CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp en blivande(?) poolägare att bli lite klokare.  (läst 7541 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Delta2004

SV: Hjälp en blivande(?) poolägare att bli lite klokare.
« Svar #30 skrivet: februari 24, 2021, 20:05:42:42 »
Ja, det måste jag ju göra såklart.

Fyfan, vilken ångest. Jag har ev. vattenledningar i marken där vi ska gräva, finns inga ritningar någonstans som visar rören på tomten, men anslutningspunkten sitter lite oroväckande. Så vi får vara lite Yolo.
Kör ledningskollen!
Då får du svar om alla ledningar och får de markerade. Det är obligatoriskt och kostar ingenting

Edit: eller just det - om det är dina egna vattenledningar så kommer de inte vara med. Men man kanske kan få de markerade? Kan de markera fiber, fjärrvärme och telefon så går det med vatten också
« Senast ändrad: februari 24, 2021, 20:36:55:55 av Delta2004 »

Poolgiganten

Utloggad Poolös_85

SV: Hjälp en blivande(?) poolägare att bli lite klokare.
« Svar #31 skrivet: februari 24, 2021, 20:58:03:03 »
Har kört ledningskollen. Varken kommunen eller Sthlm vatten har information om ledningarna på tomten tyvärr. Verkar vara vanligt. Men jag vet var kopplingspunkten sitter, sen kan man bara gissa hur de grävde "smart" på 60 talet...

Men grävaren är medveten och vi kommer gräva försiktigt. Inga andra ledningar är i närheten.

Utloggad Delta2004

SV: Hjälp en blivande(?) poolägare att bli lite klokare.
« Svar #32 skrivet: februari 24, 2021, 21:30:01:01 »
Har kört ledningskollen. Varken kommunen eller Sthlm vatten har information om ledningarna på tomten tyvärr. Verkar vara vanligt. Men jag vet var kopplingspunkten sitter, sen kan man bara gissa hur de grävde "smart" på 60 talet...

Men grävaren är medveten och vi kommer gräva försiktigt. Inga andra ledningar är i närheten.
Det var tråkigt! Vi har tur här med alla ritningar på plats, samt kopior hos lantmäteriet eller sånt.
Men även ritningar kan luras - på våra stod det att källargrund är på osprängd berg. Så vi gräver bredvid i tron att berget är på källardjupet. Nix - det var sprängd för källare visade det sig och berget var strax under gräset

Utloggad Ores

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • Hemma bra men bada är bäst!
    • Visa profil
SV: Hjälp en blivande(?) poolägare att bli lite klokare.
« Svar #33 skrivet: februari 25, 2021, 16:28:16:16 »
Varför behöver du byta användarnamn @Poolös_85? Eller du kanske redan har bytt?

Utloggad Poolös_85

SV: Hjälp en blivande(?) poolägare att bli lite klokare.
« Svar #34 skrivet: februari 26, 2021, 07:20:19:19 »
Varför behöver du byta användarnamn @Poolös_85? Eller du kanske redan har bytt?

Jag kommer ju inte vara Pool-lös längre 😉

22/3 börjar de gräva, så då kan man kanske hoppas på bad i Maj  ;D

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hjälp en blivande(?) poolägare att bli lite klokare.
« Svar #35 skrivet: februari 26, 2021, 09:18:39:39 »
Snart blir det Pool-ös istället, funkar det också.  ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad michell90s

SV: Hjälp en blivande(?) poolägare att bli lite klokare.
« Svar #36 skrivet: februari 26, 2021, 09:37:08:08 »
Sitter i liknande situation. Thermopool 4x8. Inget lulllull och den ska smälta in i trädgården enligt frugan.

Inväntar offert för gräv/platta.

Utloggad Poolös_85

SV: Hjälp en blivande(?) poolägare att bli lite klokare.
« Svar #37 skrivet: februari 26, 2021, 13:02:34:34 »
Sitter i liknande situation. Thermopool 4x8. Inget lulllull och den ska smälta in i trädgården enligt frugan.

Inväntar offert för gräv/platta.

Så här i efterhand har jag insett att saltklorinatorn och städroboten nog klassas som Lull-lull 😊 men det känns bra i efterhand, mer tid att bada och grilla och inte så mycket mäta och städa. Men så hörni efterhand så var det de två grejerna som ”spräckte budgeten” för mig.

Utloggad Poolös_85

SV: Hjälp en blivande(?) poolägare att bli lite klokare.
« Svar #38 skrivet: mars 26, 2021, 07:43:02:02 »
Då var vi igång!

Mycket ångest inför grävningen då veckan innan start knackade kommunen på och ville undersöka vår tomt, då de ”saknade” en brunn. Den visade sig ligga på vår tomt, nästan i linje med poolkanten. Jag hade beställt från ledningskolleb och lantmäteriet men ingen kunde visa vad på tomten avlopp och vatten gick.

Så de fick gräva försiktigt. Men som tur var gick vi inte på något och två dagar senare var det singlat.

Nu kommer montören i helgen och sen är det bara att börja värma. Målet är badpremiär till valborg, då har jag förhoppningsvis lyckats bygga lite av trallen också.

Mycket glad!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hjälp en blivande(?) poolägare att bli lite klokare.
« Svar #39 skrivet: mars 26, 2021, 09:07:48:48 »
Härligt, hoppas att det blir bra väder nu under er första Poolsommar, det blir nog en sommar ni aldrig glömmer.  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag