VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolbygge i Västerås  (läst 7862 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Delta2004

SV: Poolbygge i Västerås
« Svar #10 skrivet: januari 10, 2021, 18:51:21:21 »
Typ sådana här.

https://thomasbetong.se/vart-erbjudande/betongpumpning
Verkar att de har även i Västerås med räckvidd max 38-42 meter (sannolikt bara mast). Det verkar att dessa som är 2-i-1 heter rotorpump, räckvidd finns här
https://thomasbetong.se/images/docs/Thomas_Betong_Betongpumpning_161024_www.pdf

Det finns säkert fler som har dessa.
https://thomasbetong.se/images/docs/Thomas_Betong_Pumpbilar_Stationeringsorter_160905.pdf
« Senast ändrad: januari 10, 2021, 19:10:01:01 av Delta2004 »

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolbygge i Västerås
« Svar #11 skrivet: januari 11, 2021, 09:09:45:45 »
Bil med pump kallas av okänd anldning för mig roterpump. Vi hade sån när vi byggde för 10 år sen. Men som sagt, mycket vikt blir det, och det är väl där du har ett eventuellt problem med cykelbanan.

Edit. Kallas tydligen också för rotorpump, man får upp bilder på samma sorts bil för båda orden när man googlar.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad APR

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 1
  • Pool till våren 2021!
    • Visa profil
SV: Poolbygge i Västerås
« Svar #12 skrivet: januari 13, 2021, 12:51:11:11 »
Hej. Kämpar själv på med egenbyggd Tjällden-pool i Västerås för badpremiär i sommar. Den 6/11 2020 lossade Thomas Betong 4,6kbm till vår platta. Jag betalade 14 033:-, lossning via ränna. Tidstillägg 11min så det tog allt som allt 26min (15min ingår vill jag minnas). Själva betongen var 12500:- av totalen. (alla priser inkl. moms). Hos Thomas ringer man leveransavdelningen för att prata priser och de har alltid varit hjälpsamma tycker jag.

Vi körde C28/35 16 S5 till vår platta och jag tillsammans med en bekant fixade det själva utan tidigare gjuterfarenhet. Hyrde en liten valvstav, gjutlaser och sloda. Lite väl spännande när betongen rann i men vi fick till det hjälpligt med endast slodning (+/- 5mm kanske).

Har du inte redan försökt med JP Betongpartner i Västerås tycker jag du ska slå Jari en pling, www.jp-betongpartner.se. De fixar både pump och utläggning om man vill ha hjälp med det.

Utloggad Florre

SV: Poolbygge i Västerås
« Svar #13 skrivet: januari 15, 2021, 16:01:03:03 »
Teknikrummet börjar ta form på papperet. Kom gärna med tips och synpunkter så jag inte seglar iväg helt fel...
Taket och två luckor fram kommer vara öppningsbart för att ge plats för installation och framtida underhåll. Då kan man sitta på muren och arbeta i vettig höjd.

Tanken är att den murade delen skall gå ner i marken så att pump och filter står under vattenytans nivå.
Resten bygger jag på bakre väggen och en elcentral på en av sidoväggarna.

Förutom pump och filter kommer det sitta en Minimaster för klor och PH. Jag kommer förbereda för att enkelt kunna montera in en UV-renare också, framtida förbrukning av klor får visa om den behövs.
Poolen är beställd och levereras i början på Mars 2021!
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=17265.msg121836#msg121836

Utloggad Widarsilje

SV: Poolbygge i Västerås
« Svar #14 skrivet: januari 15, 2021, 16:21:59:59 »
Tanken är att börja gräva i slutet på februari 2021. För att det inte ska bli för kraftig tjäle om vintern slår till har vi lagt ut isoleringen vi kommer använda för plattan och poolen på marken under ett presenning.
Enligt leverantören behöver man inte isolera poolen eftersom det "Enligt en rapport från Luleå Tekniska Högskola så är värmeförlusten via sidorna mindre än 3% av värmeförlusten som sker uppåt genom avdunstning.". Det stämmer samtidigt som det inte stämmer...
Jag har läst avhandlingen och kommit fram till en annan slutsats än vad Poolkungen har gjort. Min slutsats är:
 - Poolen som avhandlingen tittat på ligger i Arvidsjaur och är 50x18 med ett snittdjup på 1,5m. Man kan anta, framgår inte av avhandlingen, att den poolen inte täcks på natten.
 - Vår pool blir 3x6m med ett djup på 1,5m (egentligen lägre eftersom väggen är 1,5m hög och vattenytan inte når hela vägen upp.)
Arvidsjaur har en väggyta (204m2) på 23% av ytan (900 m2).
Vår pool har en väggyta (27m2) på 150% av ytan (18m2).
Även om en vattenyta har större avkylningseffekt jämfört med väggen på grund av t.ex. avdunstningen så har jag mycket svårt att se att dessa två pooler inte har helt olika förutsättningar vad gäller avkylningen.
Jag kommer därför isolera även väggarna på poolen med 10cm frigolit trots att säljaren tycker att det är "bortkastade pengar". Jag har lite svårt att se hur 1700kr isolering kan vara bortkastat i ett projekt på 3-400 000kr?
Till saken hör att eftersom vi kommer ha ett glastak över misstänker jag att det kommer värma och hindra avdunstningen så pass att väggarnas isolering för ännu större betydelse.

Vad anser ni andra, tänker jag fel..?

Hej

Ligger ett par månader före dig i byggandet av en Eco Premium pool och kommer att lägga ut en hel del bilder hur jag har gjort när jag bygger min stomme, kanske kan vara till hjälp för dig senare i vår  :).

Jag är inne på samma spår som du att jag tänker också isolera mina väggar med cellplast men till skillnad från dig så kommer min pool inte vara nedgrävd utan stå ovan mark.

Fanns en tråd om just detta med att isolera stålpool, dock gällde det ovanmark.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=17177.msg121393#msg121393

Ska bli spännande att få följa ytterliggare en byggtråd   O0

Utloggad TommyC

SV: Poolbygge i Västerås
« Svar #15 skrivet: januari 16, 2021, 09:27:32:32 »
Det är självklart att man ska isolera väggarna. Med pooltak eller annat bra överdrag så kommer det att läcka mycket energi genom väggarna om poolen ska hålla en behaglig temperatur av drygt 30 grader. Vi hade från början en oisolerad kortsida. När hösten kom var det mycket tydligt att den mesta energin försvann genom den kortsidan. Jag isolerade bara med 50mm cellplast och fogskum. 100mm blir bättre. Det går ju att räkna på hur stor skillnad det gör.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Florre

SV: Poolbygge i Västerås
« Svar #16 skrivet: januari 16, 2021, 17:19:02:02 »
Tommy, håller med... känns självklart att isolera. Sen tillkommer funderingen om ”stöttorna” i form av plåtben kyler så pass att dom också behöver isoleras eller om det är marginellt i sammanhanget..?
Poolen är beställd och levereras i början på Mars 2021!
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=17265.msg121836#msg121836

Utloggad TommyC

SV: Poolbygge i Västerås
« Svar #17 skrivet: januari 17, 2021, 08:01:52:52 »
Jag har ingen välgrundad uppfattning om plåtbenen. Det blir som en kylfläns. Gissar att de kan ha betydelse om deras sammanlagda yta är stor. Går det att komma åt dom efter att poolen är provad en säsong så skulle jag nog avvakta, annars isolera dom från början.  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: Poolbygge i Västerås
« Svar #18 skrivet: mars 07, 2021, 20:41:51:51 »
Hej, jag bygger också i Västerås. Kommer sätta mosaiken i mars.

Betong köpte jag av Swerock den här gången. Jag har också en krånglig smal stickväg in till tomten men med roterpump med hängande 3” slang från mast och påfyllning med betongbil så gick det bra. Har även köpt  Thomasbetong tidigare för andra projekt.

Elektriker finns och där har både Peab och Carlsson Eltjänst ställt upp.
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Utloggad Florre

SV: Poolbygge i Västerås
« Svar #19 skrivet: april 07, 2021, 21:24:03:03 »
Nu har vi kommit en bit på väg... Gropen är grävd och två formar är klara för gjutning av plattor, en för poolen och en för teknikrummet.
Poolen är beställd och levereras i början på Mars 2021!
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=17265.msg121836#msg121836

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan