VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bygge av Poolkungen Eco Premium 4x8 m  (läst 39573 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Eriaxe

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 37
  • Planerar poolbygge under hösten/våren 19/20
    • Visa profil
SV: Bygge av Poolkungen Eco Premium 4x8 m
« Svar #70 skrivet: maj 28, 2020, 06:13:03:03 »
Just teknikrummet var något jag tyckte det var svårt att få grepp om när jag planerade mitt bygge, hade tänkt skriva ett inlägg om det, så jag gör väl det nu!

Mitt teknikrum är byggt på samma platta som poolen, murat med lecablock men inte isolerat, däremot satte jag platonmatta på väggarna. Jag har en pumpbrunn i mitten av rummet som dräneringen är kopplad till och där har jag också kopplat in backdspolningen och en golvbrunn. Hade tänkt ansluta brunnen till en dagvattenledning under huset men rörkillen tyckte det var smidigare med avloppsledningen som låg närmre till.
Rummet blev 140x130 cm. Skulle jag gå göra om det skulle jag ta till lite till, ca 160x140. Allt tar väldigt mycket plats!
Jag tycker jag fick till det riktigt bra till slut ändå, med ganska få skarpa böjar. Blev tyvärr tvungen att göra en riktig krok mellan sexvägsventilen och UV-lampan, men det är bra drag i inloppen ändå, så det gjorde nog inte då mycket!
Har man blue connect, är det bra att sätta rören med lite extra distans mot väggen och se till att ha plats ovanför.
Jag hade bett elektrikern sätta in 10 eluttag, men han måste ha glömt det och satte bara 6, det blev lite för lite, ska komplettera med 2 till. Uttagen för poolbelysningen och däcksbelysning i trädäcket är kopplade till strömbrytare inne i huset. Cirkulationspumpen har en egen strömbrytare och värmepumpen en arbetsbrytare. Allt har en egen kapslad undercentral med huvudbrytare och jordfelsbrytare.

Avloppsrören som syns till höger i bild, är till att dra slangar i om jag i framtiden skulle vilja byta till att värma med värmeväxlare mot fjärrvärmen.

Allt är igång nu sedan två veckor, har fått upp temperaturen bra och premiärbadat! Det som återstår av projektet är att bygga trätrall, montera tak och återställa gräsmattan runtom.
Efter ett par bad kan jag konstatera att det var helt rätt beslut att bygga pool, särskilt i år och gaveltrappen är en riktig höjdare! Perfekt att sitta där i solen och barn som inte bottnar kan vila sig där!
« Senast ändrad: maj 28, 2020, 06:43:40:40 av Eriaxe »
Bygge 2019-20 av Poolkungen Eco Premium 4x8 m med helgaveltrapp och blå mosaikliner. Ecolight UV-rening, Saphir 110 reningsverk, Ecoheat IXM7 värmepump, Blue Connect+. EcoClean 3000 poolrobot. Bumerang Deli klimatsmart pooltak. Kanalplast, klarglas i gavlar. Antracitgrått.
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15847.msg115005#msg115005

Poolgiganten

Utloggad henrik79

SV: Bygge av Poolkungen Eco Premium 4x8 m
« Svar #71 skrivet: maj 29, 2020, 13:54:02:02 »
Just teknikrummet var något jag tyckte det var svårt att få grepp om när jag planerade mitt bygge, hade tänkt skriva ett inlägg om det, så jag gör väl det nu!

Mitt teknikrum är byggt på samma platta som poolen, murat med lecablock men inte isolerat, däremot satte jag platonmatta på väggarna. Jag har en pumpbrunn i mitten av rummet som dräneringen är kopplad till och där har jag också kopplat in backdspolningen och en golvbrunn. Hade tänkt ansluta brunnen till en dagvattenledning under huset men rörkillen tyckte det var smidigare med avloppsledningen som låg närmre till.
Rummet blev 140x130 cm. Skulle jag gå göra om det skulle jag ta till lite till, ca 160x140. Allt tar väldigt mycket plats!
Jag tycker jag fick till det riktigt bra till slut ändå, med ganska få skarpa böjar. Blev tyvärr tvungen att göra en riktig krok mellan sexvägsventilen och UV-lampan, men det är bra drag i inloppen ändå, så det gjorde nog inte då mycket!
Har man blue connect, är det bra att sätta rören med lite extra distans mot väggen och se till att ha plats ovanför.
Jag hade bett elektrikern sätta in 10 eluttag, men han måste ha glömt det och satte bara 6, det blev lite för lite, ska komplettera med 2 till. Uttagen för poolbelysningen och däcksbelysning i trädäcket är kopplade till strömbrytare inne i huset. Cirkulationspumpen har en egen strömbrytare och värmepumpen en arbetsbrytare. Allt har en egen kapslad undercentral med huvudbrytare och jordfelsbrytare.

Avloppsrören som syns till höger i bild, är till att dra slangar i om jag i framtiden skulle vilja byta till att värma med värmeväxlare mot fjärrvärmen.

Allt är igång nu sedan två veckor, har fått upp temperaturen bra och premiärbadat! Det som återstår av projektet är att bygga trätrall, montera tak och återställa gräsmattan runtom.
Efter ett par bad kan jag konstatera att det var helt rätt beslut att bygga pool, särskilt i år och gaveltrappen är en riktig höjdare! Perfekt att sitta där i solen och barn som inte bottnar kan vila sig där!

Fin liten kurva med temperaturen. Hur många timmar om dagen kör du värmepump och vattenpump? Vi tappar några grader varje natt. Helt annan typ av pool dock. Kör mellan 09 och 17.

Hur nära grannen/tomtgränsen kom luftvärmepumpen? Inga problem med brummande?

/H

Utloggad Eriaxe

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 37
  • Planerar poolbygge under hösten/våren 19/20
    • Visa profil
SV: Bygge av Poolkungen Eco Premium 4x8 m
« Svar #72 skrivet: maj 29, 2020, 17:01:43:43 »
Jag har kört dygnet runt nu, har som sagt inte taket på plats än, så tappar ändå rätt rejält på natten. Pumpen tänker jag köra 24/7 för att rena optimalt.
Värmepumpen står kanske 2 meter från tomtgränsen, men mot baksidan av deras hus och med en ordentlig häck mellan, hörs inte mycket! Finns också ett ”silent mode” som jag tänkte byta till när jag kommit upp i temp.
Bygge 2019-20 av Poolkungen Eco Premium 4x8 m med helgaveltrapp och blå mosaikliner. Ecolight UV-rening, Saphir 110 reningsverk, Ecoheat IXM7 värmepump, Blue Connect+. EcoClean 3000 poolrobot. Bumerang Deli klimatsmart pooltak. Kanalplast, klarglas i gavlar. Antracitgrått.
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15847.msg115005#msg115005

Utloggad Daniel_76

SV: Bygge av Poolkungen Eco Premium 4x8 m
« Svar #73 skrivet: maj 29, 2020, 22:40:08:08 »
Hej
Nu börjar det närmare sig linersättning för mig. Hittar dock inte låslisten till linern. Vet du i vilket paket den låg för dig. Jag har öppnat allt utom mattan och filtmattan nu. Kan den ligga där?
Mvh
/Daniel

Utloggad Eriaxe

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 37
  • Planerar poolbygge under hösten/våren 19/20
    • Visa profil
SV: Bygge av Poolkungen Eco Premium 4x8 m
« Svar #74 skrivet: maj 29, 2020, 23:19:02:02 »
Hej
Nu börjar det närmare sig linersättning för mig. Hittar dock inte låslisten till linern. Vet du i vilket paket den låg för dig. Jag har öppnat allt utom mattan och filtmattan nu. Kan den ligga där?
Mvh
/Daniel

Jag minns tyvärr inte vad de var packade med, kommer ju i 2-meterslängder, så ligger inte i någon kartong, men var inte i det långa paketet med bottenmatta och rör.
När du är inne på ämnet - var riktigt noga med att linern låser fast ordentligt i listen - vi hade ett par ställen där den släppte. Gick att ordna till genom att skruva loss den sektionen av listen, men onödigt arbete!
Bygge 2019-20 av Poolkungen Eco Premium 4x8 m med helgaveltrapp och blå mosaikliner. Ecolight UV-rening, Saphir 110 reningsverk, Ecoheat IXM7 värmepump, Blue Connect+. EcoClean 3000 poolrobot. Bumerang Deli klimatsmart pooltak. Kanalplast, klarglas i gavlar. Antracitgrått.
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15847.msg115005#msg115005

Utloggad Linaka

SV: Bygge av Poolkungen Eco Premium 4x8 m
« Svar #75 skrivet: maj 31, 2020, 04:36:04:04 »
Hej
Nu börjar det närmare sig linersättning för mig. Hittar dock inte låslisten till linern. Vet du i vilket paket den låg för dig. Jag har öppnat allt utom mattan och filtmattan nu. Kan den ligga där?
Mvh
/Daniel

Hej!
Låslisten kom inte i någon kartong för oss heller. 2meters längder ihoptejpade på ett par ställen med bred tejp. Svårt att missa om de varit med.
/Linda

Utloggad Daniel_76

SV: Bygge av Poolkungen Eco Premium 4x8 m
« Svar #76 skrivet: juni 07, 2020, 08:50:34:34 »
Hej
Tänkte höra om du har några tips på vad man lägger som distans ovanpå ramen för att inte skada snäpplisten när man bygger sargen runt poolen. I beskrivningen står det att man skall använda en 13mm pallbricka men hittar inga sådana. Har du några bra tips på hur du löste det?
mvh
/Daniel

Utloggad Eriaxe

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 37
  • Planerar poolbygge under hösten/våren 19/20
    • Visa profil
SV: Bygge av Poolkungen Eco Premium 4x8 m
« Svar #77 skrivet: juni 07, 2020, 22:54:18:18 »
Hej
Tänkte höra om du har några tips på vad man lägger som distans ovanpå ramen för att inte skada snäpplisten när man bygger sargen runt poolen. I beskrivningen står det att man skall använda en 13mm pallbricka men hittar inga sådana. Har du några bra tips på hur du löste det?
mvh
/Daniel

Jag har inte riktigt tänkt på det ärligt talat, tror inte belastningen blir så hög på list - jag har satt en ram av 45x70 reglar som kommer upp precis i höjd med listen om man sätter den dikt an mot den lilla kanten på sidostöden. Listen avlastas också av bultarna som håller topprofilen.
Bygge 2019-20 av Poolkungen Eco Premium 4x8 m med helgaveltrapp och blå mosaikliner. Ecolight UV-rening, Saphir 110 reningsverk, Ecoheat IXM7 värmepump, Blue Connect+. EcoClean 3000 poolrobot. Bumerang Deli klimatsmart pooltak. Kanalplast, klarglas i gavlar. Antracitgrått.
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15847.msg115005#msg115005

Utloggad Eriaxe

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 37
  • Planerar poolbygge under hösten/våren 19/20
    • Visa profil
SV: Bygge av Poolkungen Eco Premium 4x8 m
« Svar #78 skrivet: juni 07, 2020, 23:01:12:12 »
Har jobbat på med uppreglande av trädäcket senaste veckan, kul, men det tar tid!
Idag kom jag så långt att jag också kunde lägga skenorna för taket på plats. Känns bra att ha det på plats med tanke på både säkerhet och värmeekonomi!
Taket är Deli klimatsmart från Bumerang - känns väldigt bra - gedigen konstruktion och rullar väldigt lätt på skenorna som dessutom är helt ok att gå på!
Återstår nu att skruva trall, bygga en trapp upp till högre nivå på tomten samt att snygga till runtomkring! Badar gör vi varje dag - detta är utan tvekan en riktigt bra investering!
Bygge 2019-20 av Poolkungen Eco Premium 4x8 m med helgaveltrapp och blå mosaikliner. Ecolight UV-rening, Saphir 110 reningsverk, Ecoheat IXM7 värmepump, Blue Connect+. EcoClean 3000 poolrobot. Bumerang Deli klimatsmart pooltak. Kanalplast, klarglas i gavlar. Antracitgrått.
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15847.msg115005#msg115005

Utloggad matjon13

SV: Bygge av Poolkungen Eco Premium 4x8 m
« Svar #79 skrivet: juni 18, 2020, 13:23:00:00 »
Hej!
Verkligen kul att följa ert bygge, är själv i tankarna på samma pool.
En fråga om trädäcket, hur har ni fäst den innersta regeln? Sitter den fast i poolkonstruktionen?

Mvh Mats

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan