VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa  (läst 49902 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad p_kerttu

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #50 skrivet: maj 09, 2013, 12:27:51:51 »
En mycket illustrativ bild i paint på mitt problem. Hoppas ni förstår och kan hjälpa mig.

Jag vill lägga 120 mm trall längs med poolkant men har svårt att få sätta en regel ovanför poolkant och mot trall som kan hålla trallen utan att det bygger för mycket på höjden. Man kan ju sätta in en smalare regel och låta det bygga lite höjd samt sätta en "nockbräda" för att dölja glipan. Men frågan är hur tjock denna regel behöver vara, hur mycket höjd det är ok att ha samt om det är en bra lösning?

Alternativet med tvärsgående trall är lite enklare eftersom jag inte behöver sätta regel ovanför poolkant och mot trall (28mm trall klarar vikten med av en människa om den hänger fritt 3 dm, ev blir det med kantbräda längs med pool för poolskyddet att glida på, som då också fördelar kraften) jag har dock kvar problemet med att poolstöden går så högt upp och den regeln bygger då också höjd om man inte skär ut för poolstöden.

De flesta här har inte denna konstruktionen med stöd som sticker ut och/eller så bred poolkant som man inte kan stödja mot, så jag har inte hittat några bra exempel att arbeta vidare på.

Poolgiganten

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #51 skrivet: maj 09, 2013, 13:55:36:36 »
Jag tror du får svårt att sätta trallbrädorna i längsled om du inte kan stödja mot poolväggen. Jag har också det problemet att jag inte kan stödja trallen mot poolen. Du kan kika på min byggtråd för att se hur jag löste det, kanske det kan ge någon idé. I mitt fall så håller jag ungefär 2cm över poolväggen och mina trallbrädor sticker ut över poolväggen.
Ett utstick på 3 dm kommer att hålla för vikten av en vuxen men den kommer att svikta en hel del om man står längs ut.
Jag skulle sätta plint nära poolstöden och såga ur för dom, ev. även förstärka upp under stödet med så det blir som ett hål genom regeln som stödet går igenom. Beroende på hur mycket det blir kvar av regeln över stödet.

Du kan kika på hur folk har gjort med ovanmarkpooler då de har ungefär samma problem som du med att det inte går att montera trädäcket direkt i poolkonstruktionen.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad p_kerttu

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #52 skrivet: maj 12, 2013, 20:59:57:57 »
Tack för svar, snygga lösningar du har :)

Jag kommer lägga all trall åt samma håll. Så på långsidorna får jag trallen tvärs mot poolkanten och på kortsidan trallen längs med poolkanten. Sitter nu och funderar på hur jag skall göra kortsidan utan trappa, och där har jag gjutit ett pumprum, så jag funderar på att göra en stor lucka (2*1,5m) med trallen tvärs emot den tänkta riktningen längs hela kortsidan (4*1,5m). Synpunkter på det?

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #53 skrivet: maj 12, 2013, 21:53:10:10 »
Jag tycker oftast att problemen är lättare att lösa på plats när man kan se det hela i verkligheten. Det största problemet blir ju den brädan som går längs med kortsidan och hänger ut över poolväggen. Den ska ju tåla att gå/stå på.
En lösning kanske kan vara en bärande regel så nära poolväggen som möjligt och sen montera trallbrädan som hänger ut över poolväggen med förstärkta vinkelbeslag monterade i regeln. Vet inte om trallbrädan kan vila på regeln och ändå nå tillräckligt långt ut över poolen. Helst vill man ju inte heller få springan mellan två trallbrädor över en spikregel.
Finns säkert någon annan lösning. Allt brukar gå att lösa bara man får spåna och fundera lite :)
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad p_kerttu

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #54 skrivet: juni 18, 2013, 15:33:32:32 »
Nu har jag byggt klart pumprum bredvid poolen och installerat allt samt grävt jord runt om, så nu är det bara trallen och inkoppling av 12V lampor kvar :)

Hur långa kablar har ni kört med 12V och 300W? Räknar jag på 10m 2,5mm2 kabel för att komma utanför zon 2 så får jag ett spänningsfall på nära 3V. Är detta ok?

En viktig lärdom med avseende på val av pool. Jag valde plast av olika anledningar, enkelt, hållbart, billigt etc. I efterhand så hade jag valt att gjuta för att få en stabil vägg som står där den står. När man håller på och fyller vatten och fyller på utsidan så verkar det vara oundvikligt att det inte rör på sig. Det är ju marginellt men man ser att det diffar lite i längsled. Visst, det kommer försvinna när man lägger på trallen över kanten, men ändå en klenare konstruktion.

Apropå trallen så rekomenderar poolstore att man lägger en trallbräda direkt mot kanten av poolen och borrar sig ner i plasten för att fästa ordentligt.

Utloggad p_kerttu

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #55 skrivet: juli 11, 2013, 23:39:38:38 »
Det har varit ett tag sedan bilder kom upp. Men det har varit en hel del grävande för hand och tjälen försenade projektet kraftigt, tjälen var ju inte ur förrän mitten april.

Bild 1: Pumpgrop murades upp samtidigt som återfyllningen

Bild 2: Började med bärlinor for att få rätt höjd på allt. Jag gör en ganska komplicerad lösning med gjutna plintar i olika nivåer för att marken ligger så nära och lutar lite.

Bild 3 o 4: Stödlinorna kommer på plats. Jag valde att sätta en 70*45mm regel på poolstöden och en 22mm planka ovansida poolkant så att allt hamnar på samma höjd. Plintarna 1,3 till 1,5m från poolkant med bärlina under och slutligen fäste i vägg. Hela altanen görs i samma plan, ingen lutning.

Bild 5: Pumpgrop med slangar som går ut till solpaneler och värmepump.

Bild 6: Fler stödlinor på plats och lite trall utlagd så att barnen kunde bada.

Bild 7: I allafall en del som är färdigställd. Sambon tröttnade snabbt på att trippa mellan reglar o bråte  :)

Lärdomar i denna fas av projektet:
- Roterande laser är ovärderligt. Särskilt för en altan på 140m2.
- Att gjuta plintar i grävd mark är svårt, det är svårt att veta hur mycket dom sätter sig (för det gör dom).
- Solpaneler är inte tillräckligt, nu när det är varmt o soligt ute så ligger poolen på 25-26C. Så en 9,2kW Vp har införskaffats.
- Gräva för hand är jobbigt och tar tid, men man blir trimmad inför poolsäsongen:)

Utloggad p_kerttu

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #56 skrivet: juli 11, 2013, 23:42:34:34 »
Och bilder 1-4

Utloggad p_kerttu

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #57 skrivet: juli 11, 2013, 23:43:55:55 »
Bild 5-7

Utloggad MathiasS

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #58 skrivet: juli 12, 2013, 08:44:09:09 »
Spänningsfall: tänk i termer av millivolt, inte flera hela volt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad p_kerttu

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #59 skrivet: juli 12, 2013, 11:18:46:46 »
Hur menar du. Omvandlaren nära lampa eller supertjock kabel?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan