VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Folkpool - Durapool Classic 4 x 8m  (läst 12275 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PeeWee

Folkpool - Durapool Classic 4 x 8m
« skrivet: oktober 26, 2020, 21:58:44:44 »
Det finns många byggtrådar som jag har plöjt igenom de senaste åren och som jag har haft mycket nytta av i vår planering att bli med pool. Nu tänkte jag göra min egen byggtråd, fast i efterhand, så den kommer inte att bli lika omfattande som många andras. Det finns nog en detalj i vårt bygge som jag la en hel del tid på att få det bra och det är det nedgrävda teknikrummet som jag tycker blev väldigt bra. Jag kommer återkomma till det för jag tror det kan hjälpa någon annan byggare i slutändan då jag löste taket på ett lite annat sätt än andra jag sett.

Förutsättningarna var följande. Vi har en ca1500kvm stor tomt där huset ligger rätt nära vägen. Vi har grannar på sidorna och skog bakåt. Bra med plats att bygga vår oas med andra ord och väldigt lite insyn. Huset är från -85 och varit mitt renoveringsprojekt sedan vi flyttade in för 6 år sedan. Det fanns ett gammalt uterum a la 80-tal i väldigt enkel stil som mest fungerat som byggarbetsplats, helt värdelöst att använda annars. Antingen var det för varmt eller så var det för kallt. Så vi gick i flera år och grunnade på vad vi skulle göra av, i vårt tycke, mycket trevliga tomt och utemiljö. En sak som vi upplevt var att varje gång det blev riktigt fint väder så var vi tvungna att fly huset och uppsöka bad, trots att man helst vill vara hemma och slappa. Tankar om pool kom även om barndomsminnen av svårskötta och dyrt uppvärmda pooler levde kvar.

Efter flera års funderande så tog vi hjälp av en arkitekt som ritade upp vår vision, väl spenderade pengar kan jag tycka. Vi gjorde det mest för att vara säkra på att vi var överens om detta projekt då det både ingick pool, "uterum" (som är mer en utbyggnad av huset, vinterbonat) och altan. Sedan blev det av praktiska skäl även taket bytt för att få en bra anslutning till utbyggnaden.

Vi började riva det gamla uterummet under juli 2019.

Poolgiganten

Utloggad PeeWee

SV: Folkpool - Durapool Classic 4 x 8m
« Svar #1 skrivet: oktober 26, 2020, 22:23:33:33 »
Upplägget var så här.

Grävjobbet för både poolgrop och uterum köptes in separat. Där ingick grop, dränering, dräneringsbrunn, packat underlag för gjutning samt återfyllnad.
Alla poolgrejer samt jobbet för att bygga poolen köptes av Folkpool, som i sin tur engagerade en byggfirma att göra själva jobbet. Så förutom alla prylar så ingick jobbet att bygga form, armera, gjuta osv. Poolen är en gjuten pool i frigolitblock, 8x4m. Ett teknikrum skapades i ena änden, ett block (25cm) lägre än poolen, dvs 1,25 i takhöjd, med invändiga mått 2x1,5m. Bygga ihop pooltaket gjorde vi själva med lite hjälp från en erfaren poolbyggare.

6: augusti 2019 satte grävaren igång.

Lite berg stötte vi på i ena änden men som rätt enkelt löstes med stora hammaren på grävaren, det kostade inte så mycket.

Efter en dag så fanns det en grop.

Utloggad PeeWee

SV: Folkpool - Durapool Classic 4 x 8m
« Svar #2 skrivet: oktober 26, 2020, 22:32:09:09 »
Jag har aldrig köpt in så mycket jobb som vi gjort under detta år. Jag har tidigare gjort i princip allt i huset. Jag hade tankar på att göra mer jobb själv även här men med facit i hand så valde vi helt rätt för vår del. För jobb har jag haft fullt upp med ändå under ett års tid... Det drar med sig otroligt mycket som man kanske inte planerar för från början, speciellt när man som vi körde både pool och uterum samtidigt.

Förberedelse för dränering runt plattan.

Förberedelse för plintar till uterum.

Poolleveransen, mycket grejer blir det..

Utloggad PeeWee

SV: Folkpool - Durapool Classic 4 x 8m
« Svar #3 skrivet: oktober 26, 2020, 22:39:07:07 »
Då är vi framme vid den 26 augusti, dax för gjutning av plattan.

Samt legobygget.

Några dagar senare så var väggarna på plats.

Det var bra att förbereda plintar till uterummet i samma veva för det som blev över från poolgjutningen hamnade i och runt plintarna. Bra ställe att bli av med resterna...


Utloggad PeeWee

SV: Folkpool - Durapool Classic 4 x 8m
« Svar #4 skrivet: oktober 26, 2020, 22:47:54:54 »
Pumpbrunn på plats, den behövs verkligen hos oss. Det är bra flöde med vatten.

Lite överraskningar stöter man alltid på när man gräver, vi fick göra lite special då vi tydligen hade ett dräneringsrör rakt över tomten som vi grävde av. Som vi först trodde var något overksamt gammalt skräp men insåg i tid att vi behövde ersätta. Det blev en bra lösning att bli av med vattnet från pumpbrunnen också.

Tomten blir verkligen vacker efter en grävmaskin  ;D

Utloggad PeeWee

SV: Folkpool - Durapool Classic 4 x 8m
« Svar #5 skrivet: oktober 26, 2020, 23:00:10:10 »
Såhär långt kom vi på 5 veckor. Rent och prydligt återfyllt. Riktigt nöjd med grävjobbet och allt annat såhär långt. En del verkar spara återfyllnadsmassor men jag är glad att vi inte gjorde det. Stenkross är i sammanhanget billigt och det känns bra att ha närmast poolen.

Det var också såhär långt vi hade siktat på att komma med poolen under hösten. Det var så mycket annat som skulle göras så att stressa klart med poolen kändes inte meningsfullt.

Nu påbörjades uterummet istället.

Utloggad PeeWee

SV: Folkpool - Durapool Classic 4 x 8m
« Svar #6 skrivet: oktober 27, 2020, 09:12:41:41 »
Sedan var det dax för takbyte som jag snabbt spolar över. Vi hade en konstruktion med masonitskivor under pannorna som gjorde påbyggnaden lite vansklig att få bra. Så vi tog beslutet att göra detta rejält när vi ändå var igång. Masoniten åkte väck och taket fick spånt, duk och nya pannor. I rekordfart..

Sedan fortsatte bygge av uterum.

Utloggad PeeWee

SV: Folkpool - Durapool Classic 4 x 8m
« Svar #7 skrivet: oktober 27, 2020, 09:16:28:28 »
Framåt november så började uterummet bli tätt, bandtäckt plåt på taket och glaspartier på plats.

Utloggad PeeWee

SV: Folkpool - Durapool Classic 4 x 8m
« Svar #8 skrivet: oktober 27, 2020, 09:26:15:15 »
Under vintern så fortsatte bygget av uterum invändigt, isolera, dra el och göra klart väggar och tak.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Folkpool - Durapool Classic 4 x 8m
« Svar #9 skrivet: oktober 27, 2020, 09:27:55:55 »

En sak som vi upplevt var att varje gång det blev riktigt fint väder så var vi tvungna att fly huset och uppsöka bad, trots att man helst vill vara hemma och slappa.

Känner igen det där. Vi flydde till sommarstugan och höll oss borta. gick inte att vara hemma på sommaren, var olidligt hett. Gick så långt att vi började leta annat boende, men hittade inget så vi kom på att vi kunde bygga en pool för att kunna svalka oss. Har inte ångrat det, har räddat våra somrar.

Den lilla plätt där vi bor kallar jag lilla sibirien. Inlandsklimat deluxe. Sommartid olidligt hett, vintertid flera grader kallare än närområdet. När man kört ut från vårt område (1 km bort) så kan temperaturen vara mellan 5-10 grader varmare. Har hänt ett flertal gånger att bilen är så mycket kallare än luften där så att det bildas frost på rutan en gång till så att man får stanna och skrapa rutan igen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan