VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa  (läst 49945 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad p_kerttu

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #20 skrivet: september 13, 2012, 21:16:56:56 »
När vi flyttade in för två år sedan så såg vi fram emot varma poolbad. Men tji fick vi, trots den varma sommaren så gick inte temperaturen över 20C. Började tempen krypa över så dunsta så mycket att jag var tvungen att fylla på med kallt vatten, och vips var man under 20 igen. Att tilläggas är att vi hade bubbelplast och vanlig enkel duk.

Förra sommaren köpte jag 20m2 solpaneler och det gjorde susen, cirkulerade vatten ca 4h per dag i panelerna och tempen låg på 25-27C.

När jag grävde ur poolen i våras så märkte jag att grundvattnet stod 70cm upp i poolen, dvs stor faktor till nedkylning. Så jag hoppas på att temperaturen ökar en hel del till i den nya poolen iom att den är dränerad och isolerad i botten. Men frågan är hur mycket extra det gör med isolering i väggarna utöver detta.

Poolgiganten

Utloggad p_kerttu

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #21 skrivet: oktober 01, 2012, 11:32:48:48 »
Gjutning av stag till trappa klart.
Fyllning av pool (med omgivande grop) gick på en helg om man inte har på dränpump i ett regnigt september ;D . Kan tilläggas att jag tidigare grävt fram en gammal tilltäpt dränledning som nu fungerar alldeles utmärkt.

Haft lite uppehåll pga jobb och väntat in varmt väder fär att lägga i liner. Anledningen till att jag vill ha i linern nu är att jag vill återfylla innan våren.
I lördags så började jag att sätta i lampor, bräddavlopp etc och förberedde inför sättning av liner på söndag (sol och 15 C ).
Att skära ut hål, skruva fast lampor, inlopp, bräddavlopp, sätta och såga till kantlister etc tog en dag. Att borsta av plattan, lägga ut skumplast på golv och väggar, lägga och fästa  liner tog två personer ca 3h.

Det började regna trots prognosen och jag förstår nu varför man avråder från att sätta liner i regn. Silvertejpen har mycket svårt att fästa och då är det svårt att få skumplasten på väggarna att sitta uppe.

Iom att vi började sent så hann det ärven bli mörkt så vi hann inte fylla och sträcka ut. Hörnena var svåra att få dit så jag satte klossar med tving runt om så att hörnena inte skulle släppa. Se även bottenhörnet som ligger minst 1dm ovanför plattan. Tack vare "kylan" 12-15C så är duken mindre medgörlig och kräver lite mer jobb.

Utloggad p_kerttu

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #22 skrivet: oktober 03, 2012, 09:31:17:17 »
Löste dräneringsproblemet genom att dra en ledning runt poolen och ansluta på drängropens rör. Hade tur med fallet :)

Efter att ha ägnat en timma åt att dra ut linern och fylla på med varmvatten så har jag kommit fram till att vattnets och dukens temperatur är inte så viktigt. Däremot är placering av liner innan man fyller kristiskt. När ni lägger liner se till att vara övernitiska med dess placering och försök få bort rynkor i mitten från början. Kantrynkorna kan lätt tas sedan vid fyllning.

Igår var det ca 12C och jag hade inga problem att dra ut rynkorna längs långsidorna. Har man 4cm vatten i poolen och linern ligger lite fel i mitten så är det omöjligt att dra ut. Särskilt om duken ligger lite fel i längsled. Så jag måste tömma igen, knäppa loss liner igen och dra duken rätt i längsled. Jag har en rynka i mitten som innebär att linern i längsled ligger ca 5 cm för nära trappan.

Utloggad MathiasS

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #23 skrivet: oktober 04, 2012, 11:39:23:23 »
Jag kan bara hålla med om att man gör det oerhört mycket enklare för sig om man är noga med att centrera duken. Jag la en hel del tid på detta och det verkar ha betalat sig.

Jag markerade mitten på duken relaterat till de fyra hörnorna och såg sedan till att denna punkt och hörnorna hamnade på rätt ställe.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad p_kerttu

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #24 skrivet: oktober 10, 2012, 08:09:02:02 »
Jag ville ju ha bort vecken och hade två alternativ:
-antingen tömma poolen på vatten och fästa om liner
-låta grundvattnet stiga ovanför botten (inga problem i slutet av september) så att duken "flyter".

Det blev det sistnämnda då jag ändå hade glömt att sätta på pumpen. Gick runt och pressade ut längs kanterna samtidigt som grundvattnet pumpades bort så försvann alla veck.

Utloggad p_kerttu

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #25 skrivet: november 26, 2012, 09:25:14:14 »
Nu har jag grävt tillräckligt med grus och täckt runt gruset med duk och börjat fylla igen med jord. Tanken är att högen bredvid skall få plats i hålet :) . Det mödosamma är nu att jag fyller igen för hand för att följa vattennivån. Hur har ni gjort?

Har skurit ut duken för trappan och det var lurigt att få rätt nivå och mönsterpassning. Jag drog ner duken lite för att (förhoppningsvis) få passning när duken sträcks ut mer pga vatten.

Utloggad MathiasS

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #26 skrivet: november 26, 2012, 09:39:48:48 »
"Hur har ni gjort" - jag valde en annan väggkonstruktion som tål att man fyller vatten och schaktmassor oberoende av varandra....:)

Tittar på hörnan av din trappa, där duken slutar. Jag monterade en snutt linerlist även på trappan för att hålla fast den lilla delen innan jag monterade trappanst liter. Det ser dock ut som att du fått det rakt och fint (rakare än här!) utan att göra detta. Frågan är om det inte blaskar in vatten bakom duken där?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad p_kerttu

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #27 skrivet: november 26, 2012, 13:02:17:17 »
Ja det kan nog blaska in där, men antar att det inte är hela världen  <hmm>

Jag har kvar list som jag kan kapa till så att den går över trappan så att linern inte hänger löst sista biten. Dock så är jag inte säker på om det blir bra för plasten på trappan gör att det blir ett väldigt tunt stycke aluminium kvar. Jag resonerade som så att om det krisar det så skruvar jag fast linern i plasten (det är ju ovanför vattenlinjen). Eller så skruvar jag fast extra linerlist i trappan... får se hur det blir sedan när jag bestämt hur kanten skall se ut och trallen kommer på plats.

Utloggad p_kerttu

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #28 skrivet: april 15, 2013, 14:25:53:53 »
Nu har man kommit igång igen efter att tjälen så sakteliga börjat släppa. Ett konstaterande och två frågor:

Sista två veckorna innan temperaturen vände uppåt igen så såg jag att tjälen lyfter stödbenen och puttar in långsida poolvägg innåt i poolen som en båge, ca 1 dm som mest. (surt att det händer just nu när vintern i stort sett var slut...) Nu har jag fyllt med jord utanför 0.5m och 0.8m vatten i poolen (för att skapa tryck utåt).

Fråga 1: Kommer väggen gå tillbaka när tjälen släpper, eller skall jag gräva upp mer kring benen?

Fråga 2: Med tanke på att detta så undrar jag om man kan ha jord nära väggen, eller om man skall fylla några decimeter med grus närmast. Men vad gör det egentligen, all annan jord utanför kan ju fortfarande expandera av tjälen.

Tacksam för svar.
« Senast ändrad: april 15, 2013, 14:32:04:04 av p_kerttu »

Utloggad p_kerttu

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #29 skrivet: april 15, 2013, 14:56:50:50 »
Och en bild på eländet

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan