CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ellipspool värmepump  (läst 1864 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PeeWee

Ellipspool värmepump
« skrivet: februari 02, 2018, 20:42:40:40 »
Efter många inomhusprojekt så börjar vi titta på ett roligt utomhusprojekt, att bygga pool och uterum.

Vi tittar på lite olika alternativ och har bla pratat med Ellipspool, väldigt attraktivt pris totalt sett om man kan göra en del själv. I offerten så finns det med en värmepump av modell som heter EP-80. Det jag undrar är om någon har koll på deras värmepumpar, de ser ju snarlika ut G&J V-serien? Men av erfarenhet så blir jag alltid lite skeptisk när saker ser "snarlika" ut.  Vissa saker kan jag kompromissa kring men när det kommer till teknik så vill jag gärna ha bra grejer för att säkra att om något strular så finns det hjälp att få även om några år.

Någon som har koll?

Kan bara hitta dem i katalogen som finns här:
http://www.ellipspool.se/katalog/

Wifistyrningen som finns på tex en del G&Js pumpar, hur användbart är det egentligen?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ellipspool värmepump
« Svar #1 skrivet: februari 06, 2018, 16:10:11:11 »
Hittar inte EP80 i katalogen.
Du får nog be dem skicka en bild.
Jag skulle tro att det är samma pump som jag hjälpta grannen installera i somras.
Den har funkat fint för dem och verkar gediget byggd, däremot upplever vi att den bullrar liiiite mer än grannens tidigare Pahlen (se bild), den gick riktigt tyst. (Tror inte dom säljs längre):


Jag har aldrig tidigare lyssnat på en värmepump med vertikalt utblås så någon jämförelse med gullbergs värmepumpar kan jag inte göra.
Med tanke på att vertikala värmepumpar har en mycket öppen konstruktion så kan jag tänka mig att detta med ljudnivån är rätt lika oberoende av modell.
Ena sidan på värmepumpen är dock helt inplåtad, och den sidan bör nog vändas mot poolområdet för att minimera ljudet, det gick tyvärr inte hos grannen som redan hade fundament och tak byggt för den gamla pumpen, gick itne vrida den som vi ville utan ombyggnad av fundamentet.
Huruvida ljudnivån har betydelse eller ej beror ju mycket på var ni tänkt placera den, hur har ni tänkt göra med placeringen?
« Senast ändrad: februari 06, 2018, 16:14:23:23 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad PeeWee

SV: Ellipspool värmepump
« Svar #2 skrivet: februari 10, 2018, 09:44:09:09 »
Jag hittar inte heller EP80 i katalogen men den ska tydligen göras i samma fabrik som G&Js och de intygar att det är en bra pump med få problem. Men jag är ändå inne på att det kanske är vettigare att betala för att få ett känt märke när det kommer till pump? Samtidigt så får jag den modellen som de föreslår till ett rätt bra pris, närmare hälften, än vad motsvarande G&J kostar.

Vi har möjlighet att välja rätt fritt vad den ska stå i förhållande till poolen, bakom det tilltänkta nya uterummet som blir då bort från poolen. Kan tycka att en vägghängd modell har sina fördelar vad gäller plats men jag är också känslig för ljud så jag väljer gärna en tyst modell.

Utloggad MathiasS

SV: Ellipspool värmepump
« Svar #3 skrivet: februari 12, 2018, 21:57:40:40 »
Det skulle förvåna mig oerhört om inte Ellipspools värmepump är identisk med motsvarande GJpump. Köp den som är billigast.

Tycker inte att GJ pumparna är speciellt tysta. Har jämfört med någon astral-pump som var rejält tystare.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ellipspool värmepump
« Svar #4 skrivet: februari 13, 2018, 09:11:09:09 »
Vägghängd eller ej bestämmer man väl i princip bara med valet av konsoller, nog går Ellips pump hänga på väggen om du kan svetsa ihop ett par bra konsoller, men rent allmät så rikserar man ju då vibrationer i väggen, så jag tror faktiskt inte alls på den iden.
Kan du placera värmepumpen bakom uterummet eller en skärmvägg en bit från poolen så borde den inte störa nämnvärt, och är det bra väder när man badar kan man ju alltid stänga av den några timmar om man störs av ljudet.
Buller ÄR en fråga som rör alla poolvärmepumpar, möjligen då med undantag av de nya inverterstyrda som börjar komma, om de styr både kompressor och fläkt så kan de ju teoretiskt vara rätt tysta om de inte går för fullt.
Men jag har 0 erfarenhet rörande invertervärmepumpar för pool.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag