VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......  (läst 403452 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
Nu ser jag inte hur den gått sönder på bilden, men plast + lödkolv kan ju funka bra om det bara är en liten spricka... Eller åter igen utan att se vad eller hur... Borra ur och limma in ett rör...
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #731 skrivet: juni 06, 2020, 08:59:07:07 »
Nippeln är nästan av innanför gängan. Fixar en ny till rätt kurs nästa vecka, orkar inte med mer Mcgyver.......
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #732 skrivet: juni 08, 2020, 15:29:34:34 »
Det blir lite kvällsmys med Minimastern, med lite tur utan att bryta av några fler delar....

Förhoppningsvis kan saker återgå till det normala här efter det. Rekordseg uppstart i år.

« Senast ändrad: juni 08, 2020, 17:09:21:21 av MathiasS »
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #733 skrivet: juni 10, 2020, 08:04:55:55 »
....så var Minimastern reparerad, inkopplad och driftsatt. Men ingen trodde väl att det gick smidigt?

Ny del direkt från Pahlens. Som syns på bilden så saknas en o-ring på inloppet. Den gamla o-ringen hade jag förstås lyckats limma fast när jag försökte reparera den gamla flödeskammaren, så nu stod jag utan o-ring. ClasOhlsson har en sats med 450 ringar men givetvis behövde jag ha en precis mellan två standardmått.

Åkte till närmaste OKQ8 på chans och där fanns en låda med osorterade oringar - tog två som såg rätt ut och som tur var passade en av dessa....

Någon som tror att allt var klart nu?

Försökte låta bli att chockklorera det nya vattnet men detta drog ut på tiden så jag fick alger på väggarna => enkla lösningen är en dos chock.

Innan chock kalibrerades (kontrollerades) pH vilket var ok och därefter chockade jag. Dagen efter chock kopplar jag in Minimastern igen och väntar på att den ska fånga upp klorhalten på kalibrerat värde....det hände ju förstås inte....Minimastern slutade pumpa klor pga gångtiden för pumpen, det finns en maxtid för att undvika för mycket kem på fel ställe vid problem.

Misstänkte först att det var mitt klor som tappat koncentrationen - använder en ny dunk från i höstas, så den borde ligga på 4-5% gissar jag. Det borde vara ok men det funkade inte.  Ny felsökning och ser att kloret inte pumpas fram i slangen, åker bara fram och tillbaka.....

Minimasterns slangpumpar är i min värld rätt driftsäkra. Jag har bytt slanggummit i en av dessa EN gång på åtta år och det var förra året om jag minns rätt. Så, givetvis var det denna nya slang som inte var tät. Hittade inget hål i den men efter byte till en ny så pumpades klor fram korrekt och en halvtimme senare var jag tillbaka på kalibrerat klorvärde.


7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #734 skrivet: juni 10, 2020, 08:17:42:42 »
Du har fått alla våra ordinarie problem på ditt bord i år.   ;)
För oss gick det HELT utan missöden i år, ingen is i slangarna, inga läckage från solfångarna på taket, inte speciellt mycket skräp i poolen.
Kanske var det sammanlagt, inklusive städning av poolen - 4 timmars jobb att få igång alltihop och klart för bad.
Dessutom var ju första badbara helgen helt fantastisk med fint och varmt väder.  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #735 skrivet: juni 10, 2020, 15:45:18:18 »
ja i år var helt sjukt! Men idag har det premiärbadats och det är 28-29 i poolen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Shootingstar16

Hej!

Vad var anledningen till att du byggde de extra 10 cm på höjden med 5 + 5 cm och inte i stället la till ett kapat block om 10 cm på toppen av de fem "hela blocken? 

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #737 skrivet: april 30, 2021, 22:17:49:49 »
Hej!

Vad var anledningen till att du byggde de extra 10 cm på höjden med 5 + 5 cm och inte i stället la till ett kapat block om 10 cm på toppen av de fem "hela blocken?

Hmm, jag minns inte riktigt, dessa "stripes" finns ju för att enkelt göra mindre justeringar och längst upp vill man ju ha ett helt block så det inte fladdrar iväg när man gjuter. Stripsen var också billigare än att köpa ett helt varv med hela block och kapa sönder dessa.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan