VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Byggprojekt pool 1.0  (läst 16317 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Gemawaan

SV: Byggprojekt pool 1.0
« Svar #10 skrivet: augusti 21, 2018, 23:09:46:46 »
Har tittat lite på Tjällden oxå men har inte riktigt fallit för den, gillar dom fiberarmerade ytorna.
Men vem vet hur det slutar!  ;D

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Byggprojekt pool 1.0
« Svar #11 skrivet: augusti 22, 2018, 01:41:31:31 »
Så nu var första milstolpen gjord och vi framme i skrivande stund där jag nu står inför vårt första svåra val.

Skall jag gå på betong väggar eller skall jag välja skalblock som fylles med betong?
Jag tänker att vi skall måla med en poolfärg eller att plasta den glasfiber/vinylester eller liknande.

Vi vill ha en så stark och robust samt hållbar konstruktion så möjligt. Samtidigt är det givetvis en kostnads fråga oxå.

Önskar så mycket feedback och tankar från er jag kan få.  <help>

Om du tänkt att gjuta en vattentät konstruktion så hade du behövt planera detta från början. Antingen skall då botten och väggarna gjutas i EN operation eller så skall ett särskilt tätningsband gjutas in i botten när den gjuts och sedan gjutas in i väggarna. Jag vill absolut inte rekommendera att försöka vattentäta den genom målning - alla som jag känner som har försökt den metoden har fått läckande pooler. Det räcker med lite porer, sprickor eller lite dåligt fäste någon stans så är det kört. Plastning går naturligtvis om det utförs korrekt men är ett ganska omfattande arbete. Att lägga i en liner är förstås också ett alternativ.

Utloggad Gemawaan

SV: Byggprojekt pool 1.0
« Svar #12 skrivet: augusti 22, 2018, 07:38:05:05 »
Angående betongskarvar så påstod min betong arbetande vän att för att få vattentäta skarvar för typ en pool så skall du gjuta i sektioner för att inte få sprickbildningar först plattan sedan skulle väggarna som sedan delas upp i max 10 meters längder (självklart skulle det vara bra ingjutna armeringsjärn oxå) det man gör för att få det tätt i skarvarna var att man skjuter fast med bult pistol ett band med något som dom kallade för lakrits, vilket är ett svart band som reagerar med den nya blöta betongen och gör så att det blir helt tätt.  ::)     

Jag hade planer tidigare på leca med liner som vägg, kanske det man skall gå på?
Svårt det här med val hehe. :-\

Utloggad Grillers

SV: Byggprojekt pool 1.0
« Svar #13 skrivet: augusti 23, 2018, 06:25:34:34 »
Går också i start tankar på pool.
Jag ska köra på skalblock,Vi har gjort några sådana på jobb innan så man har sett hur det det blir.
Blir ju en väldigt gedigen pool sen tänkte jag köra en invändig trappa o platssvetsad liner
Ang dina järn i plattan så är det lugnt,vi gör också så på jobb att vi mäter o borrar ner dem i efterhand med ankarmassa
Lycka till med bygget ,det ska bli kul o följa😀👀

Utloggad Gemawaan

SV: Byggprojekt pool 1.0
« Svar #14 skrivet: augusti 23, 2018, 08:10:54:54 »
Tack! Trevligt det låter med flera i pool byggar tankar, hoppas vi får se en byggtråd där oxå!  O0

Ja just nu så lutar det mellan Leca med liner alternativt skalblock med liner. tror att vi har kommit fram till att vi inte skall krångla till det för mycket vilket jag har förmågan att göra tidvis med vinklar och utbyggnader mm vilket bara tar massor med mer tid o pengar.  ::)

En annan tanke, inloppsmunstycke och brädavlopp, lampor mm vad har ni för tankar angående det? plast eller rostfritt?
Har läst om flera som haft problem med att plasten går av utanför poolen utav marksättningar och liknande.
Har för avsikt att köra med klor eller möjligen kanske aktivt syre i poolen som en kompis har (har aldrig hört talas om det tidigare) ??? har oxå tänkt ha en uv lampa för att hålla ner kemikalie mängden.  :) även en "självdoserare" för att minimera egen kontroller, förslag på bra sådana för klor eller aktivt syre?

Utloggad Grillers

SV: Byggprojekt pool 1.0
« Svar #15 skrivet: augusti 23, 2018, 12:03:19:19 »
Jag tänker sätta cellplast runt poolen minst 100 mm
Sen fylla med makadam runt poolen  så får du inga sättningar.
Skulle rören gå av som du skriver har man helt enkelt gjort ett dåligt arbete med återfyllningen.

Ska försöka vara lite flitig med kameran också,är ju alltid kul o följa andra🤓.

Utloggad Erica

SV: Byggprojekt pool 1.0
« Svar #16 skrivet: augusti 23, 2018, 12:39:14:14 »
Aktivt syre som enda rening har jag inte hört talas om någon som kör utan aktivt syre brukar vara sådant som en del vill ha som komplement till den vanliga reningen med klor. Tanken är väl då att kunna köra lite lägre klornivåer med bibehållen rening.

"Självdoseringssystem" finns, i princip i två klasser: dels klordoserare som ställs in på en viss dos och där man mäter manuellt och dels kompletta automatiksystem som mäter vattnets parameter och doserar därefter och so oftast då använder flytande klor + saltsyra och sköter både klor och pH. Själva har vi ett sådant system och är väldigt nöjda med det.

Utloggad Gemawaan

SV: Byggprojekt pool 1.0
« Svar #17 skrivet: augusti 23, 2018, 17:19:31:31 »
Vi kommer troligen att använda oss utav 100 mm Isodrän eller liknande variant av annat märke, för att minimera fukt mot utsidan av pool väggen. Sedan är dom kapillärbrytande oxå så då är ju det oxå löst.  ;D

Kompisen påstod att det var det enda han körde i sin pool samt en uv lampa men jag kanske missförstod honom.  <hmm>

Utav "självdoseringssystemen" så är det ett hel automatiskt som ligger på intresselistan, har du/ni några förslag på märke/modell som är bra och prisvärda? :)

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Byggprojekt pool 1.0
« Svar #18 skrivet: augusti 23, 2018, 18:24:29:29 »
Tack! Trevligt det låter med flera i pool byggar tankar, hoppas vi får se en byggtråd där oxå!  O0

Ja just nu så lutar det mellan Leca med liner alternativt skalblock med liner. tror att vi har kommit fram till att vi inte skall krångla till det för mycket vilket jag har förmågan att göra tidvis med vinklar och utbyggnader mm vilket bara tar massor med mer tid o pengar.  ::)

En annan tanke, inloppsmunstycke och brädavlopp, lampor mm vad har ni för tankar angående det? plast eller rostfritt?
Har läst om flera som haft problem med att plasten går av utanför poolen utav marksättningar och liknande.
Har för avsikt att köra med klor eller möjligen kanske aktivt syre i poolen som en kompis har (har aldrig hört talas om det tidigare) ??? har oxå tänkt ha en uv lampa för att hålla ner kemikalie mängden.  :) även en "självdoserare" för att minimera egen kontroller, förslag på bra sådana för klor eller aktivt syre?

Kommer du att återfylla runt poolen hela vägen upp på alla sidor? Låter det inte lite klent med leca om man inte återfyller fullt? Samt hur går det om man tömmer hela poolen, klarar lecan marktrycket på långsidorna då om man tex tömmer och det står tomt en hel blöt vinter?

Utloggad Gemawaan

SV: Byggprojekt pool 1.0
« Svar #19 skrivet: augusti 23, 2018, 18:52:07:07 »
Jag kommer återfylla hela vägen upp och platt lägga, om jag nu kommer ha en leca mur, så med en kontrefor på mitten av långsidorna och redigt med armering skall det inte vara något problem, dessutom så är det inte tänkt att det skall vara tömt på vinten.  :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan