Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bygger betongpool med mosaik och overflow  (läst 133537 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #20 skrivet: augusti 16, 2012, 10:03:26:26 »
Näe, jag tänkte nog att du kunde ansluta på dagvattenröret längre ner, på en lägre punkt, men om det inte går så får du ju lägga dränrören under poolen så att du får ett svagt fall eller iaf inte motlut mot dagvattenanslutningen. Du får inte lägga dränrören med lutning åt fel håll.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #21 skrivet: augusti 16, 2012, 16:39:57:57 »
Upptäckte att jag har två användarnamn, Betong-poolaren och Vinter-poolaren, registrerade med två års mellanrum på snarlika e-postadresser och samma lösen. Förvirrande. Fia, kan du slå ihop dem så att tidigare Vinter-poolarinlägg blir Betong-polarinlägg, så kör jag bara på den sistnämnda i fortsättningen?

Då var det fixat.....av Rickard! Över min kunskapsnivå. :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Betong-poolaren

  • Jurist
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 100
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #22 skrivet: augusti 16, 2012, 22:16:16:16 »
Du får inte lägga dränrören med lutning åt fel håll.

Tog till mig det och har nu i kväll när mörkret föll kört med laser och fixat till första tio metrarna fall för dränrören. Började naturligtvis vid anslutningen mot dagvattenledningen. Lade makadam dikt an på båda sidor av dränrören och lyft försiktigt upp dem till rätt nivå och fixerade med ytterligare makadam ovanpå där de ville höja upp sig själva. Skottar ner mer makadam på dagen i morgon och hoppas kunna bli färdig med fallet under kvällen. Medan resten av familjen har fredagsmys framför TV:n kommer jag alltså att ligga och krypa i en 2 m djup grop. Olika falla ödets lotter. Får väl se positivt på det och vara tacksam om det inte regnar.

Obs! Bilden är tagen innan jag började finjustera fallet - som synes.  ;)
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad Betong-poolaren

  • Jurist
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 100
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #23 skrivet: augusti 17, 2012, 21:24:28:28 »
Körde med vattenpass istället för laser idag och fick till alla dränrören med svagt fall mot dagvattenanslutningen. Fick flytta de båda spolbrunnarna (till höger i bild under markduken, ännu så länge) så att det blev ungefär lika långt till dagvattenanslutningen, för att fallet inte skulle bygga för mycket. Har gjort en käpp där jag markerat makadam-, cellplast- , betong- och mosaikhöjd i förhållande till vattenytan/overflow-kanten. Då kan jag lätt syfta med dess övre ände mot trädäcket och se att jag ligger rätt. Tänkte kapa vid respektive markering allteftersom jag bygger uppåt. Har beräknat plattan till 12 cm men det kanske räcker med 10? Med 12 ligger jag på 137 cm vattendjup.

Tanklöshet gjorde att jag schaktade ur (ca 20 cm) för mycket i stora delar av mitten av poolen. Därför går det åt onödigt mycket makadam för att komma upp till rätt nivå. Funderar på att lägga ca 10 cm extra cellplast där som ett första lager och sedan ett till om 10 cm som täcker hela vägen. Går väl på ett ut ungefär kostnadsmässigt (köper cellplast för ungefär halva priset jämfört med Byggmax på den lokala betongfabriken) och det är lättare att hantera cellplast än makadam.

I morgon ska jag dra upp rören till spolbrunnarna samt täcka schaktmassor i närheten av gropen eftersom det ska bli regn. Vill undvika att få ner rännilar av gegga på mina fina vita dukar. ::) Markmaterialet är stenhård, tusenårig pinnmo som är nästan lika hård som berg, men när man väl grävt upp blir det ingen trevlig konsistens i kombination med vatten.
« Senast ändrad: augusti 17, 2012, 21:28:51:51 av Betong-poolaren »
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad MathiasS

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #24 skrivet: augusti 17, 2012, 22:27:28:28 »
Bra jobbat!

Angående avvägning och vattenpass så kan jag säga att jag mer än en gång tackat mig själv för att jag skaffade en riktig laser med mottagare tidigare i år. Satan i gatan vad användbar den varit. Har länge haft en lite enklare självnivellerande laser utan mottagare, men det håller inte alltid att väga av kvällstid. Med en Bosch 3-80 riggad + mottagare kör man även mitt på dagen. Grannarna börjar väl dock tröttna på mottagarens pipljud......
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Betong-poolaren

  • Jurist
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 100
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #25 skrivet: augusti 18, 2012, 19:04:04:04 »
12 ton makadam räckte inte. I mitten behöver jag fylla upp 25-40 cm till. Har beställt 7 ton till. 90 kg-padda kommer därmed inte att funka så det får bli en 250 kilos som får lyftas ner med bil med kran när det är dags att packa. Konstaterar nu att poolens innermått blir 3,5 x 7 meter. Tänkte göra plattan 410 x 760 cm, så blir den 5 cm större runt om (jag väljer 25 cm skalblock).

Läser på här i forumet och på andra ställen om EPS kontra XPS nu när cellplastvalet närmar sig. På de flesta ställen står det att XPS absorberar mindre vatten än EPS men jag har även hittat motsatt info på några ställen. Det högre priset för XPS är ju sett till hela budgen för poolen ganska marginellt, så jag vill gärna ta det som är bäst så länge som det gör en praktisk skillnad. Någon här som med säkerhet vet vilken som absorberar mest?
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad MathiasS

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #26 skrivet: augusti 18, 2012, 19:32:28:28 »
Om vanligt eps duger under huset kan man ju tycka att det funkar bra under poolen också? Det har iaf jag kört på.

Glöm inte att padda i två omgångar, en 250kg slår cirka 25cm.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Betong-poolaren

  • Jurist
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 100
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #27 skrivet: augusti 18, 2012, 20:08:01:01 »

Glöm inte att padda i två omgångar, en 250kg slår cirka 25cm.

Mycket tacksam för den kommentaren. Där dränrören ligger är det väl ca 20-25 men in mot mitten ökar det till som mest ca 40 (borde ju varit tvärtom men nu är det som det är eftersom vi hittade dagvattenanslutning på lite för hög nivå mitt under schaktarbetet). Två alternativ som jag ser det:

Alt 1. Fylla upp hålet helt i mitten direkt och köra med en 450 kg padda.

Alt 2. Först fylla upp 20-25 cm i hålet i mitten och padda med 250 kg padda och sedan fylla upp till samma nivå som nu ligger utmed kanterna och och padda en gång till över hela ytan.

Det skiljer 88 kr inkl moms i dagshyra mellan en 250- och 450 kg padda, men orkar man köra en 450 kg och finns det risk att det börjar rasa från schaktväggarna?
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad MathiasS

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #28 skrivet: augusti 18, 2012, 20:50:22:22 »
Det är ett jädra meck att padda i flera omgångar. Jag hade en ännu mindre i min poolgrop eftersom man inte orkar lyfta ner en 250kg på två-tre gubbar.... Vi paddade istället i omgångar men då får man ju räkna med att skyffla runt gruset en del.

Det är inte tungt att köra tung padda. Från 250kg och uppåt brukar dom ha spak för framåt/bakåt så det är inte alls jobbigt. Enda problemet är att du behöver kran eller rejäl grävare för att lyfta upp och ner den i gropen (eller slänta av du så kan köra upp och ner förstås).

Finns det risk att det rasar? Japp. Och flytta alla glas etc inomhus så dom inte vibrerar över någon kant och faller i golvet. Här hemma föll en flaska bubbel från vinstället i köket, studsade på bänkskivan, studsade på klinkergolvet och landade två meter bort. Fortfarande hel, konstigt nog.


Angående priset: även om dagshyran bara skiljer 88kr så behöver du ju transport på 450kg, eller något stort som lyfter den av ditt släp. En 250kg kan du hantera själv och lyfta av med mindre grävare, 450 kg fixar nog inte ens en 2,5t grävare gissar jag.... fast du såg ut att ha en stor maskin på plats tidigare så det kanske inte är ett problem.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Betong-poolaren

  • Jurist
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 100
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #29 skrivet: augusti 19, 2012, 09:52:17:17 »

Finns det risk att det rasar? Japp. Och flytta alla glas etc inomhus så dom inte vibrerar över någon kant och faller i golvet. Här hemma föll en flaska bubbel från vinstället i köket, studsade på bänkskivan, studsade på klinkergolvet och landade två meter bort. Fortfarande hel, konstigt nog.


Det avgör saken. Jag vill inte riskera att delar av pinnmoväggarna, som redan har en del sprickor i sig, rasar ner och trycker ut dukarna. Jag kör på en 90-kilos padda. Det som är närmast kanterna vid rören kan ligga kvar. Det som idag är för högt för 90-kilos flyttar jag ut mot mitten där schaktet är djupast så att det blir max 10 cm makadam, så bygger jag vidare upp 10 cm i taget. Kommer ta en del tid och kraft av allt skottande, men jag har inte bråttom och som den smålänning jag är gläds jag över att spara in några hundralappar på paddhyra och slippa transport-/lyftkostnad för en 250/400 kg padda. Ska boka en padda till fredag, då jag är ledig från jobbet. Då har jag "hela helgen" på mig, som de sa i reklamfilmen.  O0
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag