VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore  (läst 48281 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #60 skrivet: maj 06, 2019, 19:52:17:17 »
Mätte av och låg högt på PH så kasta i 3,5dlPH minus. Väntade någon timme sen kastade jag i 3,5dl chock klor. Båda givetvis utblandade i vatten. Nu ligger jag på 7,4 i PH och ca 1,6-1,8 i klor. Så nu är det bara låta tiden göra sitt. Vattnet är redan bättre så nu jar jag slagit på UV lampan oxå.
När kemen är bra då startar jag nog värmepumpen.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #61 skrivet: maj 27, 2019, 09:30:28:28 »
Oj då, somnade till igen visst.
Efter 2 dagar med chockklor drog jag igång värmepumpen och körde upp vattnet till 30 grader. Hade satt det på 29 men fick skäll av frun så fick höja en grad till. Nu har vi badat varje dag, där av den dåliga uppdateringen. Ungarna hoppade i redan vid 20 men jag väntade till den 15 maj (födelsedagen) och 30 grader i vattnet sen har det som sagt blivit bad varje dag sen dess. Mestadels under tak då vädret inte varit det bästa. Vilken lyx det är med egen pool måste jag säga.

Nu har även Sioo:x behandlingen börjat verka så det är ljusare på altanen men processen kommer att fortsätta.
Allt är fortfarande inte helt klart, lite el jobb kvarstår sen ska jag sätta täcksidor runt altanen och mura upp två stora blomlådor samt bygga en trapp längs med långsidan, sen självklart planteras mer blommor där i. Ska även bygga en dynbox som vi även kan ha lite leksaker i, men just nu går arbetet lite på sparlåga då vi passat på att njuta lite oxå. Det är ju trots allt det poolen handlar om, avkoppling och livskvallitet.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad remsan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Picmov Media
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #62 skrivet: maj 27, 2019, 12:26:30:30 »
Snyggt med stenarna vid duschen. Hamnar några stenar i poolen? Vi har små barn hemma, jag misstänker att hos oss kan sådana stenar lätt hamna i poolen :)
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, mönstrad liner persia blå, vattenpump FloPro 100M Zodiac, poolvärmepump Gullberg & Jansson X20, saltklorinator Tri 10 expert Zodiac, UV-lampa
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15494.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #63 skrivet: maj 27, 2019, 12:28:50:50 »
Snyggt med stenarna vid duschen. Hamnar några stenar i poolen? Vi har små barn hemma, jag misstänker att hos oss kan sådana stenar lätt hamna i poolen :)

Tackar:)
Har en 3 och en 9 åring som är mer vilda än tama. Inga stenar i poolen än, faktiskt mer orolig för att dom ska åka ner med en cykel då det cyklar runt poolen som en tok.
Dessutom ligger stenen något lägre än nivån på trallen så att den hålls kvar bättre
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Mrtiger

SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #64 skrivet: maj 28, 2019, 19:17:13:13 »
Har et spørsmål til deg eller noen andre som har bygget et betong eller thermo basseng.
Ved gulvet og veggen blir det en 90 grader vinkel, legger dere en hulkiler mellom vegg og gulv? Altså en list med radie slik at overgangen ikke blir så stor? Eller bør man ikke gjøre dette. Vet bare at man legger slike lister langs  veggen/gulvet på stålbassenger..

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #65 skrivet: maj 28, 2019, 19:37:56:56 »
Har et spørsmål til deg eller noen andre som har bygget et betong eller thermo basseng.
Ved gulvet og veggen blir det en 90 grader vinkel, legger dere en hulkiler mellom vegg og gulv? Altså en list med radie slik at overgangen ikke blir så stor? Eller bør man ikke gjøre dette. Vet bare at man legger slike lister langs  veggen/gulvet på stålbassenger..

Grannen min har en JF storpool och dom hade någon vinkellist som dom la i vinkeln mellan vägg och golv och jag vet även andra som fyllt upp lite med sand. Ställde frågan till thermopool när jag byggde min pool och dom ställde sig lite frågande till det och sa att det inte behövdes. Jag har alltså 90grader mellan vägg och golv och när linern sitter och vatten är fyllt så blir det en liten radie. Nu går man ju aldrig där plus att linern är så töjbar i sig så det är inget problem. Hoppas det var svar på din fråga
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Mrtiger

SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #66 skrivet: maj 28, 2019, 19:50:44:44 »
Hei,
Da har du forstått spørsmålet mitt riktig:)
Holder selv på å bygget et betongbasseng med formsydd liner. Jeg har heller ikke lagt en vinkellist i bunnen. Har begynt å fylle opp bassenget nå og lineren legger seg veldig bra. Var litt redd for at jeg måtte ha en slik list, for da må jeg tomme bassenget ned igjen og ta delvis av lineren.
Har prøvd å lest endel på dette forumet og kan ikke se at det er så mange som legger disse listene mellom gulv og vegg på thermo og betong basseng med formsydde linere.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #67 skrivet: maj 28, 2019, 20:02:23:23 »
Hei,
Da har du forstått spørsmålet mitt riktig:)
Holder selv på å bygget et betongbasseng med formsydd liner. Jeg har heller ikke lagt en vinkellist i bunnen. Har begynt å fylle opp bassenget nå og lineren legger seg veldig bra. Var litt redd for at jeg måtte ha en slik list, for da må jeg tomme bassenget ned igjen og ta delvis av lineren.
Har prøvd å lest endel på dette forumet og kan ikke se at det er så mange som legger disse listene mellom gulv og vegg på thermo og betong basseng med formsydde linere.

Då gör du helt rätt enligt beskrivning så då kan du vara lugn. Lägg extra uppmärksamhet och tid om du har gaveltrappa för den är lite knepig att få riktigt bra tycker jag. Annars måste jag säga att linern gick över förväntan att sätta.

Nu är det faktiskt dax för ett kvälls dopp i 30grader 😁
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #68 skrivet: maj 29, 2019, 13:19:01:01 »
Jag har platssvetsad liner. Jag var noga som sjutton att det inte skulle vara lite betong m.m. längst ner i hörnet. Visade sig att det är en rejäl radie där, det ska alltid vara drag i linern så den inte kunna skrynkla sig. När han gjorde hål för lampor m.m. stod han och nästan hoppade i i kanten för att vara säker på att linern var helt sträckt innan håltagning.

Man kan se rundningen på de här bilderna.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5598.msg50818#msg50818
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #69 skrivet: augusti 21, 2019, 13:02:49:49 »
Har lite svårt för att bara stänga ner detta projekt, finns alltid lite små saker kvar att göra.
Tillbaka på jobbet igen och den stora delen av sommaren är nu över men lite har ändå hänt under sommaren.
Fantastiskt hur allt har funkat bra och växt, för mindre än ett år sen började vi gräva och nu finns det inte ens en antydan till att vi haft en grävare på tomten.

Lägger in lite blandade bilder på färdigt resultat. dock tillkommit ett mer passande parasol sen ska det till lite mer styrning samt infravärme och belysning i "blomlådorna"

Allt som är murat är av återvunnen sten som vi tidigare haft på tomten som stenläggning eller rabattkanter.

Är väldigt nöjd med hur resultatet blev, allt med hur färgsättningen blev samt hur belysningen blev.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan