Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Luft i silen?  (läst 3842 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ankel

SV: Luft i silen?
« Svar #30 skrivet: juni 30, 2023, 15:37:44:44 »
Rickard, du har nog rätt.

Har kört pumpen "som vanligt" ett tag nu, dygnet runt om jag behöver filtrera bort järn från nypåfyllt vatten, och på timer resterande tid.
Timer är inget problem och pumpen har stått still i över 8 timmar utan att vatten försvinner.

Jag märker tydligt att ju högre trycket i filtret blir ju mer sjunker vattennivån i silen och det är inte alls samma "tryck" in i den.
Backspolar jag så löses problemet igen.

Det irriterande är ju dock att om jag kör bottensug med 9m slang så går vattennivån ner så mycket så att det den börjar pumpa luft.
Men du har rätt, jag orkar inte riktigt felsöka det här, men stör mig lite på fenomenet.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Luft i silen?
« Svar #31 skrivet: juli 03, 2023, 08:57:46:46 »
Blir nivån låg när du dammsuger så kommer det nog ändå in luft någonstans på sugsidan.
Dräneringen på pumpen, eller O-ringen till locket är förstås det som ligger närmast till hands.
Men helt omöjligt är det ju inte att du har ett läckage på slangen som bara läcker vid undertryck.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag