CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Betongpool 2008-2009  (läst 218750 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #40 skrivet: september 25, 2008, 16:35:48:48 »
Hejsan Jarlen kul att höra från dig :)

Nejdå jag är igång för fullt, har inte postat på ett tag då jag tyckte min tråd utvecklades till en lång monolog ;)
Har snart armerat fördigt sulan, i helgen är det färdigt och då är det gjorts efter((vad jag tror) konstens alla regler. Har iaf fått det godkänt från högskolans lärare i armeringsteknik.
Var nere i Malmö igår och köpte ök-stegar, betongdistanser, formstag och en annan typ av fogtätning för golvvinkeln istället för bentoniteband från en armeringslevarantör. Denna tätning skall vara bättre och mer anpassad för ändamålet, sitter för övrig monterad i Öresundstunneln. Hur som helst så är det bra att få tala med dom som jobbar med armering dagligen. Jag hade tänkt att använda vanliga väggdistanser i plast tex. vilket man inte skall göra i en vattentät konstruktion då plasten bildar en anvisning för vattenläckage. Man lär sig hela tiden. 
Siktar på att få nån från betongleverantören att komma och titta i nästa vecka för att bestämma konsistens och betongkvalitet, så kanske det är gjutet innan veckan slut.

Nej nu skall jag ut i gropen igen!
Ha det så bra Jarlen!

mvh Mats
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Poolgiganten

Utloggad Majja

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skepplanda
  • Antal inlägg: 199
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool,en oas i vardagen
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #41 skrivet: september 25, 2008, 19:26:42:42 »
Citera
Nejdå jag är igång för fullt, har inte postat på ett tag då jag tyckte min tråd utvecklades till en lång monolog

Haha, tycker det känns lite likadant. Har postat en hel del bilder på mitt bygge också med relativt lite kommentarer (dock en hel del visningar) så jag för också en monolog  ;D ;D
Fast det är klart, jag följer ju också andras byggen utan att kommentera alltför mycket...

Jag önskar dig i alla fall lycka till fortsättningsvis också. Här har det gått undan, vi har monterat taksektionerna, nu läggs reglar och trall för att förhoppningsvis montera skenorna till taket i helgen och därefter bada.
Vi är just nu uppe i 20 grader i vattnet.

Som sagt, lycka till och fortsätt posta bilder på bygget, det är många som följer det ändå.

MVH
Majja
PP pool 3,5x8 med 2 poollampor, värmepump och Klasik B pooltak, allt från Living Quality

D1@Home Wayfarer spabad

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #42 skrivet: september 25, 2008, 22:07:51:51 »
Hej Majja!
Jo du har rätt! Man postar inte ihjäl sig direkt i andras trådar om man uttrycker sig försiktigt :D
Jag följer ert bygge och det är imponerande att ni snart kan bada, inte utan att man är lite avundsjuk.
Som jag förstår så har ni gjort allt själva förutom grävningen. Det är precis som vi. Eva är ute med mig i gropen mest hela helgerna. Tycker det är roligt att göra sådana här saker ihop. Gäller bara ta det för vad det är, det som inte blir gjort idag kan man ta imorgon. Huvudsaken är att det inte slarvas med någonting. Hur lång tid det har tagit är något som glöms ganska snart, men slarvet får man leva med.

Det här med pooltak. Jag har tyckt att det har varit så sjukt fula att jag för ett par veckor sedan inte skulle tänka tanken att placera ett sådant i våran trädgård. Men nu när man läser om alla fördelar med ett tak så har mitt intryck faktiskt svängt litegrann. Jag kör förbi ett hus mellan Landskrona och Helsingborg nästan dagligen där dom har en pool med ett tak, ser inte så hemskt ut när man tänker efter. Nu är det så att vår pool antagligen inte kan ha tak i vilket fall med tanke på bredden (7,2m) så man behöver inte fundera så mycket i de banorna.
Oj vad jag babblar, man får passa på nu när man får ett par svar i sin tråd :) Vad jag ville säga är att jag tror att ni har gjort helt rätt i att montera tak.

Har haft lite bryderier om hur jag skall gå tillväga med armeringen så jag har inte kommit så långt, de enda bilderna jag har är armeringsbilder.

Ser fram emot badbilder i din tråd snart...
Ha det så bra så länge
//Mats
« Senast ändrad: september 29, 2008, 22:31:50:50 av Henry Porter »
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Majja

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skepplanda
  • Antal inlägg: 199
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool,en oas i vardagen
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #43 skrivet: september 25, 2008, 22:37:10:10 »
Jodå, här har tillbringats en del hel del tid i gropen, med skottkärra m.m tillsammans med mannen. Fördelen med vårat bygge har ju varit att vi inte har behövt bry oss om poolväggar, liner m.m då det är ett gigantiskt badkar vi pratar om ;D därför har det gått undan, fast när vi väl började återfylla samt fylla vatten så ville jag inte dra ut på det alltför lång tid pga algbildning i vattnet,  men inget fuskande här inte, som du säger, det får man igen.
Ja du, pooltak är väl inte den vackraste synen men funktionaliteten väger upp såsom säkerhetsmässigt (låsbart), värmekonserverande m.m.

Jag bor ju nära riksväg 45 och kan tänka mig att bilister som kör förbi kommer att tro att det är en stoort märkligt växthus vi har  ;D
Bara dom inte kommer hit och frågar om vi har växter till salu >rulla<

Du ska få se, det är en mäktig syn när poolen väl är fylld med vatten och solen gör att det kristallklara poolvattnet glittrar, då är det väl värt all möda (säger jag som inte ens har badat, bara doppat fötterna) ;D


MVH
Majja
PP pool 3,5x8 med 2 poollampor, värmepump och Klasik B pooltak, allt från Living Quality

D1@Home Wayfarer spabad

Utloggad Jarlen

SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #44 skrivet: september 27, 2008, 09:02:23:23 »
Snyggt jobbat Mats 6 Eva O0

Hälsningar Jarlen

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #45 skrivet: september 27, 2008, 09:15:23:23 »
Tackar tackar Jarlen!
Sitter precis vid frukostbordet med datan i högsta hugg.
Läste "tyvärr" på Celsa steel(fd Fundia) sida igår och fick en smärre chock över de armerings rekommendationer de har angående sprickarmering och betongkvalitet.på en enkelarmerad sula vill dom ha 8150 nät, till K25 kvalitet :-\

Så nu har jag bestämt mig för att komplettera med kamjärn även i det övre lagret för att klara den kvalitet på betongen som jag behöver. Problemet är att jag får mindre tätskikt än vad som är att vedertaget, 35-40mm! Vad säger du om det Jarlen?
När jag köpte ÖK stegarna så tänkte jag att det skulle klara sig med bara näten och valde höjd på stegarna efter det.

Nu vill jag bara bli klar med denna sula så man kommer vidare....... Känner mig lite trött på najtången :)



 
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad mofajenko

SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #46 skrivet: september 27, 2008, 10:05:04:04 »
Hej Mats,

Kul att du kommit så långt, det kommer bli bra det här! Jag skrattade hjärtligt för mig själv när jag såg de två frigolitbitarna brevid brunnen på ena bilden. Jag använde dom som knäskydd när jag najade (troligtvis du med!?).  Hände ibland att de sprack (Gick itu) och man landade med knät i najtråden med vrål som följd. Hoppas det löser sig med armeringen.

Om du kommer gjuta plattan och väggarana var för sig? Så vill jag bara rekommendera dig att täta med fogskum mella PS plattorna och mellan PS plattorna och gjutformen. Man tror inte att det skall hända något med så mycket armering ovanpå frigoliten men börjar betongen rinna under går det fort och allt kommer flyta som en båt. Har sett det hända hos en poolbyggare 3 veckor innan jag gjöt min platta.

/Fredde

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #47 skrivet: september 27, 2008, 15:31:02:02 »
Hejsan Fredde!
Tack för inputen, jag tycker jag har fått skivorna tätt mot formen och sinsemellan, men jag skall titta över det igen.
Som du såg så har jag följt ditt exempel med golvbrunn. Känns bra att jag gjorde så till slut. Folkpoolkillen som jag har lärt känna litegrann(väldigt trevlig förövrigt, om han nu råkar läsa här) försökte få mig att skippa det. Man får förtroende för en sån kille som inte vill sälja till vilket pris som helst, även om jag gick emot hans vilja till slut. Likadant med reningsverket. Jag ville uppgradera ytterligare ett snäpp men han menar med bestämdhet att det är att slänga pengarna i sjön.

En vän till mig som är Snickare/plattläggare kom förbi häromdagen. Han insisterade på att jag ska välja mosaik i botten istället för att måla. Han erbjuder sin rabatt som är ganska bra 30-45% på fästmaterial/tätskikt. Så eventuellt får jag höja brunnen 10mm om vi nu väljer att köra på detta. Jag klarar precis tätskiktsnormen om jag har rätt information. 3,5ggr diametern på järnen skall tätskiktet vara.
Men att få ett extra lager med mosaik skulle göra konstruktionen bättre. I vilket fall har jag ett par dagar att bestämma mig och ta reda på hur mycket poolfärgen kostar. Kostnaden för armeringen har skenat litegrann. om man säger som så.

Nej nu väntar gruvan :)

mvh Mats

40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Jarlen

SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #48 skrivet: september 27, 2008, 18:55:15:15 »
Hej Mats!

 Jag tror du oroar dig i onödan. Det väsentliga är att du har en bra kvalitet på betongen, så att armeringen inte rostar med tiden. Har du mark vibrerat ordentligt så kan jag inte se några problem med plattan. Du verkar ha bra med byglar försedda med krokar i alla vinklar, och det är där krafterna verkar. Förutsättningen för att det skulle bli sprickor i plattan, är att det skulle bli en marksättning, och att armeringen dessutom är rost skadad. Det är lite annorlunda med en poolplatta till skillnad från en husplatta, där lägger man in kantförstyvningar i en kantbalk för att ta upp lasterna från byggnaden som verkar i utkanterna av plattan, där det kan det uppstå en brytning på plattan. På en poolplatta har man inte dessa märk krafter, utan trycket är jämt fördelat över plattan och väggarna.

Hälsningar Jarlen

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #49 skrivet: september 27, 2008, 19:54:15:15 »
Det låter bra Jarlen  :)

Om kantbalkarna sätter sig så kommer det bli drag i det övre armeringslagret men det tror jag inte kommer hända.
Utan det är sprickbildningen i betongen jag vill undvika. Speciellt med tanke på att jag kommer att använda en högre kvalitet av betong, vilken vet jag inte ännu utan jag skall se till att få hit någon från betongleverantören som tittar på vad som behövs med tanke på armeringstätheten.
Eventuellt kommer jag att använda SKB(självkompakterad betong för er som inte vet).

mvh Mats

 
 
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag