet: maj 19, 2017, 04:37:03:03 »
Det var längesen jag skrev något här, jag har bytt email så jag kunde inte logga in med "gamla" namnet.
Uppdatering om min markpool 2017:
1. Den som min kollega byggde med mitt koncept 2004 bytte han liner på i dagarna och det fanns inga skador på markplyfan.
2. Den första poolen jag byggde 1992 är fortfarande igång, , så det verkar som kontruktionen är hållbar, i alla fall i 25 år.
3. Jag har flyttat och har nu byggt min 3:e pool, jag har ändrat lite på byggnadssättet och konstruktionen:
Istället för att skruva stommarna med fransk träskruv lade jag ut bottenreglarna och skruvade tvärreglarna med galvade vinklar och rostfri ankarskruv. Jag byggde trapp längs hela gaveln och har låtit svetsa liner på plats, jämför man kostnaden att lägga in en färdigtillverkad trappa och standardliner med attt bygga en trappa själv och låta svetsa trappan så är kostnaden ungefär samma MEN, man får en trappa som man själv vill ha och det är värt mycket! Den är älskad av våra barn och min fru, man kan sitta där och bara doppa fötterna eller vila där eller ......

Poolen fylldes med grus innan linerläggning och fyllning, jag satte tre reglar tvärs över poolen vilket höll bra för marktrycket. Läs mer om poolbygget på poolprylar.se
Denna gång blev det pooltak, kraftigare värmepump (10kW) och UV-ljus.

I juli kom pooltaket från Quality Pool&Spa, taket är i mitt tycke väldigt bra, färdigmonterade sektioner,extraskenor ingick, det enda jag behövde göra var att lägga ut skenorna, skruva fast dem och montera spärrlås, borra hål i skenorna så de låser fast sektionerna. Jag valde antracit vilket blev riktigt bra. Jag kan verkligen rekommendera detta pooltak, så smidigt att inte behöva montera det och att 3 m extra skenor ingick samt frakt.

Poolen hade 29-30 grader hela säsongen 2017, nu 1 april 2018 är jag glad att vi haft pooltak, det är isfritt och inget skräp i poolen, snart dags att koppla in värmen igen :).

Juni 2018- 31 grader i poolen, värmepumpen har i princip inte gått under värmeböljan, pooltaket håller värmen utan problem.

« Senast ändrad: juni 03, 2018, 15:34:50:50 av PA56 »
En gång pool, alltid.......

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag