VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore  (läst 48273 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #40 skrivet: april 23, 2019, 10:35:35:35 »
Viktigt att få med redan när man reglar upp en altan som är så lågbyggd mot marken som våran är, är installationsrör för del då vi inte kommer att komma in under altanen sen för att dra elen.
Det medför att man kan se diverse rör på mina bilder.
Vår altan kommer att delas upp i flera "rum" dvs vi kommer att ha en matplats där vår paviljong kommer att stå, sen kommer vi att ha en plats där solstolar kommer stå (vi har direkt söderläge så vi har sol hela dagen) sen kommer vi ha softa delen vid spaljen där vi kommer att ha en pergola med en lounge soffa i. breve den delen kommer duschen att stå sen självklart då poolen. låter kanske lite rörigt just nu men det kommer att klarna när jag kommer längre fram i mina inlägg.
hur som helst längst ytterkanten kommer vi ha små altan LED:ar som lyser i fyra ritkningar ej uppåt då man lätt blir bländad av dom. sen kommer det att sättas upp belysning på spaljen samt spottar som belyser de yttre benen av pergolan.

Vi passar även på att mura upp en stor blomlåda mitt i altanen där vi kommer att ha lite perenner samt nåt träd för att få in växtlighet i altanen sammt att bryta av allt trä lite. Även i denna blomlåda kommer det att bli belysning som då belyser växterna. Har gjotit en sockel på marken som stenarna står på så det är reglat runt om själva lådan så inget trä kommer att komma i kontakt med lådan av praktiska skäl. insidan kläs med markduk så att den kan ventilera vätan utan att för den skull släppa ut gjord (limmas med stenlim)
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #41 skrivet: april 23, 2019, 10:40:42:42 »
Så till duschen då. för det måste man ju ha, har jag hört.....eller? det blev en dusch för vår del iaf då det känns fräscht. köpte en Demerx Sunny 30 soldusch som ska kunna ge varmt vatten i ca 15 min. Samt att den har en fotdusch vilket är bra när ungarna sprungit på gräsmattan så man lätt kan skölja av fötterna.

Åter igen vill vi inte att det bara ska vara trä trä trä så har gjort en liten vallgrav där det kommer att ligga dekorsten som bryter av lite, det är samma sort sten som vi har längs med fasaden på huset. Sen är det glesare trall som man står på för att duscha och under allt detta har jag gjort en stenkista så att det inte blir värsta vattenpölen på tomten där när man duschar.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #42 skrivet: april 23, 2019, 10:48:24:24 »
Veckan innan påsk kom då äntligen vårat pooltak hela vägen från Polen.
Himla skönt man har fantastiska vänner/grannar med resurser så att vi kunde få hjälp med att lyfta av taken samt att lyfta upp det på tomten i väntan på installation. Tack Zeki!

Under påsklovet var även tanke att fru och barn skulle ner till småland men tyvärr drabbades lillkellen av magsjuka så det blev ett par dagar med att torka spyor istället. Tack och lov klarade jag mig själv och hann göra lite mer på altanen (frun hade inte lika tur men slapp kräkas iaf)

Var lite besvärligt med sista biten in mot huset just för att det blev en hinderbana under byggtiden men sen även en massa ursågningar för detaljerna i fasaden.
Även vid ytterdörren kommer vi att mura en låda där vi kommer ha säsongsblommor samt belysning.
I denna låda kommer även ventilationen till braskaminen som vi har som jag kommer dra ut röret igenom ena sidan så att kaminen fortsatt får friskluft.
Var även tvungen att dra om dagvattnet lite så det satt dåliga silar väldigt högt upp och man vill ju ha snygga utskärningar i altanen ;)
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #43 skrivet: april 23, 2019, 10:51:40:40 »
Trots lite festligheter i påsk har vi hunnit jobba på en del och har hunnit få upp stora delar av spaljen och lyckats skruva en lucka till teknikutrymmet samt murat upp blomlådorna.
Där äv i idag men har tyvärr inte hunnit ta mig tid att fota så ska hem och ta lite detaljbilder efter jobbet så kan jag fortsätta posta det fortsatta arbetet.

Kom även idag på att jag nog ska koppla på min slan jag har med vatten till duschen och dra in till teknikutrymmet så att jag får en påfyllningsventil direkt där inne så slipper jag hålla på och slabba med någon slang. ska kika idag om jag kommer åt att dra det nu så här i efterhan men tror det ska funka.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #44 skrivet: april 23, 2019, 11:13:36:36 »
Sen kom vi till den stora frågan som mänga ställer sig, hur ska man göra med det nedfällda teknikutrymmet för att få det tätt och bra.
Jag gjorde som så att jg började med att regla upp för luckan, ca 80x80cm för att man ska kunna få ner och upp sandfilter m.m om man behöver byta i framtiden (sandiltret jag har idag som ska installeras är va 60cm i diameter).
Sen satte jag formplyfa på insidan som undertak samt på väggar för att kunna klamra rör och hänga upp elskåp i.
Sen i facken mellan reglarna har jag lagt 70mm cellplast för att isolera teknikutrymmet för både temperatur och ljud. (har även satt in en ventilation i väggen så att luft kan cirkulera.)
Ovanpå cellplasten ligger det en 3cm kloss som jag skruvat fast takplastskivorna i så att jag får fall på alla skivor. längs med alla skarvar samt hela kostsidan av poolen har det silikonerats för att vattnet inte skall leta sig in den vägen. efter de tester som jag har gjort så här långt har det visats sig hålla tätt.

Lite bilder från en annan medlem som visar sin lucka till teknikrummet:

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12442.70
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #45 skrivet: april 23, 2019, 13:53:07:07 »
Många bilder och beskrivande text det gillar vi. Bra jobbat!
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad remsan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Picmov Media
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #46 skrivet: maj 02, 2019, 09:55:37:37 »
Tack för bilder och beskrivningar.
En fråga, har du börjat med trallen innan du fick linern på plats?
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, mönstrad liner persia blå, vattenpump FloPro 100M Zodiac, poolvärmepump Gullberg & Jansson X20, saltklorinator Tri 10 expert Zodiac, UV-lampa
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15494.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #47 skrivet: maj 02, 2019, 10:08:22:22 »
Tack för bilder och beskrivningar.
En fråga, har du börjat med trallen innan du fick linern på plats?

Hej!
Linern har jag inte satt än, så trallen är lagd innan. Kanske kanske så börjar jag med linern i helgen lite beroende på hur tiden räcker till
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad remsan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Picmov Media
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #48 skrivet: maj 02, 2019, 12:33:40:40 »
Hej!
Linern har jag inte satt än, så trallen är lagd innan. Kanske kanske så börjar jag med linern i helgen lite beroende på hur tiden räcker till

Tänkte mest på trallen vid poolkanten. Vi har enbart bärlinorna runt våran pool, vi väntar på linern. Efter svetsning tänkte vi börja med kanten runt poolen och sedan resten av trallen.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, mönstrad liner persia blå, vattenpump FloPro 100M Zodiac, poolvärmepump Gullberg & Jansson X20, saltklorinator Tri 10 expert Zodiac, UV-lampa
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15494.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #49 skrivet: maj 02, 2019, 13:16:59:59 »
Tänkte mest på trallen vid poolkanten. Vi har enbart bärlinorna runt våran pool, vi väntar på linern. Efter svetsning tänkte vi börja med kanten runt poolen och sedan resten av trallen.
Där har du den stora skillnaden, jag har ju köpt en fabrikssvetsat liner så jag har ju ingjutna linerlister som jag händer linern i sen så jag har ju kunna lägga själva sargen/trallen innan linerna.

Ska du svetsa linern måste du först och främst ha yta att fästa linern i och sen behöver du komma åt den så jag skulle i ditt läge avvakta med att skruva trallen närmast poolen så att du ändå kan mäta ut var allt ska vara så du får snygga linjer sen skruva trallen. då kan du när linern ska svetsas bara plocka bort de lösa trall brädorna
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan