CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa  (läst 50397 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #40 skrivet: april 24, 2013, 00:19:17:17 »
Nu kan mina kunskaper vara gamla då jag inte jobbar med det här längre, men mitt minne säger mig:
zon 0 = i vattnet
zon 1 = ovanför vattnet
zon 2 = inom 60 cm från vattnets kant i sidled
zon 3 = 60 cm - 240 cm (där är jag osäker på måttet)
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #41 skrivet: april 24, 2013, 21:42:15:15 »
Nej, har du inte blandat ihop måtten med de zoner som gäller för duschar m.m. ? Där har man tre zoner med mått som beror av typen av dusch eller bad.

Zon 0 gäller i vattnet och och nischer m.m. inom räckhåll för en person i vattnet. Zon 1 är från poolkanten och 2,0 m ut. Zon 2 är från 2,0 till 3,5 m. Samtliga zoner slutar 2,5 m över marken/golvet eller toppen på din trampolin om du har någon sådan. Någon zon 3 finns inte för pooler.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #42 skrivet: april 24, 2013, 22:41:51:51 »
Jo, så är det. Pooler (simbassänger) är det inte så ofta (aldrig) innan min egen jag hållit på med. Sidan 147 i nedan dokument.

http://www.elsakerhetsverket.se/Global/F%C3%B6reskrifter/%C3%84ldre%20f%C3%B6reskrifter/1999-5.pdf
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad p_kerttu

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #43 skrivet: april 25, 2013, 08:44:55:55 »
Tack så mycket för all input.

Jag har börjat dra 25m 6mm2 kabel för fast installation till cirkulationspump från huset.
12V trafo bestämde jag mig för att sätta i ett skåp på husväggen lite längre bort (bakom husknuten) och dra 6-7m 6mm2 kabel för 12V.
Dränpumpen har en fast kabel på 5m med stickkontakt och den får jag inte in i trafoskåpet (pga avstånd). Den blir ju då ej godkänd. Men jag gör en fast installation av den genom att skarva och sätta en "förslutning" så att den blir hermetiskt tät. Inte riktigt ok kanske men jag jag kör på det så länge tills jag hittar en pump som är ok. Dessutom körs den inte när vi badar då jag sätter timer för den på natten.

Utloggad Erica

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #44 skrivet: april 25, 2013, 23:06:11:11 »
Varför så grov kabel till cirkulationspumpen ? Är pumpen kombinerad med elvärmare eller har du någon slags monsterpump stor nog för en tävlingsbassäng ?

Ditt arrangemang för dränpumpen är definitivt inte godkänt. Pumpen är en flyttbar, ej fast ansluten apparat även om du försöker trixa med skarvsladden. Den är inte CE-certifierad som en fast installerad enhet heller om den nu säljs med stickpropp.

Att sätta timer på pumpen kan ju vara bra, men det ger inte någon dispens från gällande föreskrifter. Det ger inte heller automatiskt någon ökad elsäkerhet eftersom de allra flesta timers bara bryter enpoligt och du har en stickproppsansluten apparat där man inte kan bestämma vilket som är fas och neutral (nolla). Är dessa lagda så att timern enbart bryter nolledaren så får du rakt ingen ökad säkerhet, pumpen är minst lika farlig ändå.

Utloggad MathiasS

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #45 skrivet: april 26, 2013, 06:38:00:00 »
Dränpumpen är svår eftersom den av andra skäl gärna hamnar nära poolen. Här blir det fast inkoppling i en tät låda i pumpgropen anslutet till jfb. På pappret inte ok förstås men i praktiken....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #46 skrivet: april 26, 2013, 06:53:16:16 »
Hårklyveri, man kan även säga att den är utanför zon 0 och under zon 1...

Jag har mitt uttag för dränpumpen sittandes ganska exakt 3,5 m från poolen, sedan är både kabel och pump under trallen. Inget man kommer i närheten av normalt. Om man skulle följa det slaviskt skulle alla pumpgropar hamna i gräsmattan utanför poolen.

Kanska ska tillägga att mitt uttag kan sitta i zon 2 då det är skyddat av jordfelsbrytare.

Och att ansluta en pump fast (klippa av stickproppen) borde faktiskt räknas som en fast installation anser jag, men det kan ju vara en tolkningsfråga och då har din man mer kött på benen då han jobbar med detta dagligen, jag tog min behörighet för 30 år sedan och jobbar inom IT.

Citat:
I område 0 och 1 får finnas endast fast monterad materiel som är speciellt avsedd
för användning i och vid simbassänger (t.ex. undervattensarmaturer och pumpar)


Det finns mycket fast installerad materiel som har sin fasta anslutning via gummikabel (spisar, tvättmaskiner och andra liknande fast anslutna fast flyttbara objekt) så jag ser inte att en dränkbar pump skulle vara annorlunda direkt.
« Senast ändrad: april 26, 2013, 07:03:47:47 av Erik N »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad p_kerttu

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #47 skrivet: april 26, 2013, 12:33:31:31 »
Ang. pumpen så är det en 0,65kW trefas, så dimensioneringen borde funka bra med 2,5mm2 men jag har en 6mm2 fyrledare 25m liggandes (samt att det är 6mm2 som man får om man vill ha 25m kabel på biltema :) ).

Ang. dränpumpen så ligger som sagt allt under trallen. Och det är svårt att hitta en dränpump som då skulle vara en fast installation. Om inte timer är ok så sätter jag en manuell brytare och så får jag leva med att den delen inte är riktigt ok.

Utloggad MathiasS

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #48 skrivet: april 26, 2013, 13:29:34:34 »
Timer kan ju vara "ok" men enligt Ericas resonemang bör den ju då kopplas via en tvåpoolig brytare.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad p_kerttu

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #49 skrivet: maj 05, 2013, 22:43:20:20 »
Nu håller jag på och fyller upp med jord och makadam längs sargen. Men samtidigt så ska jag gräva ner plint för däcket, och blir inte klok på hur jag skall sätta reglarna för att kunna sätta trallen längsgående med kanten på poolen.

Jag har ju en plastsarg på poolen som är ca 1 dm bred och planken är ju 1,2 dm breda, så jag måste då ha en regel ovanför sargkanten för att kunna sätta trallen längs med poolkanten. Men då bygger man på höjden vilket inte är önskvärt.
Alternativet är ju att sätta trallen tvärsgående mot poolkant för att låta dom löpa ut över sargkanten, men blir det lika snyggt?

Förslag på lösning?
Vilka dimensioner på reglarna och avstånd på plintarna rekommenderar ni?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag