Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: äntligen startar vi  (läst 73047 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: äntligen startar vi
« Svar #120 skrivet: april 01, 2008, 16:47:01:01 »
Hej Mats,

Missade din fråga. Vi köpte från http://www.pool-zentrum.de/assets/s2dmain.html?http://www.pool-zentrum.de/ där priset är €4.450 just nu inklusive transport inom Tyskland (runt 42.000 kr). Det är ju inget man slänger upp på biltaket direkt men ett stort släp om man ändå ska ned och handla? Annars blir väl fraktpriset kanske som via LivingQuality. Tänk på extraskenorna precis som Anneli skrev om det är intressant.

Vi är jättenöjda och det var i helgen redan runt 10 grader i vattnet trots frånvaron av vårsolen och tjäle i marken :D Det börjar närma sig.... 
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: äntligen startar vi
« Svar #121 skrivet: april 04, 2008, 22:40:27:27 »
Min erfarenhet är att man skall köpa i Sverige om det går (låter sig göras p.g.a. priset), att importera själv är naturligvis oftast billigast, men du saknar oftast allt vad garantier heter.
Nån tusing extra för att ha tryggheten kan vara väl investerade pengar.

Jag har själv importerat och importerar saker, men har fått lära mig den hårda vägen att det inte alltid lönar sig...

Skiljer det stora summor tycker jag dock att man kan testa, med lite tur sköter även tyska (och andra nationaliteters) återförsäljare reklamationer som de bör, även om de inte tvingas av lagen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Mats Tyresö

  • Poolaren på webben
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tyresö/Sverige
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • En baddare på pool
    • Visa profil
    • Trollbacken.net
SV: äntligen startar vi
« Svar #122 skrivet: maj 01, 2008, 20:16:59:59 »
Hej Happydigger och Rickard

Vi får se hur jag gör med pooltaket. En tripp till tyskland är ju aldrig fel men Rickards kommentar låter sunt. Nu när poolen håller på att värmas upp (18,5 grader idag) så känns det lite avlägset med pooltak men man får inte glömma att det kan sparas en slant på uppvärmningen om man har taket.
Hela konstuktionen är ganska enkel. Kan man inte köpa aluminium profilerna själv. Kanalplasten kan man köpa på ett flertal ställen. Är det någon som byggt detta helt själv. Om så är fallet, lägg gärna upp lite bilder och en byggbeskrivning.

Hoppas det fina vädret håller i sig så vi alla får en underbar poooooooool sommar.

MVH//Mats
Pool 8x4x1,5 med trappa, Jet Streamer,  Solfångare 6 paneler med automatik. IVT bergvärme och poolstyrning 75Kw värmeväxlare
http://www.trollbacken.net/Poolbygge/Poolbygge.htm

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: äntligen startar vi
« Svar #123 skrivet: maj 06, 2008, 11:12:25:25 »
Pooltak verkar praktiskt, men jag tycker de är dyra. Borde inte priserna röra sig nedåt snart?
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Mats Tyresö

  • Poolaren på webben
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tyresö/Sverige
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • En baddare på pool
    • Visa profil
    • Trollbacken.net
SV: äntligen startar vi
« Svar #124 skrivet: maj 07, 2008, 15:34:54:54 »
Jag håller med. Det är därför som jag är nyfiken på om inget gjort ett eget pooltak.

MVH//Mats
Pool 8x4x1,5 med trappa, Jet Streamer,  Solfångare 6 paneler med automatik. IVT bergvärme och poolstyrning 75Kw värmeväxlare
http://www.trollbacken.net/Poolbygge/Poolbygge.htm

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: äntligen startar vi
« Svar #125 skrivet: maj 08, 2008, 22:34:05:05 »
Amen Mats

du har världens läckraste pool med uteplats! (har noga följt ditt bygge).
Sabba inte den nu med en nordisk nödlösning (= "pooltak")

 ;)

Tycker jag i alla fall.

"Spara en slant" och "spara en slant"?
Man skaffar inte pool för att "spara en slant".
Mest sparar man på att inte skaffa någon alls.

Som att köpa en sprillans ny läcker BMW 525.
Diesel!!
(för att "spara en slant")

Bättre då att köpa en Skoda eler Toyota Micra....
Eller - i poolexemplet - en uppblåsbar plastbalja....
« Senast ändrad: maj 08, 2008, 22:39:33:33 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: äntligen startar vi
« Svar #126 skrivet: maj 10, 2008, 21:08:58:58 »
Det gillade jag, du menar alltså att vi som INTE har pooltak lyxar till det, och de som HAR pooltak snålar...  O0  ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Mats Tyresö

  • Poolaren på webben
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tyresö/Sverige
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • En baddare på pool
    • Visa profil
    • Trollbacken.net
SV: äntligen startar vi
« Svar #127 skrivet: maj 12, 2008, 07:58:09:09 »
Hej

Nu blev det en ny vändning i diskussionen  :D. Vi får se vad det blir. Jag skulle nog helst vilja ha ett poolhus, modell högt i tak men dom kosta mer än vad poolen kostade. Det får vänta. Nu håller vi på med att glasa in altan. Allt är beställt och levererat men jag diskuterar fortfarande med kommunen eftersom jag vill ha en total byggyta på 201,9 m2 och kommunen envisas med att jag bara får bygga 197 m2 . Det finns någon knasig regel med att man bara endast får bebygga en 7:e del av tomten. Jag kanske får dispense att bygga 200 m2 totalt men där är det tydligen stopp. Vi får se hur det blir under veckan.
Sedan blir det att lägga om 1/4 del av  stenläggningen eftersom det satt sig ytterligar sedan förra året, men den risken var jag medveten om.
Vi är nu uppe i 22 grader i poolen och idag blåser det nordlig vind. Luft temperaturen har gått från 26,5 grad till 10 över natten. Jag vill ha sommar nu, helgen har varit helt perfekt. Den bästa på mycket länge.

MVH//Mats
Pool 8x4x1,5 med trappa, Jet Streamer,  Solfångare 6 paneler med automatik. IVT bergvärme och poolstyrning 75Kw värmeväxlare
http://www.trollbacken.net/Poolbygge/Poolbygge.htm

Utloggad Mats Tyresö

  • Poolaren på webben
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tyresö/Sverige
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • En baddare på pool
    • Visa profil
    • Trollbacken.net
SV: äntligen startar vi
« Svar #128 skrivet: maj 18, 2008, 18:07:08:08 »
Nu blir det ombyggnad av rördragningarna för pump och filter. Hela rasket ska göras om. Vi ska äntligen koppla in bergvärmen till poolen. IVT kommer den 29/5 så jag måste vara klar då. Tanken är att solfångaren ska ställas in på 28 grader och värmepumpen ska värma till 24 grader. Poolstyrning med 3 vägsventil är inköpt från IVT. Värmeväxlaren från folkpool hade jag sedan tidigare. Det kommer lite bilder efter hand på hemsidan och i detta forum.

//Mats
Pool 8x4x1,5 med trappa, Jet Streamer,  Solfångare 6 paneler med automatik. IVT bergvärme och poolstyrning 75Kw värmeväxlare
http://www.trollbacken.net/Poolbygge/Poolbygge.htm

Utloggad Mats Tyresö

  • Poolaren på webben
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tyresö/Sverige
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • En baddare på pool
    • Visa profil
    • Trollbacken.net
SV: äntligen startar vi
« Svar #129 skrivet: juni 02, 2008, 20:43:14:14 »
Igår kopplade jag in poolstyrningen till IVT värmepumpen. Lite inkörnings problem men tempen ökade med 2 grader först dygnet. 25,5 grader nu och det borde vara 27 imorgon. Vi får se hur det går. Inglasninge ska starta denna vecka om allt går som det ska. Poolrummet är nu ombyggt. Letar efter bra gummifötter till pool pumpen för att minska ljudet. Är det någon som har ett bra tipps på var man hittar det?

MVH//Mats
Pool 8x4x1,5 med trappa, Jet Streamer,  Solfångare 6 paneler med automatik. IVT bergvärme och poolstyrning 75Kw värmeväxlare
http://www.trollbacken.net/Poolbygge/Poolbygge.htm

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag