Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ny poolliner fortsättningen  (läst 9609 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stroker

Ny poolliner fortsättningen
« skrivet: mars 04, 2015, 12:04:14:14 »
I en annan tråd undrade jag om var man skulle köpa liner.. detta är klart nu..... MEN som vanligt uppenbarar sig nya frågeställningar.
Det blev i alla fall en en Alkorplan 3000 persia blue MED fiberduk. Just min "fina" styrofoam 500 (som ju var avsedd för att ligga under järnvägar men ändå visar diverse hälavtryck efter 14 år) är orsaken till att jag behöver byta den i övrigt jättefina kvalitetslinern då den tydligen interagerar med innehållet i linern och förstör denna.

Frågan om att bygga en invändig hörntrappa dyker då upp.. framför allt för att kanske kunna sitta och dricka paraplydrinkar på :D Är det värt detta extrajobb? Hörntrappa vill jag i så fall ha då tanken på ha en hel 3.6 meters trapp förstör det roliga i att tävla undervattensimningen som är den populäraste badgrenen bland ungdomarna - de fyra över 16 år i alla fall och deras försök att slå farsans 6 längder. En gäst (fd tävlingssimmare) tillfälliga besök och 8 längder räknar vi inte.

Nu behåller jag trots allt isoleringen då den är bra för just detta med  närheten till havsvattnet men lägger 500 g duk mellan för att förhindra detta igen Poolen bör då hålla tills jag är 85-90 kanske 100  <antman> i alla fall  :o. Är ju 60 idag och barnaskaran från 5 till 25 behöver farsan Baloo ett tag till.... tror jag?..

Min undran om bara fiberduken tar den tar de där sura 3-5mm mellanrummen mellan isoleringen i botten och de små hälavtrycken som blivit med åren ska åtgärdas löstes just genom givande telefonsamtal.... Inte ta ta bort all tejp och trycka och ihop isoleringen i botten bättre (för just i de spåren samlades ju smutsen som är så irriterande) nänä utan jag tar lite betong eller heller något utomhushärdigt spackel .. måste kolla marknaden) och fyller i ojämnheterna sen tar 500 grams fibermattan resten. Just den linern är ju enligt hörsägen rätt förlåtande mot ojämnheter.

Har för övrigt två stycken Leister maskiner som min fd numera döde svärfar lämnade efter sig och sin golvläggningsfirma. Sist använda 1991 då 160 kvadrat SL buss/tunnelbanevagnsmatta svetsades ihop i garage och källare..de sista 60 kvadraten blev för övrigt riktigt bra haha.. men då de inte varit igång på 23 år så lät de lite si så där igår vid provstarten..Kanske skulle behöva en genomgång samt absolut ett nytt munstycke för linersvetsning  ::) då det endast finns för mattsvetsning med tråd idag...
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ny poolliner fortsättningen
« Svar #1 skrivet: mars 04, 2015, 13:01:21:21 »
Jag har hörntrappa. Skulle inte vilja vara utan, otroligt praktisk när man ska ner och upp. Däremot skulle jag nog utforma den lite annorlunda om jag byggde ny pool, den är inte så skön att sitta i och ta en pilsner.
Finns bilder på den i min byggtråd.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ny poolliner fortsättningen
« Svar #2 skrivet: mars 04, 2015, 15:03:18:18 »
Borde det inte finnas barstolar för pooler, som man ställer på botten alltså... ?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Stroker

SV: Ny poolliner fortsättningen
« Svar #3 skrivet: mars 04, 2015, 16:17:37:37 »
Däremot skulle jag nog utforma den lite annorlunda om jag byggde ny pool, den är inte så skön att sitta i och ta en pilsner.
Ska kolla in din igen :) men är naturligtvis intresserad av hur du skulle gjort idag?
Googlade lite och det finns ju ider att få lust av.. men hur bred ska en sittyta vara för att vara bekväm? 35 cm känns som minsta mått eller vad säger ni som har?
« Senast ändrad: mars 04, 2015, 16:31:59:59 av Stroker »
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Erica

SV: Ny poolliner fortsättningen
« Svar #4 skrivet: mars 04, 2015, 18:25:34:34 »
Borde det inte finnas barstolar för pooler, som man ställer på botten alltså... ?

Visst finns det sådana ! Har du aldrig sett en "swim up bar" som inte är så ovanligt på olika resorts utomlands, mest i varma trakter förstås. ? Om det finns till privatpooler vet jag inte, men gjuter man en betongpool så går det säkert att gjuta sådana stolar också, modell hög svamp.

Utloggad Stroker

SV: Ny poolliner fortsättningen
« Svar #5 skrivet: mars 04, 2015, 19:00:52:52 »
Behöver ju inte tvunget va betong..plast med gummiproppsfot will do . Enklare att flytta  <antman>
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Erica

SV: Ny poolliner fortsättningen
« Svar #6 skrivet: mars 04, 2015, 20:06:20:20 »
Behöver ju inte tvunget va betong..plast med gummiproppsfot will do . Enklare att flytta  <antman>

Visst, den som är händig med glasfiber kan säkert fixa stolar på det sättet. Problemet är väl för de med linerpool att ställa dem på botten på ett sådant sätt att de både står stabilt och samtidigt inte riskerar att punktera linern. I publika miljöer som hotell, nattklubbar m.m. så är det ju ganska sällsynt med linerpooler.

Utloggad Stroker

SV: Ny poolliner fortsättningen
« Svar #7 skrivet: mars 04, 2015, 22:15:38:38 »
Nu va vi där igen Erika... min tanke var inte att producera och bli fabrikör worldwide. Oavsett så var iden inte dum i mitt huvud då jag fantiserade om en enkel trattstol som kanske rent utav stod kvar med hjälp av en gummipropp (fast kanske en tyngd som gör att den inte flyter upp kunde funka då bara rena släta linerpooler skulle funka med en sugklocka) och oavsett detta så står en sådan garanterat stabilt när jag (100kg)  sitter på den  ::)
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Ny poolliner fortsättningen
« Svar #8 skrivet: mars 04, 2015, 23:09:50:50 »
Googla på Pool Stool.  Kan vara det du söker !
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Erica

SV: Ny poolliner fortsättningen
« Svar #9 skrivet: mars 04, 2015, 23:35:05:05 »
Googla på Pool Stool.  Kan vara det du söker !

Ja de verkar ju helt ok om man vill sätta upp poolbar eller liknande. T.o.m. inbyggd LED-belysning ! Stor anliggningsyta mot botten lär väl skona ev. liner, men botten måste förstås vara plan om det skall fungera.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan