VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: PP-pool bygge  (läst 29144 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: PP-pool bygge
« Svar #60 skrivet: januari 30, 2020, 15:23:48:48 »
Tackar! Jo, jag har byggt en hel del med rostfritt runt poolen. Om någon behöver någon specialdel tillverkad så kanske jag kan hjälpa till  :)
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Poolgiganten

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: PP-pool bygge
« Svar #61 skrivet: mars 30, 2020, 19:33:52:52 »
Nu är pool-palmen klar! Den ska senare få en kompis så att dom blir två. Allt byggt i rostfritt. Stomme av 8 mm rundstav, bladstam av 25x5 plattjärn. Allt klätt i 0,7 mm plåt. Det gick åt totalt 3 kvm plåt. Har lagt ner kanske 60h på bygget. Det som tog längst tid var att bestämma byggteknik och hitta proportioner/form. Nästa palm går fortare... Tjoho ;-)
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad MathiasS

SV: PP-pool bygge
« Svar #62 skrivet: mars 30, 2020, 21:40:44:44 »
men helvete det är någon som har för mycket tid över....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: PP-pool bygge
« Svar #63 skrivet: mars 31, 2020, 08:36:42:42 »
Den därvar inte dålig. du har jobbat på bra den senaste veckan. lite skillnad från skelettet jag såg.
Riktigt läcker blev den!
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad TommyC

SV: PP-pool bygge
« Svar #64 skrivet: april 01, 2020, 17:10:23:23 »
Jättesnyggt, grattis till ett lyckat bygge.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: PP-pool bygge
« Svar #65 skrivet: april 02, 2020, 16:51:12:12 »
Kan inte låta bli att fantisera om att få hålla på med sånt här på heltid. Undrar om man kan hitta palm-köpare som är beredda att betala typ 20kkr? Byggtid ett par dagar, materialkost 3-4000:- Har massor med flera liknande idéer. Tänk om... man skulle hitta en lokal... investera i lite bättre prylar än vad jag har i mitt garage... beställa laserskurna detaljer... helst hitta en likasinnad kompanjon... säga upp sig från jobbet... bygga upp en firma... och köra... idéer är i alla fall ingen bristvara... Fast kör man vitt, så försvinner alla pengar till skattmasen antar jag.
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad Thohei

SV: PP-pool bygge
« Svar #66 skrivet: april 04, 2020, 01:01:53:53 »
Nu kör vi ;-)

Efter år av velande så blir det nu Pahlens nya jet swim Athlete. Prototypen till denna modell var jag och provsimmade i höstas. ...Fortsättning följer..

Var provsimmade du den?
Jag söker en modell med brett flöde av vatten utan luftinblandning. Som man kan se i kina swimspa med stora propellermotorer.  Dvs där vattenmotståndet ligger stadigt o jämt under vattenytan. Inget plask, brus eller turbulent vatten som virvlar runt.
Hur kändes denna att simma i, märkte du en skillnad mot övriga jets som säljs i Sverige?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: PP-pool bygge
« Svar #67 skrivet: april 04, 2020, 08:27:54:54 »
Kan inte låta bli att fantisera om att få hålla på med sånt här på heltid. Undrar om man kan hitta palm-köpare som är beredda att betala typ 20kkr? Byggtid ett par dagar, materialkost 3-4000:- Har massor med flera liknande idéer. Tänk om... man skulle hitta en lokal... investera i lite bättre prylar än vad jag har i mitt garage... beställa laserskurna detaljer... helst hitta en likasinnad kompanjon... säga upp sig från jobbet... bygga upp en firma... och köra... idéer är i alla fall ingen bristvara... Fast kör man vitt, så försvinner alla pengar till skattmasen antar jag.

Håller du till i eller i närheten av Stockholm finns det säkert en marknad, både för palmer du själv tillverkar, men även för importerade naturtrogna palmer.
Som företagare själv har jag väldigt svårt att förstå de som vill starta företag tillsammans med någon annan, det blir ju bara problem att vara två som ska bestämma och dela på eventuella överskott, och hur man än vänder och vrider på saken så kommer en att vara duktigare och mer engagerad än den andra...

Nackdelen med de där palmerna är ju att de är dyra att transportera, så närheten till marknaden är a och o.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: PP-pool bygge
« Svar #68 skrivet: april 04, 2020, 09:50:29:29 »
Bra synpunkter Rickard. Tanken med två är väl att minska tiden för tillverkning, minska monotona arbetsmoment, inspirera varandra... Men det stämmer säkert som du skriver, man kommer reta sig på varandra efter ett tag, eftersom målsättningarna, ambitionsnivån och arbetsinsatsen kommer skilja... Då återstår det enda rimliga, att tillverka på egen hand på någon slags hobbynivå. Tyvärr kommer tiden inte att räcka till då. Dessutom måste man ha en lokal där man inte stör någon. Grannarna skulle bli tokiga på vinkelslipljud dagarna i ända. Transport får man möjliggöra genom att kunna montera bladen med skruv i efterhand. Det skulle gå att lösa. Ja ja detta är bara fantasier, men lite kul att fundera kring ;-)
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: PP-pool bygge
« Svar #69 skrivet: april 04, 2020, 09:54:25:25 »
Var provsimmade du den?
Jag söker en modell med brett flöde av vatten utan luftinblandning. Som man kan se i kina swimspa med stora propellermotorer.  Dvs där vattenmotståndet ligger stadigt o jämt under vattenytan. Inget plask, brus eller turbulent vatten som virvlar runt.
Hur kändes denna att simma i, märkte du en skillnad mot övriga jets som säljs i Sverige?

Jag tror inte att min modell är bättre än någon annan. Samma princip fast med ovalt munstycke och utan luftinblandning. Den har kraftigt turbulent flöde, inget för proffssimmare gissar jag. Den finns att provsimma hos Poolstore i Täby. Om du ska ha en anläggning som ger ett lugnt laminärt flöde får du hosta upp runt 100.000:-
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag