CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Läcker mellan pump och sandfilter  (läst 2007 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik_1976

Läcker mellan pump och sandfilter
« skrivet: juni 08, 2023, 19:53:38:38 »
Hej!
När jag startade upp poolen så kom det lite luftbubblor ut inloppen. Drog åt slangklämmorna på slangen mellan pump och sandfilter, det började då droppa, lossade på klämmorna och drog åt igen. Nu läcker det ännu mer, snarare sprutar.
Det verkar nästan omöjligt att få bort slangen ifrån adapterna som slangen sitter fast med slangklämma på. Bifogar bilder.
Tacksam för råd och tips. Går slangen att dra bort ifrån adaptern, den är liksom lite korrigerad och svårt att få slangklämmorna exakt mellan rillorna.
« Senast ändrad: juni 08, 2023, 20:19:39:39 av Fredrik_1976 »

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Läcker mellan pump och sandfilter
« Svar #1 skrivet: juni 08, 2023, 21:21:55:55 »
Inte säker på att jag förstår frågan? Om du ska dra loss?

Jag förstår att det läcker o är svårt att få tätt. Har aldrig sett att man avänder den typ av slang eller främst slangklammer. Dom hör inte hemma i poolapplikation du ska ha riktiga limmade kopplingar eller skruvkopplingar som tätar med oringar under press

Utloggad Fredrik_1976

SV: Läcker mellan pump och sandfilter
« Svar #2 skrivet: juni 08, 2023, 22:22:11:11 »
Frågan är väl hur jag ska få den tät?😃
Den verkar inte heller dra loss slangen ifrån kopplingen även när jag släppt slangklämmorna.

Utloggad nyburjare

SV: Läcker mellan pump och sandfilter
« Svar #3 skrivet: juni 08, 2023, 22:41:01:01 »
DÅ skulle jag säga det får du inte , att den inte går att dra av beror väl på att den är tajt och har fastnat pga av kalk i vattnet .

Ersätt slangen med riktiga kopplingar , vill du fortsätta som det är så finns det slangklammer där ringen är förskjuten så att den följer i spåren mellan spiralen , har du en rak klammer kommer den helt oundvikligt att trycka på själva spiralen o då blir det inte tätt

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Läcker mellan pump och sandfilter
« Svar #4 skrivet: juni 09, 2023, 10:05:35:35 »
Du kanske kan få loss slangen om du värmer den med en varmluftpistol så den mjuknar litegrann.
Eller kanske t.o.m få den tät om du värmer den innan du drar igen klamret.
Kanske kan du addera ett klammer till?

Det blev ju uppenbarligen tätt när den var ny (och mjukare).
Om det kommer luft så finns det antingen ett läckage på sugsidan pumpen, eller så är det bara luft från sandfiltret som kan komma de första minuterna efter att du startat pumpen.

Kommer det fortfarande luft, kolla dräneringen på pumpen (om du dränerar den på hösten) och o-ringen på locket till cirkpumpen.
Annars kan du ha läckage (spricka) i skimmern, eller så låg nivå i poolen att det bildas en wortex med luft som kommer med i flödet från poolen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Fredrik_1976

SV: Läcker mellan pump och sandfilter
« Svar #5 skrivet: juni 10, 2023, 10:54:26:26 »
Tack, jag ska testa och värma den.
Varför sitter den en slang med rillor? Kan man inte köpa en slät?

Utloggad nyburjare

SV: Läcker mellan pump och sandfilter
« Svar #6 skrivet: juni 10, 2023, 12:08:24:24 »
Tack, jag ska testa och värma den.
Varför sitter den en slang med rillor? Kan man inte köpa en slät?
Hur skall någon annan än den som valt att sätta en slang med utanpåliggande spiral kunna svara på den frågan ? och som sagt man använder inte denna typ av slang till pooler , det finns andra typer av slang för att tåla tryck o hålla formen har i princip alla någon form av spiral , kan vara inbäddad eller utanpåliggande , slang för pool är inbäddad med den typen av slang fäst inte med slangklammer utan med skruv eller limkopplingar .

Varför tar du inte till dig vad jag skriver och kontaktar en poolfirma och köper slang o kopplingar för ända målet ?`istället för att fundera på varför det sitter en "felaktigt" lösning , visst du kanske får det tätt men nästa år kanske samma problem igen

Utloggad Fredrik_1976

SV: Läcker mellan pump och sandfilter
« Svar #7 skrivet: juni 10, 2023, 14:35:20:20 »
Jag var förbi två poolbutiker idag, ingen hade grejer som passade till mina anslutningar tyvärr.
Jag tror kopplingarna är limmade och dragna med slangklämmor.
Anslutningen uppe i sandfiltret verkar vara 48 mm invändig gänga, nere utvändig gäng 88 mm.
Bifogar bilder om någon vet var det går att få tag på, vill helst ha tag på helt mekaniska kopplingar.

Utloggad Fredrik_1976

SV: Läcker mellan pump och sandfilter
« Svar #8 skrivet: juni 10, 2023, 14:37:17:17 »
Bilder på anslutningarna

Utloggad nyburjare

SV: Läcker mellan pump och sandfilter
« Svar #9 skrivet: juni 10, 2023, 17:28:40:40 »
Nu måste du skoja med oss ? har du varit i en poolbutik eller på ett varuhus ? visat dessa bilder och man säger i en poolbutik har man inte har 50 mm limkopplingar eller skruvkopplingar  >rulla<

Vad har för fabrikat på sandfiltret ?

Utloggad Fredrik_1976

SV: Läcker mellan pump och sandfilter
« Svar #10 skrivet: juni 10, 2023, 21:20:43:43 »
Varit i en poolbutik

Utloggad Fredrik_1976

SV: Läcker mellan pump och sandfilter
« Svar #11 skrivet: juni 11, 2023, 09:49:49:49 »
Nej var i en riktig poolbutik. Jag blev också förvånad att dom inte hade grejer. Kanske var dåligt engagemang. Hade med mig hela slangen med kopplingarna.
Står inget märke på sandfiltret men där är det bara en invändigt 50 mm, den nere till pumpen känns mer ovanlig kanske. Märket på pumpen pentair.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag